Gå til innhold

Få innsyn i journalen


Gjest Dittohead

Anbefalte innlegg

Gjest Dittohead

Jeg har lest her inne en gang at man har krav på å få innsyn i journalen hos psykiater osv og spurte om jeg kunne få det i dag.

Jeg er ganske paranoid og tror de skriver masse alvorlige ting om meg, ting som er mer alvorlige enn jeg skjønner og mye annet rart.

Reaksjonen overasket meg. Fikk beskjed etter mye tenking at det kunne jeg kanskje få men h*n måtte se igjennom om det stod noe om noen andre der først, Hææ? Noen andre?

Det ble mye fram og tilbake og jeg skjønte h*n ikke hadde noe lyst til å vise men så sa h*n sånn kjekt på slutten "Det er din rett til å få innsyn, men det er veldig uvanlig".

Jeg turte ikke kreve det etter sånn h*n hadde oppført seg, sa jeg ikke ville allikevel.

Rart? Er det kanskje til meg eget beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det han sa har med at han må hente inn tillatelse fra de evnt andre som har skrevet der.

Jeg får ut min journal fordi mine behandlere er enige om det.

Men det er din rett, så stå på å få den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har en klar rett til innsyn/kopi.

Det er ikke uvanlig. Jeg godkjenner 1-2 slike forespørsler hver arbeidsdag.

En trenger ikke godkjennelse fra hver enkelt som har skrevet i journalen.

Avdelingsoverlegen godkjenner helt på egen hånd.

PS.

Jeg har aldri avslått innsyn i løpet av de årene jeg har hatt ansvar for dette.

DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Du har rett på innsyn og kopi av journalen din,det står i lovboka.

Det psykologen mente,var sikkert ting du har sakt om andre personer,vet at noen fjerner det,men alt som angår deg kommer til å stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arkivet

Hvis det står noe om noen andre i journalen din, så bryter jo legen taushetsplikten over for denne "andre".

Men det SKAL ikke være namngitt medpasienter til den journalen er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...