Gå til innhold

NHD: Vurdering av risiko under svangerskap


ulva

Anbefalte innlegg

Jeg var både psykotisk og deprimert under svangerskapet og lurer på følgende:

- Kan bruken av anti-depressiva (Seroxat) under svangerskapet gi skadelige langtidseffekter for barnet?

- Er det skadelig for barnet at moren er deprimert selv om hun bruker anti-depressiva?

- Er det skadelig for barnets utvikling både på kort og lang sikt dersom moren har psykose under svangerskap og i tiden etterpå?

- Hvordan kan forstyrrelsen i transmitterstoffene påvirke barnet? Passerer de morkaken? Gir det forstyrrelser i hormonballansen?

Spør fordi det er sannsynlig at det er noe nevrologisk feil med sønnen min :-( Lurer på om det er "min feil" ettersom jeg var så dårlig under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Boomerang

Du kan ikke tenke at det er din skyld,ting blir ikke bedre for barnet ditt av det.

Det som er..det er.

Det er ikke din skyld uansett,for du har ikke bedt om å bli dårlig...=)

Men forstår tankegangen din,håper du får svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan bruken av anti-depressiva (Seroxat) under svangerskapet gi skadelige langtidseffekter for barnet?

S: Det er en bitteliten forhøyet risiko for septumdefekt i hjertet.

Er det skadelig for barnet at moren er deprimert selv om hun bruker anti-depressiva?

S: Jeg vil tro at det er mors psykiske tilstand som er av betydning. Deprimert med eller uten AD tror jeg blir det samme. Med udeprimert med AD blir noe annet.

Er det skadelig for barnets utvikling både på kort og lang sikt dersom moren har psykose under svangerskap og i tiden etterpå?

S: Det _kan_ være det. Om mor er psykotisk, vil det være enda viktigere hvilke andre omsorgspersoner som er til stede og deres omsorgsevne.

- Hvordan kan forstyrrelsen i transmitterstoffene påvirke barnet? Passerer de morkaken? Gir det forstyrrelser i hormonballansen?

S: Nei, de påvirker ikke. De passerer ikke en gang blod/hjernebarrieren til mor.

Spør fordi det er sannsynlig at det er noe nevrologisk feil med sønnen min :-( Lurer på om det er "min feil" ettersom jeg var så dårlig under svangerskapet.

S: Det er så godt som sikkert ikke din feil. Det er "noe nevrologisk galt" med minst 5% av barn som blir født - også av helt friske mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...