Gå til innhold

Bøter for dumhet

Anbefalte innlegg

Gjest bakom en busk
Skrevet

I dagdrømmen min om det perfekte samfunn, kunne man hatt bøter for dumhet. Å så herlig det ville vært.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

7

• Prozak

5

• jubalong70

3

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest fytterakkern
Skrevet

Hva regner som dumhet?

Uvitenhet. Dog ikke slik som de med lærevansker, mindre skolegang og slikt, men den type uvitenhet man finner hos de som f.eks. demonstrativt motsetter seg å sette seg inn i en annens situasjon, egoistene og rasistene.

Gjest fytterakkern
Skrevet

Uvitenhet. Dog ikke slik som de med lærevansker, mindre skolegang og slikt, men den type uvitenhet man finner hos de som f.eks. demonstrativt motsetter seg å sette seg inn i en annens situasjon, egoistene og rasistene.

.

Skrevet

Det du beskriver der er ikke nødvendigvis uvitenhet eller "dumhet" i et intelligens-perspektiv.

"........................................"

Gjest bakom en busk
Skrevet

Det du beskriver der er ikke nødvendigvis uvitenhet eller "dumhet" i et intelligens-perspektiv.

"........................................"

Men man kan da ikke bøtlegge de med lav IQ. Det er da bare de med mulighet for å utvkle seg selv til gode og fornuftige mennesker det er verdt å bøtlegge. Og lav IQ trenger ikke stå i veien for å være fornuftige emnnesker...

Skrevet

Et sted jeg jobba, var det bot for å banne eller heve stemmen, 10 Kr. Det ble en del kroner på Redd Barna til jul.

Gjest bakom en busk
Skrevet

Et sted jeg jobba, var det bot for å banne eller heve stemmen, 10 Kr. Det ble en del kroner på Redd Barna til jul.

Stilig!

Skrevet

Men man kan da ikke bøtlegge de med lav IQ. Det er da bare de med mulighet for å utvkle seg selv til gode og fornuftige mennesker det er verdt å bøtlegge. Og lav IQ trenger ikke stå i veien for å være fornuftige emnnesker...

Høy IQ betyr ikke nødvendigvis sunn fornuft eller et verdifullt medmenneske.

Jeg vet mange "dumme" folk som er verdifulle samfunnsborgere.

Gjest bakom en busk
Skrevet

Høy IQ betyr ikke nødvendigvis sunn fornuft eller et verdifullt medmenneske.

Jeg vet mange "dumme" folk som er verdifulle samfunnsborgere.

Akkurat!

Skrevet

Akkurat!

Dumhet er f eks etter min mening å kjefte på en vilt fremmed Keinstein for å kjøpe israelske poteter. Nå skal i hvert fall Keinstein kjøpe det hver gang, for de var meget delikate og gode.

Skrevet

Ikke bland intelligens og iq - det er to forskjellige ting, hvorav iq er en lite bruk, og stort sett helt ubrukelig faktor. Men selvfølgelig - fornuft og intelligens er ikke nødvendigvis det samme. Heller ikke fornuft og viten. Jeg husker en gammel lærer som sa "Man kan ikke utdanne seg til sundt folkevett." :-)

"............................................."

Gjest bakom en busk
Skrevet

Ikke bland intelligens og iq - det er to forskjellige ting, hvorav iq er en lite bruk, og stort sett helt ubrukelig faktor. Men selvfølgelig - fornuft og intelligens er ikke nødvendigvis det samme. Heller ikke fornuft og viten. Jeg husker en gammel lærer som sa "Man kan ikke utdanne seg til sundt folkevett." :-)

"............................................."

Så vanskelig det skal gjøres :P

Ok, da mener jeg intelligens slik det vanligvis blir oppfattet i vårt kunnskapsopptatte opplysningssamfunn. Eller noe sånt.

Gjest bakom en busk
Skrevet

Dumhet er f eks etter min mening å kjefte på en vilt fremmed Keinstein for å kjøpe israelske poteter. Nå skal i hvert fall Keinstein kjøpe det hver gang, for de var meget delikate og gode.

Hehe, har noen gjort det? Stakkar liten!

Skrevet

Jeg lurer på om de samme turbohjernene som "boikotter" israelske varer også bokotter fisk som er fisket fra røkkes fiskerier rundt omkring i verden, hvor arbeiderne er underbetalte og har for oss uakseptable kår. Eller billige møbler fra ikea, produsert av barnearbeidere med 12 timers arbeidsdag. Eller varer fra muslimske land, hvis 90% av fortjeneste går rett i lomma på mer eller mindre islamstiske diktatorer?

Boikott av den typen er så gjennomført uintelligent (når vi likevel snakker om fornuft og intelligens :-) at jeg kan ikke få sagt det. Man straffer overhodet ikke regjeringene og regimene man vil straffe; Det er kun vanlige arbeider som blir straffet - regimene henter inn pengene de trenger uansett hvor mye borgerne har.

".........................................."

Gjest bakom en busk
Skrevet

Jeg lurer på om de samme turbohjernene som "boikotter" israelske varer også bokotter fisk som er fisket fra røkkes fiskerier rundt omkring i verden, hvor arbeiderne er underbetalte og har for oss uakseptable kår. Eller billige møbler fra ikea, produsert av barnearbeidere med 12 timers arbeidsdag. Eller varer fra muslimske land, hvis 90% av fortjeneste går rett i lomma på mer eller mindre islamstiske diktatorer?

Boikott av den typen er så gjennomført uintelligent (når vi likevel snakker om fornuft og intelligens :-) at jeg kan ikke få sagt det. Man straffer overhodet ikke regjeringene og regimene man vil straffe; Det er kun vanlige arbeider som blir straffet - regimene henter inn pengene de trenger uansett hvor mye borgerne har.

".........................................."

Man kan da ikke begynne å boikotte ting man faktisk vil savne!

Skrevet

Man kan da ikke begynne å boikotte ting man faktisk vil savne!

Nei, det er klart. Da måtte man i såfall vise et gjennomtenkt engasjement, og ikke bare populistisk oppgulp :-)

"............................................"

Gjest bakom en busk
Skrevet

Nei, det er klart. Da måtte man i såfall vise et gjennomtenkt engasjement, og ikke bare populistisk oppgulp :-)

"............................................"

Og det blir litt for slitsomt! (Sier jeg som har en tosiders liste med ting jeg boikotter)

Skrevet

Men hvem skulle bedømme hva som var dumt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...