Gå til innhold

Ungdom / Incest


Psyk. Stud.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har observert flere tilfeller der søskenpar i alder av begynnende pubertet (12-13 års alder) av motsatt kjønn har vært tiltrukket av hverandre. Ofte vært snakk om storebror på 14-15 og lillesøster på 12-13.

Har hørt om lek / seksuell aktivitet som har inbefattet berøring av kjønnsorganer og onani (med hverandre / av hverandre). Kyssing er heller uvanlig (n=10).

Kyssing er vel et tegn på kjærlighet, mens berøring av hverandre kan heller være et tegn på nyskjerrighet? Dette peker i retning av at dette utføres som utforskning og nyskjerrighet og ikke av grunnleggende seksuelle forestillinger. (De kan selv være klar over at de gjør dette av spesifikke grunner, nyskjerrighet eller liknende og ikke av at de er sykelig betatt av sin egen bror eller søster).

Kan du si om det er gjort noe forskning rundt dette? Er dette sykdom eller er det nyskjerrighet?

Jeg selv har ingen søsken men hadde jeg hatt det hadde det vært utenkelig for meg å drive på med slik utstrakt utforskning.

Jeg kan skjønne at det er mulig å være nyskjerrig men er dette langt utenfor hva som kan ansees for å være normalt?

Takker for refleksjoner / svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fytterakkern

Hvor normale/sunne slike utforskende forhold mellom søskenpar er, kan diskuteres, men det er ikke til å komme fra at det forekommer relativt ofte. Både som overgrep, og i tilfeller der begge, dog unge, er samtykkende.

Dette er på samme måte som at foreldre kan synes at sine egne barn er attraktive. Det er ikke nødvendigvis følelsen det er noe galt med, men ønsket om å handle etter denne følelsen, og da selve handlingen. Jeg mener selvfølgelig at det er galt, men hvorvidt det faktisk er det (og da snakker jeg ikke om overgrep), er noe som kunne vært interessant å diskutere. Fra biologiens side, er dette galt pga av følgene det kan få for eventuelle barn, men hva med andre argumenter?

Jeg vet det er gjort noen undersøkelser på dette området, men kommer dessverre ikke på akkurat hvilke og hvor de er utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor normale/sunne slike utforskende forhold mellom søskenpar er, kan diskuteres, men det er ikke til å komme fra at det forekommer relativt ofte. Både som overgrep, og i tilfeller der begge, dog unge, er samtykkende.

Dette er på samme måte som at foreldre kan synes at sine egne barn er attraktive. Det er ikke nødvendigvis følelsen det er noe galt med, men ønsket om å handle etter denne følelsen, og da selve handlingen. Jeg mener selvfølgelig at det er galt, men hvorvidt det faktisk er det (og da snakker jeg ikke om overgrep), er noe som kunne vært interessant å diskutere. Fra biologiens side, er dette galt pga av følgene det kan få for eventuelle barn, men hva med andre argumenter?

Jeg vet det er gjort noen undersøkelser på dette området, men kommer dessverre ikke på akkurat hvilke og hvor de er utført.

Incest er et universelt tabu, det forekommer ikke med aksept i noen kulturer. Det eneste unntaket man kjenner til, er i skapelsesmyter.

Skal man skape samfunn, må familien overskrides. Man må utover sin egen slekt og avle seg med andre.

Rask degenrering, innebygget etisk standard i mennesket... det er mange grunner til tabuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fytterakkern

Incest er et universelt tabu, det forekommer ikke med aksept i noen kulturer. Det eneste unntaket man kjenner til, er i skapelsesmyter.

Skal man skape samfunn, må familien overskrides. Man må utover sin egen slekt og avle seg med andre.

Rask degenrering, innebygget etisk standard i mennesket... det er mange grunner til tabuet.

Det jeg lurer på er denne "etske standarden". For meg er det utenkelig å innlede et forhold til et familiemedlem, men det er flere tilfeller der familiemedlemmer har forelsket seg. Hvis disse to ikke akter å stifte familie sammen, hvorfor er da dette forholdet galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er denne "etske standarden". For meg er det utenkelig å innlede et forhold til et familiemedlem, men det er flere tilfeller der familiemedlemmer har forelsket seg. Hvis disse to ikke akter å stifte familie sammen, hvorfor er da dette forholdet galt?

Hva mener du? Hvis søsken eller barn/foreldre bruker prevensjon, så kunne det vært greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fytterakkern

Hva mener du? Hvis søsken eller barn/foreldre bruker prevensjon, så kunne det vært greit?

Først vil jeg bare understreke at jeg ikke selv mener dette, men er interessert i å vite hvorfor vi har disse sperrene.

Jeg nevnte jo at den eneste grunnen vi har til at incest er galt (og da mener jeg ikke overgrep som sådan), er konsekvensene det vil ha for eventuelle barn av dette paret, og du nevnte nødvendigheten av å gå utover familiegrensene.

Så da er det vel egentlig det jeg spør om, hvis et søskenpar forelsker seg, og la oss si steriliserer seg, hvorfor er dette forholdet galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havelar

Først vil jeg bare understreke at jeg ikke selv mener dette, men er interessert i å vite hvorfor vi har disse sperrene.

Jeg nevnte jo at den eneste grunnen vi har til at incest er galt (og da mener jeg ikke overgrep som sådan), er konsekvensene det vil ha for eventuelle barn av dette paret, og du nevnte nødvendigheten av å gå utover familiegrensene.

Så da er det vel egentlig det jeg spør om, hvis et søskenpar forelsker seg, og la oss si steriliserer seg, hvorfor er dette forholdet galt?

Fordi det ødelegger hele familie-dynamikken/forholdet mellom familiemedlemmene. Hvis incest ikke var tabu, men vanlig, da ville vi kanskje gått rundt og tenkt på: Å, jeg må ikke vise meg fram naken, tenk om faren min "egentlig" har lyst på meg", "klemte ikke broren min meg vel mye nå, kanskje han er forelsket?" "best jeg er snill og grei mot storebror, han er jo grei og kjekk og kanskje jeg kommer til å forelske meg i ham i framtiden, best å ikke spolere sjansene mine" osv. osv. Det ligger noe i konseptet familie som gjør at man ikke tenker slik noen sinne, og det er at incest er tabu tabu tabu.

Det hadde vel ikke skadet noen om to søsken var kjærester, men det ville ødelagt/forandret forholdet mellom alle søsken hvis det var vanlig. Kjernefamiliemedlemmer er en helt spesielle type mennesker man har et helt spesielt relasjon til, og kjæresteaspektet hører ikke hjemme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare understreke at jeg ikke selv mener dette, men er interessert i å vite hvorfor vi har disse sperrene.

Jeg nevnte jo at den eneste grunnen vi har til at incest er galt (og da mener jeg ikke overgrep som sådan), er konsekvensene det vil ha for eventuelle barn av dette paret, og du nevnte nødvendigheten av å gå utover familiegrensene.

Så da er det vel egentlig det jeg spør om, hvis et søskenpar forelsker seg, og la oss si steriliserer seg, hvorfor er dette forholdet galt?

Det er simpelthen et universelt tabu, noe alle er enige om, mao noe kulturelt.

Men at tabuet er universelt, gjør at incest også er unaturlig.

Incest er, meg bekjent, det eneste tabuet som er universelt.

Flere forklaringer enn henvisningen til kultur, natur, etikk, degenerering og samfunnsdannelse har ikke jeg å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fytterakkern

Det er simpelthen et universelt tabu, noe alle er enige om, mao noe kulturelt.

Men at tabuet er universelt, gjør at incest også er unaturlig.

Incest er, meg bekjent, det eneste tabuet som er universelt.

Flere forklaringer enn henvisningen til kultur, natur, etikk, degenerering og samfunnsdannelse har ikke jeg å by på.

Jeg er helt enig.

Men hvis vi sier at dette tabuet er kulturelt begrunnet. Vi har flere slike som etter hvert har endret seg. Ta homofili for eksempel. Det har forekommet i flere kulturer, men er ofte sett på som noe unaturlig og dysset ned. Ikke før i våre dager har det fått virkelig aksept.

Hva om det er det samme med incest? Det forekommer jo noen steder i så stor grad, og da i tilfeller hvor det ikke kan forklares med at de det gjelder er psykisk syke/forvirrede eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fytterakkern

Fordi det ødelegger hele familie-dynamikken/forholdet mellom familiemedlemmene. Hvis incest ikke var tabu, men vanlig, da ville vi kanskje gått rundt og tenkt på: Å, jeg må ikke vise meg fram naken, tenk om faren min "egentlig" har lyst på meg", "klemte ikke broren min meg vel mye nå, kanskje han er forelsket?" "best jeg er snill og grei mot storebror, han er jo grei og kjekk og kanskje jeg kommer til å forelske meg i ham i framtiden, best å ikke spolere sjansene mine" osv. osv. Det ligger noe i konseptet familie som gjør at man ikke tenker slik noen sinne, og det er at incest er tabu tabu tabu.

Det hadde vel ikke skadet noen om to søsken var kjærester, men det ville ødelagt/forandret forholdet mellom alle søsken hvis det var vanlig. Kjernefamiliemedlemmer er en helt spesielle type mennesker man har et helt spesielt relasjon til, og kjæresteaspektet hører ikke hjemme der.

Det har jeg ikke tenkt på før. Det er et veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke normalt at søsken forelsker seg i hverandre!!!!!!!!!

Nei, jeg tror det er noe uvanlig ja.

Det virker som å inntreffe i flere familier at søskenpar har utforsket hverandre seksuellt. Derfor dette spørsmålet. Jeg trodde dette var høyst uvanlig, men kanskje det er mer vanlig enn jeg tror.

Det virker motbydelig å ha seksuell omgang med egne søsken, men kanskje noen gjør det, der begge er enige.

En seksuell utforskning der man ser på og kanskje tar på er vel noe mer uskyldig. Ikke vet jeg.

Noen som har svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er simpelthen et universelt tabu, noe alle er enige om, mao noe kulturelt.

Men at tabuet er universelt, gjør at incest også er unaturlig.

Incest er, meg bekjent, det eneste tabuet som er universelt.

Flere forklaringer enn henvisningen til kultur, natur, etikk, degenerering og samfunnsdannelse har ikke jeg å by på.

Faraoene giftet seg jo med sine egne søstre så det er ikke vært forbudt i alle kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faraoene giftet seg jo med sine egne søstre så det er ikke vært forbudt i alle kulturer.

Det kan godt være, men da er jeg tilbøyelig til å tro at faraoene kunne det fordi de var mer guder enn mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnen med utopiene

Nei, jeg tror det er noe uvanlig ja.

Det virker som å inntreffe i flere familier at søskenpar har utforsket hverandre seksuellt. Derfor dette spørsmålet. Jeg trodde dette var høyst uvanlig, men kanskje det er mer vanlig enn jeg tror.

Det virker motbydelig å ha seksuell omgang med egne søsken, men kanskje noen gjør det, der begge er enige.

En seksuell utforskning der man ser på og kanskje tar på er vel noe mer uskyldig. Ikke vet jeg.

Noen som har svar?

Jeg er vel under den oppfatning at sex er sex, og at når man først har krysset grensen mellom "vanlig søskenkjærlig oppførsel" og seksuelt samspill (enten om det er litt forsiktig klåing/kikking) er ingenting uskyldig. Men nå er jeg også en absoluttist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Ikke normalt at søsken forelsker seg i hverandre!!!!!!!!!

Nei, men i en tenkt situasjon hvor søsken har vokst opp uten kontakt, vet jeg at det har skjedd. Og de har da kommet i en merkelig situasjon. Kanskje ikke så merkelig med en dragning, siden biologien kan føre til en slags gjenkjenning.

Men det er jo nettopp de manglende familierollene de da ikke har vokst opp med, som kan gjøre dette mulig. Dette er nå heller svært sjeldne unntak da.

De som forelsker seg i søskenbarn, vil nok også helst forelske seg i dem de har hatt lite kontakt med i oppveksten, slik at familiefølelsen er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Nei, jeg tror det er noe uvanlig ja.

Det virker som å inntreffe i flere familier at søskenpar har utforsket hverandre seksuellt. Derfor dette spørsmålet. Jeg trodde dette var høyst uvanlig, men kanskje det er mer vanlig enn jeg tror.

Det virker motbydelig å ha seksuell omgang med egne søsken, men kanskje noen gjør det, der begge er enige.

En seksuell utforskning der man ser på og kanskje tar på er vel noe mer uskyldig. Ikke vet jeg.

Noen som har svar?

I en meget dysfunksjonell familie, hvor alle naturlige roller er uklare, unaturlige, og det er stor vanskjøtsel, mangel på klare egotilstander hos de ulike familiemedlemmene(som fører til dårlige interpersonelle og intrapsykiske grenser) Manglende omsorg, feil omsorg, liten nærhet, liten naturlig kroppskontakt,(og mye mer) da ser jeg for meg at to barn kan søke sammen. Behovet for nærhet kan da bli seksualisert gradvis. Begge kan senere føle seg misbrukte, at de er skadet for livet, til tross for en såkalt frivillighet. Man gjør det man kan for å overleve.

Kanskje den ene er sterkere enn den andre også i et slikt forhold.

I boken Incest av Borgrewinck(noe slikt) står det en del om de dysfunksjonelle familiene, og det er meget interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være, men da er jeg tilbøyelig til å tro at faraoene kunne det fordi de var mer guder enn mennesker.

Det har du antagelig rett i :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...