Gå til innhold

Husarbeid, hjelper mannen til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har ikke lyst til å besøke meg til helgen?

Etter at du har tatt deg av vinduene mine mens jeg underholder deg med småprat, så skal du få servert en deilig middag med noe godt å drikke.

*Friste, friste*

Vel, akkurat denne helga er rimelig tettpakka, men det kommer flere ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Stryke gjør svigermor, når hun kommer på besøk, sånn ca hver 2. eller 3. måned. Hun vasker også vinduene :-)"

Det var en veldressert dame, må jeg si! Kan du dele den hemmeligheten med oss? Mannen min stryker klærne, men vinduene begynner å bli lite gjennomsiktige. De er dessverre mitt ansvar :(

Hun er meget veldressert når det gjelder husarbeid, den dama :-)

Og vi får besøk i ettermiddag. Akkurat nå har hun vært her med bare en måneds mellomrom, og det ligger bare to-tre plagg i strykehaugen. Da hun var her sist, var det et BERG....!

Vet ikke helt hva jeg skal sette henne til denne gangen - kanskje nedvask av stue og kjøkken? Neida, tuller litt, men ikke bare tull :-)

Hun kommer først og fremst fordi eldstemann har bursdag i helga. Regner med hun blir en ukes tid.

Skrevet

Her gjør vi alt begge to, vi har ikke noe fast ordning på hvem som gjør hva. Men stort sett er det han som tar all klesvasken og jeg som har kjøkkenet.

Vi bor her begge to så det har ingenting med å "hjelpe" til å gjøre. Barna gjør også noen forskjellige ting, selvom de bare er 5 og snart 7 år alle må bidra litt for at vi skal ha det bra sammen og trives i huset vårt.

Gjest vi gjør like mye
Skrevet

Når du skriver du er husmor, vil det si du er hjemmeværende? I såfall er det jo jobben din å ta vare på huset og barna, og da er det jo naturlig at du gjør mest. Og han hjelper til litt innimellom.

I vanlige tilfeller hvor begge jobber skal jo selvsagt begge gjøre like mye, men selvsagt slik det passer seg. Å i det hele tatt si "mannen hjelper til" blir helt feil for meg da. For det er da virkelig begges oppgave å ta seg av huset, sånn at ingen hjelper den andre, begge bare gjør det de skal.

Naturligvis fordeles oppgavene slik det passer. Hos oss gjør han det meste ute, jeg tar all klesvask. Oppvasken er nok mest han som gjør, mens jeg rydder. Støvsuging og vasking er likt fordelt.

Hadde ikke giddet bo med en lat mann jeg nei, det er da ikke meningen at det der er kvinnejobb å ta seg av huset.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hun er meget veldressert når det gjelder husarbeid, den dama :-)

Og vi får besøk i ettermiddag. Akkurat nå har hun vært her med bare en måneds mellomrom, og det ligger bare to-tre plagg i strykehaugen. Da hun var her sist, var det et BERG....!

Vet ikke helt hva jeg skal sette henne til denne gangen - kanskje nedvask av stue og kjøkken? Neida, tuller litt, men ikke bare tull :-)

Hun kommer først og fremst fordi eldstemann har bursdag i helga. Regner med hun blir en ukes tid.

Jeg misunner deg sterkt og inderlig!

Ta godt vare på henne, så du har henne lenge.

Skrevet

Eh - ville bare si at jeg reagerte til og med på selve overskriften her. "Hjelper mannen til?" Det er vel riktigere å spørre: "Tar mannen sin del?"

Hvis to voksne mennesker deler husvære, så har de vel i utgangspunktet like mye ansvar for å holde hjemmet i orden.

Skrevet

Gubben min jobber myyye mer enn meg. Jeg har derfor hovedansvaret i hjemmet. Men han hjelper til med en del hver eneste uke. Skulle bare mangle.

Typiske ting han gjør er generell rydding, rydde kjøkkenet + støvsuge. Vasking er det dårligere med. Og klesvask er 100% min jobb.

Synes du skal si i fra at dette blir for mye for deg. Etterpå SPØR DU HAN om hva han vil gjøre. Ofte kan folk da si mer enn det du hadde håpet på. Lysten til å gjøre dette er også større når folk ikke får prakket på at dette er deres jobb.

I hvertfall værdt et forsøk.

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden.

Men hvem klipper plen, steller hagen, måker snø, vasker bil, legger om dekk osv?

Her deler vi på alt, dvs jeg tar vel mer husarbeid enn han, men jeg kliper ikke i verken gressklipper eller hammer. Han er flink til å vaske klær, henge opp og brette sammen.

Så, på det området har jeg ingen verdens ting å klage på!

Skrevet

Nei, han "hjelper ikke til". Han tar sin naturlige del av slitet.

Skrevet

Jeg misunner deg sterkt og inderlig!

Ta godt vare på henne, så du har henne lenge.

Prøver å ta vare på henne ja! Er veldig glad i henne, selv om vi er forskjellig som en dråpe vann og ei furunål :-)

Hun er ordensmenneske, jeg roter, hun er nøye, jeg slurver, hun er alltid ute i god tid, jeg har som regel for liten tid, hun er avholds, det er ikke jeg osv...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Prøver å ta vare på henne ja! Er veldig glad i henne, selv om vi er forskjellig som en dråpe vann og ei furunål :-)

Hun er ordensmenneske, jeg roter, hun er nøye, jeg slurver, hun er alltid ute i god tid, jeg har som regel for liten tid, hun er avholds, det er ikke jeg osv...

Godt gjordt å finne en så god tone når dere er så forskjellige!

Skrevet

Her er det ingen fordeling på hvem som tar hva egentlig.

Han er mye borte i jobb 14 dager annenhver mnd å da gjør jeg alt alene enten det dreier seg om dnø,plen eller litt verktøy.

Grensen for meg er dekkskifting og grensen for han er klesvaks :)

Han får mye tid til å sysle med ting når han ikke er på jobb reise for da har han helt fri i 3 of 4 uker i strekk så da er middagen klar når jeg kommer fra jobb.

Skrevet

joda. han gjør jo litt, sikkert mens jeg ikke ser det også. tar ut papp-sorteringa, setter igang oppvaskmaskina, lager litt middag, kjører i gang klesvask, tar over gulvet. jeg vet ikke hvor nøye og hvor ofte, og jeg føler jeg gjør det både oftere og nøyere men....

Gjest Thekla84
Skrevet

Hei :) vi er i akkurat samme situasjon, bortsett fra at jeg har ingen barn utenom den i magen. Men jeg er nå blitt så vant med det at jeg nesten koser meg når jeg holder på å tutle rundt med klesvask og oppvask og slike ting. Og siden fødselen kan skje når som helst, føler jeg for å gjøre alt selv så kanskje det fremskyndes. Men jeg kommer til å bli boende med to barn i huset nå snart: Babyen, og samboeren! Og det bare fordi jeg har vært altfor snill og aldri stillt krav til ham... hehe ;)

Skrevet

Jeg vasker badet og soverommet.

Jeg tørker støv.

Jeg vasker mine klær.

Jeg vasker ned kjøleskap, dusj, komfyr og eller slike ting som skal taes grundig nå og da.

Han vasker kjøkken, stue og gang.

Han støvsuger nesten hver dag.

Han fikser det som skal taes inn og ut av kjørlemaskinen.

Han tar seg av elektriske ting.

Vi deler på å ta ut bosset og lage mat.

Skrevet

Kanskje dere skulle jobbe (deltid?) begge to. Så ble det mer naturlig å dele på husarbeidet. Det er forresten mindre skatt om hver av dere tjener f.eks. 150 000, enn om en tener 300 000.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...