Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 I dagdrømmen min om det perfekte samfunn, kunne man hatt bøter for dumhet. Å så herlig det ville vært. 0 Siter
Gjest fytterakkern Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Hva regner som dumhet? Uvitenhet. Dog ikke slik som de med lærevansker, mindre skolegang og slikt, men den type uvitenhet man finner hos de som f.eks. demonstrativt motsetter seg å sette seg inn i en annens situasjon, egoistene og rasistene. 0 Siter
Gjest fytterakkern Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Uvitenhet. Dog ikke slik som de med lærevansker, mindre skolegang og slikt, men den type uvitenhet man finner hos de som f.eks. demonstrativt motsetter seg å sette seg inn i en annens situasjon, egoistene og rasistene. . 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Uvitenhet. Dog ikke slik som de med lærevansker, mindre skolegang og slikt, men den type uvitenhet man finner hos de som f.eks. demonstrativt motsetter seg å sette seg inn i en annens situasjon, egoistene og rasistene. Det du beskriver der er ikke nødvendigvis uvitenhet eller "dumhet" i et intelligens-perspektiv. "........................................" 0 Siter
Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Det du beskriver der er ikke nødvendigvis uvitenhet eller "dumhet" i et intelligens-perspektiv. "........................................" Men man kan da ikke bøtlegge de med lav IQ. Det er da bare de med mulighet for å utvkle seg selv til gode og fornuftige mennesker det er verdt å bøtlegge. Og lav IQ trenger ikke stå i veien for å være fornuftige emnnesker... 0 Siter
keinstein Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Et sted jeg jobba, var det bot for å banne eller heve stemmen, 10 Kr. Det ble en del kroner på Redd Barna til jul. 0 Siter
Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Et sted jeg jobba, var det bot for å banne eller heve stemmen, 10 Kr. Det ble en del kroner på Redd Barna til jul. Stilig! 0 Siter
keinstein Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Men man kan da ikke bøtlegge de med lav IQ. Det er da bare de med mulighet for å utvkle seg selv til gode og fornuftige mennesker det er verdt å bøtlegge. Og lav IQ trenger ikke stå i veien for å være fornuftige emnnesker... Høy IQ betyr ikke nødvendigvis sunn fornuft eller et verdifullt medmenneske. Jeg vet mange "dumme" folk som er verdifulle samfunnsborgere. 0 Siter
Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Høy IQ betyr ikke nødvendigvis sunn fornuft eller et verdifullt medmenneske. Jeg vet mange "dumme" folk som er verdifulle samfunnsborgere. Akkurat! 0 Siter
keinstein Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Akkurat! Dumhet er f eks etter min mening å kjefte på en vilt fremmed Keinstein for å kjøpe israelske poteter. Nå skal i hvert fall Keinstein kjøpe det hver gang, for de var meget delikate og gode. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Men man kan da ikke bøtlegge de med lav IQ. Det er da bare de med mulighet for å utvkle seg selv til gode og fornuftige mennesker det er verdt å bøtlegge. Og lav IQ trenger ikke stå i veien for å være fornuftige emnnesker... Ikke bland intelligens og iq - det er to forskjellige ting, hvorav iq er en lite bruk, og stort sett helt ubrukelig faktor. Men selvfølgelig - fornuft og intelligens er ikke nødvendigvis det samme. Heller ikke fornuft og viten. Jeg husker en gammel lærer som sa "Man kan ikke utdanne seg til sundt folkevett." :-) "............................................." 0 Siter
Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Ikke bland intelligens og iq - det er to forskjellige ting, hvorav iq er en lite bruk, og stort sett helt ubrukelig faktor. Men selvfølgelig - fornuft og intelligens er ikke nødvendigvis det samme. Heller ikke fornuft og viten. Jeg husker en gammel lærer som sa "Man kan ikke utdanne seg til sundt folkevett." :-) "............................................." Så vanskelig det skal gjøres Ok, da mener jeg intelligens slik det vanligvis blir oppfattet i vårt kunnskapsopptatte opplysningssamfunn. Eller noe sånt. 0 Siter
Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Dumhet er f eks etter min mening å kjefte på en vilt fremmed Keinstein for å kjøpe israelske poteter. Nå skal i hvert fall Keinstein kjøpe det hver gang, for de var meget delikate og gode. Hehe, har noen gjort det? Stakkar liten! 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Dumhet er f eks etter min mening å kjefte på en vilt fremmed Keinstein for å kjøpe israelske poteter. Nå skal i hvert fall Keinstein kjøpe det hver gang, for de var meget delikate og gode. Jeg lurer på om de samme turbohjernene som "boikotter" israelske varer også bokotter fisk som er fisket fra røkkes fiskerier rundt omkring i verden, hvor arbeiderne er underbetalte og har for oss uakseptable kår. Eller billige møbler fra ikea, produsert av barnearbeidere med 12 timers arbeidsdag. Eller varer fra muslimske land, hvis 90% av fortjeneste går rett i lomma på mer eller mindre islamstiske diktatorer? Boikott av den typen er så gjennomført uintelligent (når vi likevel snakker om fornuft og intelligens :-) at jeg kan ikke få sagt det. Man straffer overhodet ikke regjeringene og regimene man vil straffe; Det er kun vanlige arbeider som blir straffet - regimene henter inn pengene de trenger uansett hvor mye borgerne har. ".........................................." 0 Siter
Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Jeg lurer på om de samme turbohjernene som "boikotter" israelske varer også bokotter fisk som er fisket fra røkkes fiskerier rundt omkring i verden, hvor arbeiderne er underbetalte og har for oss uakseptable kår. Eller billige møbler fra ikea, produsert av barnearbeidere med 12 timers arbeidsdag. Eller varer fra muslimske land, hvis 90% av fortjeneste går rett i lomma på mer eller mindre islamstiske diktatorer? Boikott av den typen er så gjennomført uintelligent (når vi likevel snakker om fornuft og intelligens :-) at jeg kan ikke få sagt det. Man straffer overhodet ikke regjeringene og regimene man vil straffe; Det er kun vanlige arbeider som blir straffet - regimene henter inn pengene de trenger uansett hvor mye borgerne har. ".........................................." Man kan da ikke begynne å boikotte ting man faktisk vil savne! 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Man kan da ikke begynne å boikotte ting man faktisk vil savne! Nei, det er klart. Da måtte man i såfall vise et gjennomtenkt engasjement, og ikke bare populistisk oppgulp :-) "............................................" 0 Siter
Gjest bakom en busk Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Nei, det er klart. Da måtte man i såfall vise et gjennomtenkt engasjement, og ikke bare populistisk oppgulp :-) "............................................" Og det blir litt for slitsomt! (Sier jeg som har en tosiders liste med ting jeg boikotter) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Men hvem skulle bedømme hva som var dumt? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.