Gå til innhold

bruk av konfirmasjonspenger, helt fritt?

Anbefalte innlegg

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg hører om ungdommer som får både 20 og 30000 kr til konfirmasjonen, er det vanlig?

Noen konfirmanter, har klare planer om større ting de ønsker å kjøpe, men ikke alle er like fornuftige.

I så fall er dette penger konfirmaten får bruke fritt eller har konfirmanten litt restreksjoner. Da tenker jeg på om deler av konfirmasjonspengene må spares eller om man tenker at h*n får gjøre hva h*n vil med sine egne penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår fikk nesten 40'. Han fikk IKKE lov til å disponere dette fritt! Vi hadde avtalt på forhånd at han skulle få kjøpe seg ny PC, så fikk han beholde et par tusen i lommeboken for å føle seg "rik" en stakket stund, og resten står i banken!

mvh

Gjest fytterakkern
Skrevet

Jeg vet om flere foreldre som har insistert på at konfirmanten skal spare det meste av pengene, og så fått en viss sum som h*n kan disponere etter eget ønske.

Når det er snakk om flere titalls tusen vil jeg si at det er det som er det mest fornuftige.

Skrevet

Gutten vår fikk nesten 40'. Han fikk IKKE lov til å disponere dette fritt! Vi hadde avtalt på forhånd at han skulle få kjøpe seg ny PC, så fikk han beholde et par tusen i lommeboken for å føle seg "rik" en stakket stund, og resten står i banken!

mvh

Samme som hos oss, i tillegg "tvang" jeg han til å fornye sommergardroben sin for litt av pengene. Dette ble gjort, om men noe motvillig:-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hun får 20.000 av oss, men dette skal inn på kontoen hennes og spares til hun blir voksen.

Så får hun av besteforeldre og andre, og noe av det kan hun disponere selv.

Men ikke mye synes jeg. Hun er bare 15 og hva skal hun bruke mange tusenlapper til?

Hun har pc, sportsutstyr og alt hun trenger får hun av oss. Da synes jeg ikke hun skal bruke mange penger på sløs og tull, men spare mesteparten.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Min stesønn kommer til å få 20.000 bare av besteforeldrene på den ene siden. Totalt kommer han vel fort opp i 30-40.000 kan jeg tenke meg.

Han har stoooore planer, og er ikke fornuftig i det hele tatt.

Vi har snakket litt om det, og også luftet litt tanker med mora.

Tror vi kommer til å si at du får f.eks. 7.000,- til å kjøpe deg noe. (Litt fornuftig som sykkel, PC e.l. for størstedelen av beløpet). Resten blir spart til f.eks. moped, lappen e.l.

De trenger absolutt ikke å få så mye penger mellom hendene i denne alderen. I hvertfall ikke de som er ufornuftige med penger.

Skrevet

Jeg synes ikke det skal være helt fritt. Man hører om jenter som bruker opp alle pengene på klær og sminke i løpet av noen måneder. Ikke minst for deres egen del bør noen av pengene settes på konto til lappen, depositum til leilighet osv. Noe helt annet er hvis de er ansvarlige med penger.

Skrevet

Hun får 20.000 av oss, men dette skal inn på kontoen hennes og spares til hun blir voksen.

Så får hun av besteforeldre og andre, og noe av det kan hun disponere selv.

Men ikke mye synes jeg. Hun er bare 15 og hva skal hun bruke mange tusenlapper til?

Hun har pc, sportsutstyr og alt hun trenger får hun av oss. Da synes jeg ikke hun skal bruke mange penger på sløs og tull, men spare mesteparten.

Du kan prøve å sette aldergrense på uttak på kontoen. Men sett den i hvert fall til 25. Foreldrene mine satt grense på 18 første gangen og 20 andre gangen og jeg skal love at pengene forsvant kjapt rett etter bursdagen

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du kan prøve å sette aldergrense på uttak på kontoen. Men sett den i hvert fall til 25. Foreldrene mine satt grense på 18 første gangen og 20 andre gangen og jeg skal love at pengene forsvant kjapt rett etter bursdagen

Takk for tips.

Men er ikke 25 år litt gammelt igjen?

Det kan jo hende hun f.eks vil kjøpe leilighet før den tid.

Skrevet

Takk for tips.

Men er ikke 25 år litt gammelt igjen?

Det kan jo hende hun f.eks vil kjøpe leilighet før den tid.

Tja, hjelper 25 000 så mye hvis hun skal kjøpe seg en leilighet til 2 mill da?

Noen 20 åringer kan være økonomiske men tom dattera mi klarte å sløse bort penga på russebuss og russetid. Og hun er av det økonomiske slaget.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Noen 20 åringer kan være økonomiske men tom dattera mi klarte å sløse bort penga på russebuss og russetid. Og hun er av det økonomiske slaget.

men det kan jo øremerkes til f.eks. sertifikat, det er jo noe de fleste ønsker å ha i dag.

Skrevet

men det kan jo øremerkes til f.eks. sertifikat, det er jo noe de fleste ønsker å ha i dag.

Det er jo en god ide hvis ungene er interesserte. Vi har bodd midt i byen vi så ingen av mine unger har vært interessert og ønsker seg fremdeles ikke sertifikat.

Kanskje jeg som er rar altså, men synes det er ille når ungene bruker opp så mye penger på dritt i steden for å kjøpe seg noe ordentlig.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det er jo en god ide hvis ungene er interesserte. Vi har bodd midt i byen vi så ingen av mine unger har vært interessert og ønsker seg fremdeles ikke sertifikat.

Kanskje jeg som er rar altså, men synes det er ille når ungene bruker opp så mye penger på dritt i steden for å kjøpe seg noe ordentlig.

ja, det er jeg helt enig i. Jeg vil tro at en del angrer seg, når de tar til fornuft.

Dersom man bor på et sted med god offentlig kommunikasjon er det ikke nødvendig med bil. I hvertfall ikke før man får barn eller har en jobb der man farterlitt rundt.

Skrevet

ja, det er jeg helt enig i. Jeg vil tro at en del angrer seg, når de tar til fornuft.

Dersom man bor på et sted med god offentlig kommunikasjon er det ikke nødvendig med bil. I hvertfall ikke før man får barn eller har en jobb der man farterlitt rundt.

Så langt har ikke mine tenkt enda. Men så er ikke lommeboka deres så tykk heller at de har råd til å holde seg med bil. Studielån og en liten ekstrajobb er ikke direkte lukurativt.

Gjest spærra konto
Skrevet

Meget lurt å få spart noe penger.

Jeg hadde kjæreste med bil på denne tiden og alle penga gikk med på bensin,fest og tull.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Vi har spart penger i fra før av, og besteforeldre har spart.

En startkapital er uansett greit å ha.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Vi har bodd midt i byen vi så ingen av mine unger har vært interessert og ønsker seg fremdeles ikke sertifikat"

Jeg regner med at ungene mine vil ha sertifikat.

Jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten sertifikat, selv om jeg bor midt i byen.

Jeg ser at de av mine venner som ikke tok lappen da de var 18, aldri har gjort det senere heller.

De er avhengige av mannen ellers så er de flink til å "invitere" meg til Ikea eller andre ting som krever sjåfør:)

Skrevet

"Vi har bodd midt i byen vi så ingen av mine unger har vært interessert og ønsker seg fremdeles ikke sertifikat"

Jeg regner med at ungene mine vil ha sertifikat.

Jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten sertifikat, selv om jeg bor midt i byen.

Jeg ser at de av mine venner som ikke tok lappen da de var 18, aldri har gjort det senere heller.

De er avhengige av mannen ellers så er de flink til å "invitere" meg til Ikea eller andre ting som krever sjåfør:)

Jeg kjenner den situasjonen ja, jeg har vært sjåfør for alle mine venninner i alle år.

Men her går faktisk de fleste dit de skal, ingen som bruker trikken nesten engang. Dattera mi går herfra og til Majorstua uten å blunke, tror ikke det kunne falt henne inn å bruke penger på den turen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg kjenner den situasjonen ja, jeg har vært sjåfør for alle mine venninner i alle år.

Men her går faktisk de fleste dit de skal, ingen som bruker trikken nesten engang. Dattera mi går herfra og til Majorstua uten å blunke, tror ikke det kunne falt henne inn å bruke penger på den turen.

Datteren min trenger ikke å bruke penger på trikk/buss. Hun får busskort på skolen:)

Skrevet

Datteren min trenger ikke å bruke penger på trikk/buss. Hun får busskort på skolen:)

Det har mine aldri fått. Ikke engang eldstemann som gikk på videregående nedi byen. Og ikke da de gikk på barne- og ungdomsskolen heller enda vi bodde mer enn langt nok unna. Jeg måtte betale sjøl men nå gikk de ikke på nærmeste skole da, den hadde jeg valgt bort og jeg måtte love skolen at jeg ikke skulle søke på reisepenger til dem for ellers fikk de ikke lov å gå der. Slik er det når man bor i Oslos fattigste bydeler.

Nå tror jeg ikke dattera mi går for å spare penger, hun går nok heller for holde seg i form. Hun har ikke tid til å trene noe særlig så det blir jo gratis trening da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...