Gå til innhold

bekymret:/

Anbefalte innlegg

hei. Bestevenninen min ble for ikke så veldig lenge siden voldtatt, men helt siden det skjedde har hun virket helt OK :S Hun er akkurat slik hun alltid har pleid å være og det har bekymret meg. Men nå har både jeg og moren hennes oppdaget noe. Hun har alltid vært tynn, hun har faktisk alltid sett helt perfekt ut, men jeg har jo vist at hun ikke har vært fornøyd med kroppen sin. Nå i det siste har hun begynt å klage på det noe veldig. Først tok hun helt avstand til alt med sukker og fett,og jeg synes det var greit hvis hun ville bli litt sunnere. Men nå(etter både mine og moren hennes observasjoner + etter noe hun selv har fortalt, eller rettere sagt skrytt av) består dagen hennes av en tomat til frokost, ingenting på skolen, ingenting etter skolen, og ingenting etter middag. Jeg vet ikke om dette er alvorlig nok, for hun spiser jo normalt med middag?! Men nå har også personligheten hennes begynt å forandre seg. Hun har alltid vært kjempe glad hele tiden. Men nå i det siste virker hun så veldig trist. Er dette starten på en spiseforstyrrelse. Har det noe med voldtekten å gjøre. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal hjelpe henne. Kan du være så snill å hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228367-bekymret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jaddablabla

det kan nok godt tenkes at hun sliter med ettervirkninger etter voldtekten.kanskje du kunne snakket med henner og foreslått at hun kunne gått til legen og fortalt om det som skjedde.jo lengre man går og bærer på dette alene,desto verre blir det å fortelle det..

uansett om hun har utviklet en spiseforstyrrelse eller ikke,så trenger hun å bearbeide det som har skjedd.

det er kjempefint at hun har deg og moren sin som bryr seg, men det er ikke sikkert at den beste løsningen er at dere to skal "ta dere av henne".kjempefint at dere er der og støtter,men etter slike opplevelser kan den beste hjelpen komme utenifra.fra en fagperson med erfaring innenfor dette området.

personlig,så sliter jeg veldig med å snakke om mine erfaringer med alle.men det er kanskje "lettest" å prate med psykologen.jeg har aldri fortalt noe til mamma.vil ikke at hun også skal bli lei seg.så det er vanskelig å åpne seg der.da er det godt å ha en nøytral person i psykologen som jeg ikke trenger å ta "hensyn" til mhp om hun tåler sannheten..

håper dette kanskje var til litt hjelp.lykke,lykke til!

husk,det viktigste er at du viser at du er der for henne..støtter henne..hun er heldig som har deg:)og en ting til..hun må få ta ting i sitt eget tempo.det hjelper lite å tvinge noen til behandling.men du kan gjerne oppmuntre til dette..hmm..ja,tror det var det jeg har å si!igjen,lykke til..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228367-bekymret/#findComment-1723318
Del på andre sider

Gjest å skrive er bra

Dette med maten tror jeg kan ha noe med kontroll å gjøre. Hun mistet kontrollen under voldtekten, nå forsøker hun på forskjellige måter å ta den igjen. Ble voldtatt selv da jeg enda var et barn og det du skriver minner meg om meg selv.

Hun trenger hjelp ja, spørsmålet er vel om hun vil ta imot den? Tror det tok ca. 5 år til jeg ble tilnærmet normal etter det som skjedde. Men sliter den dag idag. Tror det er viktig å få pratet skikkelig ut om det før det får satt seg fast liksom. Du er vel den som kanskje kan prøve å snakke med henne? Men.. trå varsomt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228367-bekymret/#findComment-1725075
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...