Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har da fått diagnosen hos en hudlege etter å hatt rød flassende hud rundt nesen, litt på halsen, i ørene og flassende punkter i hodebunnen med større flak. I hodebunnen har det vært et mindre problem der jeg har fått en shampo som virker bra i tillegg til et noe sterkere preparat. Det jeg likevel lurer på er angående bruken av kortisonkremer. Jeg bruker da en hydrokortison 1 % krem. Den funker bra mot eksemet men det står at den kun skal brukest i perioder på 1-2 uker. Saken er at jeg nesten må bruke den hele tida eller så kommer den flassende huda og rødheten tilbake rundt nesepartiet. Er dette skadelig og ugunstig, er det andre ting jeg bør bruke da for å avlaste kortisonkremen (kom med nøyaktige forslag på aktuelle preparat)? Hvor lenge må jeg eventuelt ha pause mellom hver av de 1-2 ukers periodene? Er det også forebyggende ting jeg kan gjøre for å forbedre eksemet og minske plagene? Jeg er aktiv og trener mye og det blir derfor mye dusjing. Er kortisonbruk på en gang hver andre dag regnet som en intensiv periode eller har da huda nok tid til å fornye seg slik at jeg kan begynne en ny intensiv periode? Dette står da ingen plasser så er derfor jeg spørr så detaljert. Jeg er da i overkant av 20 år gammel. Vil plagene alltid være så store, og vil de vare livet ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228257-seborreisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

seborroisk eksem er som regel mest aktivt i perioden med fet hud, pubertet og ung voksen.

Kortison slår eksemet ned, og deretter kan noen holde eksemet i sjakk med Fungoral krem, et soppmiddel som ikke har noen ugunstige virkninger i huden. Dessverre hjelper ikke denne alle.

Hvis Fungoral ikke hjelper, ville jeg forsøkt et litt sterkere kortisonpreparat, som Locoid eller Apolar. Disse kan godt brukes i ansiktet. 2 ganger om dagen i et par uker, selv om det ser bra ut før de to ukene har gått. Dette fordi hudbarrieren skal ha litt tid på å lege seg. Ved tilbakefall er du rask og smører en ukes tid.

Det bør vanligvis gå ca 1 uke mellom hver gang du bruker kortisonkremen.

Hvis du ikke greier å holde eksemet i sjakk med kortisonkrem som beskrevet (må bruke nesten sammehengende), burde du be legen din om de nye kortisonfrie alternativene, Protopic eller Elidel. Den første er nok mest effektiv.

Disse kan brukes sammenhengende uten at huden blir tynn eller skadet på annen måte.

Det er lite du kan gjøre forebyggende, med mindre man kaller Fungoral behandling for forebyggende. Fungoral fjerner den normalt forekommende soppen som kan være årsak til eksemet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228257-seborreisk-eksem/#findComment-1728495
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...