Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uenig i løsninger som har grunn i dette synet:

"Utfordringen ligger i at muslimer flest oppfatter den vestlige, liberale kulturen som en ukultur.

I vår naivitet og selvopptatthet tror vi at hvis bare muslimer får oppleve den vestlige kulturs herlighet, vil de bli en del av oss.

Det er ikke riktig. De har diametralt motsatt syn, og forsøker å få oss til å skjønne det vidunderlige med den islamske kultur.

Vi blir før eller siden nødt til å legge tullpratet til side, og rent faktisk velge side."

Og det er Grip sine ord i denne tråden.

Jeg er helt enig i at man legger ganske mange pinner i kross for å hindre tvangsekteskap og annen jævelskap. Men jeg setter ikke nødvendigvis likhetstegn mellom arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men innser at man kanskje må redusere det første for å unngå det siste.

Jeg synes det er veldig mange gode verdier i vesten, og at mange kan lære av oss mht kvinnerfrigjøring, menneskerrettigheter etc. Men jeg synes kanskje vi har litt å lære av andre mht hvordan vi tar vare på familie (og venner), vi har mistet litt på veien der.

Poenget mitt er at det er mange måter å kritisere og få til endringer på, og at "du gjør ting feil, jeg gjør ting rett, du må forandre deg" aldri har vært den beste måten å gjøre ting på. Alle går i forsvar når de får slengt dritt etter seg.

Og nei, jeg har ikke løsningen, men jeg har en veldig dårlig magefølelse for hvordan vi gjør det i Europa. Jeg leste en kronikk i dag, skrevet av en (hvit) engelskmann, som snakket om hvor opptatt alle i Norge er av opprinnelse. Om hans sorte engelske venn som stadig fikk spørsmål om "hvor i Afrika er du fra". Og når han svarte London, så var spørsmålet "ja, men hvor i Afrika er du egentlig fra". Mannen hadde aldri vært i Afrika...

Vi forventer at innvandrerer skal bli som oss, men vi aksepterer ikke at de er som oss. De har vanskelig for å få jobb. Vi vil ikke at de skal gifte seg med "sine egne", men Gud forby at de gifter seg med våre døtre... Men forsåvidt er jo det en grei strategi, da får de jo ikke formert seg og vil dø ut... ;-)

Poenget mitt er at Ola Nordmann egentlig ikke vil integrerer Ali Pakistaner, vi vil ha ham bort! Og med den holdningen må det jo bare gå galt...

"Poenget mitt er at Ola Nordmann egentlig ikke vil integrerer Ali Pakistaner, vi vil ha ham bort! Og med den holdningen må det jo bare gå galt... "

Sorry, men det uttalelsen der kan jeg bare ikke respektere. Den er nøyaktig like stigmatiserende som det du kritiserer. Jeg driter i om noen er rasister, vil ha norge hvitt etc. - jeg vet at majoriteten ikke er slik.

"........................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

25

• keinstein

24

• Goliath

23

• gripp

11

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

"De" som gruppe er de som ikke er lovlydige og anstendige borgere med respekt for menneskers frihet og landets lover, og ikke vil vårt alles beste og ikke oppfører seg anstendig.

En far som låser sin datter inne for å beskytte sin families "ære" er ikke en av oss, men en kriminell.

.

Nettopp! Kanskje en muslimsk kriminell, kanskje en kristen.

mil1365380270
Skrevet

Vente til det "smeller igjen" når trykkokeren ikke lenger holder ting på plass mener du?

Nei, til noen tør å gjennomføre den undersøkelsen.

Skrevet

Dette er en av etterhvert svært mange undersøkelser som gir tilnærmet eksakt samme resultat.

Neppe noen "tilfeldighet"....

Men det hadde vært svært påositivt med noen statlig finansierte og helt objektive forkningsprosjekter på dette.

Hva er gunnen til at det ikke er blitt gjennomført mon tro...?

Fire områder det ikke er politisk korrekt å forske på:

Kriminalitet i Oslo, og hvem som begår den.

Hvorfor bare to pakistanere giftet seg med nordmenn i 2005.

Hvorfor to bydeler i Oslo har mer enn 60% innvandrere, mens to andre har 8%.

Hvorfor 40 skoler i Oslo nå passerer 50% minoritetselever, mens andre i landet knapt har noen.

Årsaken er vel at det er i ferd med å danne seg et enormt paralellsamfunn i Oslo, og ingen vil være de første til å påpeke det. Drømmen om et flerkulturelt samfunn med lovlydige mennesker og gjensidig respekt er i ferd med å blåse bort. Nordmenn flytter vekk fra problemer, og det samme gjør innvandrere. Avstandene mellm våre kulturer har økt dramatisk.

Skrevet

Vi bør selvfølgelig finne en god løsning for de som er her.

Men så lenge takten økter vesentlig raskere enn de få vi har mulighet til å biistå med, så ser jeg ikke det som noen løsning i hele tatt - men tvert om.

Når det gjelder "det store flertallet" jeg refererer til, så vet heller ikke jeg hvor stort det er. Men jeg legger vekt på både de jeg kjenner og hva de har å fortelle meg, og det jeg leser og hører i et ganske så bredt utvalg av media.

Og da tror jeg de få (alt er relativt) muslimer som du kjenner, betyr lite for hva alle de andre mener.

Her er resultatet av én undersøkelse (som jeg tror du har unnlatt å kommentere til nå, selv om du har fått den tidligere i tråden):

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=347449

Det finnes en rekke tilsvarende resultater på tilsvarende undersøkelser - og det er ingen tilfeldighet.

Erfaringer fra en rekke land rundt om i verden viser bare alt for godt hvor vanskelig det er å integrere en vestlig kultur med de fleste kulturer man kan knytte til muslimske land.

Dette har intet med fordommer å gjøre, men er rene faktaopplysninger.

Man kan selvfølgelig velge å se bort i fra slike "bagateller", men jeg kan overhode ikke se at det kommer noe godt ut av det.

Selv har jeg fremdeles god kontakt med de musliske bekjente som overrasket meg sterkt under Mohammed-konflikten. Og vi har hatt noen fine diskusjoner rundt problemstillingen.

Det som står klart for meg er at de har MYE å lære om norsk kultur, styresett og tradisjon, og dette ville bidratt sterkt til å redusere den kraftige reaksjonen de hadde.

Men dette løses ikke uten at det stilles strengere krav til denne type opplæring, OG at Norge er i stand til å gi denne bistanden.

Det er vi IKKE pr i dag, og med det antallet muslimer som kommer til Norge HVER DAG gjennom familiegjenforening - så blir det også vanskligere å gjøre noe med dette - for hver dag som går.

For de som kommer hit bidrar kun til økt (u)kuturell inflytelse i de allerede lukkede miljøer.

Og dess større disse miljøer blir, dess mindre grunn er det for de som befinner seg der til å bli integrert i det norske samfunn forøvrig.

Mange blir også født i Norge i disse miljøer, og de vokser opp der rent kulturelt som om de vokste opp i det land deres foreldre kom fra.

Det er vel rimelig logisk og enkelt å forstå at dette er det største hinder for økt integrering?

Jeg har kommentert den linken. Og synes også at mil hadde en god kommentar til den.

Og jeg føler at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her, for jeg er altså ikke negativ til at noen skal gjøres, jeg er bare svært, svært skeptisk til at enkelte har utgangspunktet at muslimer EGENTLIG burde ha vært utslettet fra jordens overflate, en gruppe uten håp om forandringer. Det skremmer meg like mye som at det finnes muslimer som har det synet på oss kristne/vestlige. For det nytter ikke å bare få muslimer ut av Norge. Vi må bekjempe disse oldtidsholdningene i seg selv, for verden er ikke lengre slik at man kan sitte for seg selv og holde på med sitt. Et slikt menneskesyn som enkelte muslimer har er like livsfarlig i Pakistan som i Norge.

Men dette får bli takk for meg i denne diskusjonen, jeg tror jeg har fått fram mitt poeng?

Skrevet

Nettopp! Kanskje en muslimsk kriminell, kanskje en kristen.

Kriminalitet har ikke noe med religion å gjøre. Rent bortsett fra visse elementer i kvinnemishandling og undertrykking. Men kultur er meget viktig. Hvis det i en kultur er akseptert å lure og snyte folk og velferdssstaten, så er terskelen til kriminalitet kortere enn når kulturen er å være ærlig og lovlydig.

mil1365380270
Skrevet

"Utfordringen ligger i at muslimer flest oppfatter den vestlige, liberale kulturen som en ukultur.

I vår naivitet og selvopptatthet tror vi at hvis bare muslimer får oppleve den vestlige kulturs herlighet, vil de bli en del av oss.

Det er ikke riktig. De har diametralt motsatt syn, og forsøker å få oss til å skjønne det vidunderlige med den islamske kultur.

Vi blir før eller siden nødt til å legge tullpratet til side, og rent faktisk velge side."

Jeg er helt enig i at man legger ganske mange pinner i kross for å hindre tvangsekteskap og annen jævelskap. Men jeg setter ikke nødvendigvis likhetstegn mellom arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men innser at man kanskje må redusere det første for å unngå det siste.

Jeg synes det er veldig mange gode verdier i vesten, og at mange kan lære av oss mht kvinnerfrigjøring, menneskerrettigheter etc. Men jeg synes kanskje vi har litt å lære av andre mht hvordan vi tar vare på familie (og venner), vi har mistet litt på veien der.

Poenget mitt er at det er mange måter å kritisere og få til endringer på, og at "du gjør ting feil, jeg gjør ting rett, du må forandre deg" aldri har vært den beste måten å gjøre ting på. Alle går i forsvar når de får slengt dritt etter seg.

Og nei, jeg har ikke løsningen, men jeg har en veldig dårlig magefølelse for hvordan vi gjør det i Europa. Jeg leste en kronikk i dag, skrevet av en (hvit) engelskmann, som snakket om hvor opptatt alle i Norge er av opprinnelse. Om hans sorte engelske venn som stadig fikk spørsmål om "hvor i Afrika er du fra". Og når han svarte London, så var spørsmålet "ja, men hvor i Afrika er du egentlig fra". Mannen hadde aldri vært i Afrika...

Vi forventer at innvandrerer skal bli som oss, men vi aksepterer ikke at de er som oss. De har vanskelig for å få jobb. Vi vil ikke at de skal gifte seg med "sine egne", men Gud forby at de gifter seg med våre døtre... Men forsåvidt er jo det en grei strategi, da får de jo ikke formert seg og vil dø ut... ;-)

Poenget mitt er at Ola Nordmann egentlig ikke vil integrerer Ali Pakistaner, vi vil ha ham bort! Og med den holdningen må det jo bare gå galt...

"Vi vil ikke at de skal gifte seg med "sine egne", men Gud forby at de gifter seg med våre døtre... "

"Poenget mitt er at Ola Nordmann egentlig ikke vil integrerer Ali Pakistaner, vi vil ha ham bort! Og med den holdningen må det jo bare gå galt..."

Det du sier der avviker totalt fra min virkelighetsoppfatning.

Folk er redde for at et familiemedlem skal havne i et ekteskap der hun blir behandlet dårlig. Det er forutinntatt, men ikke rart.

Det med ansettelser går på språk.

Min oppfatning av nordmenn er at det skal fint lite til før vi blir kjempeimponert. Snakker en bra norsk, hopper vi i taket av begeistring. Samme om en muslim behandler kona bra. Wow for en likandes kar!

Med vår innvandrings- og integrasjonspolitikk, er det hull i hodet å si vi vil ha noen bort og vekk. Hvordan har vi kommet dit vi er i dag, hvis vi har vært så strenge motstandere?

Skrevet

Den der har vi sett før, og jeg synes i grunnen ikke det er så veldig overraskende.

Men et lite spørsmål. Tror du virkelig at det å være muslim er en medfødt egenskap som arves gjennom generasjoner, uten evne til å endres? Denne diskusjonen får meg nemlig til å begynne å lure på det.

Vi var nøyaktig der muslimene er nå en gang, vi også. Det virker bare som om noen har glemt det.

Og ikke beskyld meg for å stikke hodet i sanden, for å bagetallisere eller for å ha blå øyne og alt det andre svadaet. Jeg ser problemet på samme måte som dere, jeg tror bare dere er helt på vidda mht å løse det. Vi er nødt å bygge broer for å få til dette, ikke skape større avstand. Muslimene er her, de kommer ikke til å forsvinne. Men vi har like stor mulighet til å påvirke dem, som de har til å påvirke oss, om vi spiller kortene våre riktig.

"å være muslim er en medfødt egenskap "

Nei, vi velger selv. En religiøs som sier at hans religion pålegger han å banke kona, er ikke et offer for en religion, han er en kriminell og skal arresteres. Thats it. Å diskutere med den mannen om årsaker er bortkastet tid, men jaggu meg gjør vi ikke det, uten tanke på hva kona gjennomgår.

Skrevet

"Poenget mitt er at Ola Nordmann egentlig ikke vil integrerer Ali Pakistaner, vi vil ha ham bort! Og med den holdningen må det jo bare gå galt... "

Sorry, men det uttalelsen der kan jeg bare ikke respektere. Den er nøyaktig like stigmatiserende som det du kritiserer. Jeg driter i om noen er rasister, vil ha norge hvitt etc. - jeg vet at majoriteten ikke er slik.

Og jeg har nettopp sittet i et fora med 80 voksne mennsker som har helt spesielle grunner til å være alt annet enn rasistiske, og som burde ha helt andre holdninger. Og opplevd at de sitter med slike holdninger, dessverre. De leier heller ikke ut til innvandrere, og de ser med stor skepsis på at ungene får seg venner med innvandrerbakgrunn. Osv, osv.

Hverdagsrasismen ER et problem i Norge. Ola Nordmann vil helst at alle skal være som ham, det er synd, men dessverre sant for svært mange av oss. Og som sagt også for dem av oss som burde vite bedre, og jobbe for det motsatte. Vi vet at vi handler feil, men vi gjør det likevel. Vi er rett og slett ikke særlig inkluderende! Hadde vi vært det hadde det ikke vært vanskelig for innvandrere å få seg jobb, og de hadde heller ikke slitt med å få seg sted å bo. Og som det har blitt påpekt i tråden går også hverdagsrasismen andre veien. Innvandrere har fordommer i søkk og kav mot oss nordmenn også.

Jeg er heller ikke fordomsfri, men jeg jobber med dem. Og har fått meg en del lærepenger og aha-opplevelser på veien.

mil1365380270
Skrevet

Kriminalitet har ikke noe med religion å gjøre. Rent bortsett fra visse elementer i kvinnemishandling og undertrykking. Men kultur er meget viktig. Hvis det i en kultur er akseptert å lure og snyte folk og velferdssstaten, så er terskelen til kriminalitet kortere enn når kulturen er å være ærlig og lovlydig.

Enig! Også har det mye å si hvordan man blir introdusert for og innlemmet i det norske systemet.

Skrevet

Og jeg har nettopp sittet i et fora med 80 voksne mennsker som har helt spesielle grunner til å være alt annet enn rasistiske, og som burde ha helt andre holdninger. Og opplevd at de sitter med slike holdninger, dessverre. De leier heller ikke ut til innvandrere, og de ser med stor skepsis på at ungene får seg venner med innvandrerbakgrunn. Osv, osv.

Hverdagsrasismen ER et problem i Norge. Ola Nordmann vil helst at alle skal være som ham, det er synd, men dessverre sant for svært mange av oss. Og som sagt også for dem av oss som burde vite bedre, og jobbe for det motsatte. Vi vet at vi handler feil, men vi gjør det likevel. Vi er rett og slett ikke særlig inkluderende! Hadde vi vært det hadde det ikke vært vanskelig for innvandrere å få seg jobb, og de hadde heller ikke slitt med å få seg sted å bo. Og som det har blitt påpekt i tråden går også hverdagsrasismen andre veien. Innvandrere har fordommer i søkk og kav mot oss nordmenn også.

Jeg er heller ikke fordomsfri, men jeg jobber med dem. Og har fått meg en del lærepenger og aha-opplevelser på veien.

Men "ola nordmann" er langtfra spesiell når det gjelder å helst ville at alle skal være som "ham". Rasismen i pakistan, iran, irak overfor vestlige er minst like stor - sannsynligvis større.

Jeg er imidlertid uenig i bruken av ordet "rasisme" når det er snakk om manglende kunskaper og skepsis.

".........................................."

Skrevet

"Vi vil ikke at de skal gifte seg med "sine egne", men Gud forby at de gifter seg med våre døtre... "

"Poenget mitt er at Ola Nordmann egentlig ikke vil integrerer Ali Pakistaner, vi vil ha ham bort! Og med den holdningen må det jo bare gå galt..."

Det du sier der avviker totalt fra min virkelighetsoppfatning.

Folk er redde for at et familiemedlem skal havne i et ekteskap der hun blir behandlet dårlig. Det er forutinntatt, men ikke rart.

Det med ansettelser går på språk.

Min oppfatning av nordmenn er at det skal fint lite til før vi blir kjempeimponert. Snakker en bra norsk, hopper vi i taket av begeistring. Samme om en muslim behandler kona bra. Wow for en likandes kar!

Med vår innvandrings- og integrasjonspolitikk, er det hull i hodet å si vi vil ha noen bort og vekk. Hvordan har vi kommet dit vi er i dag, hvis vi har vært så strenge motstandere?

Jeg snakker bare ut fra egen erfaring, og jeg var nettopp i et fora hvor hverdagsrasisme ble satt på dagsordenen, og det i et fora hvor vi burde vite bedre og aktivt jobbe mot den. Og der satt voksne mennesker og innrømmet sine fordommer. At de i valget mellom norsk leieboer og innvandrer ville velge nordmannen. At de var bekymret fordi barna hadde venner med innvandrerbakgrunn. At de var skeptisk til mennesker med annen kultur. Og at de ville foretrekke at barna ikke giftet seg med en med utenlandsk bakgrunn.

Mitt inntrykk er dessverre at vi er fryktelig redde for ting som skiller seg ut, og at vi heller vil ha det kjente og kjære.

Skrevet

Men "ola nordmann" er langtfra spesiell når det gjelder å helst ville at alle skal være som "ham". Rasismen i pakistan, iran, irak overfor vestlige er minst like stor - sannsynligvis større.

Jeg er imidlertid uenig i bruken av ordet "rasisme" når det er snakk om manglende kunskaper og skepsis.

".........................................."

Begrepet rasisme er det mange definisjoner av. Jeg vil tro at man etterhvert har veldig lite rasisme som går på hudfarge og etnisitet, men at den rasismen som er i Norge (og mange andre land) mest preges av manglende kunnskap og fordommer basert på hva man har "hørt" og "lest".

Skrevet

Ali vil ikke ha noe med oss å gjøre. Vi er vantro, that's it. Det kan vi antagelig aldri forstå.

En jente som skal gifte seg skal ha en gedigen medgift av faren, og brudeparet skal ha opptil et par-tre hundre tusen i bryllupsgaver. Å la datteren gifte seg med hvem som helst er utelukket, og hun tør ikke protestere pga konsekvensene. Å gifte seg med en vantro er totalt utelukket, faren eller brødre vil gå svært lengt for å forhindre at så skjer. Hvis det skulle skje ville det bli sladret om det på alle tehusene i Pakistan og i hele Norge, og skammen er uendelig. Faren vil bli frosset ut som en skamløs forræder.

Vi kan kalle det "arrangert ekteskap" så mye vi vil, det betyr ikke noe for noen hva det er.

En pakistansk gravid kvinne ble skutt og drept på Holmlia nettopp av den grunn for mer enn 20 år siden, alle pakistanske jenter kjenner til den historien, og alle sprer den mer enn villig. Slike historier verserer i mange versjoner, mest fra Pakistan, hvor kvinner blir myrdet bare pga løse rykter. Også rykter dreper.

Skrevet

Ali vil ikke ha noe med oss å gjøre. Vi er vantro, that's it. Det kan vi antagelig aldri forstå.

En jente som skal gifte seg skal ha en gedigen medgift av faren, og brudeparet skal ha opptil et par-tre hundre tusen i bryllupsgaver. Å la datteren gifte seg med hvem som helst er utelukket, og hun tør ikke protestere pga konsekvensene. Å gifte seg med en vantro er totalt utelukket, faren eller brødre vil gå svært lengt for å forhindre at så skjer. Hvis det skulle skje ville det bli sladret om det på alle tehusene i Pakistan og i hele Norge, og skammen er uendelig. Faren vil bli frosset ut som en skamløs forræder.

Vi kan kalle det "arrangert ekteskap" så mye vi vil, det betyr ikke noe for noen hva det er.

En pakistansk gravid kvinne ble skutt og drept på Holmlia nettopp av den grunn for mer enn 20 år siden, alle pakistanske jenter kjenner til den historien, og alle sprer den mer enn villig. Slike historier verserer i mange versjoner, mest fra Pakistan, hvor kvinner blir myrdet bare pga løse rykter. Også rykter dreper.

"Ali vil ikke ha noe med oss å gjøre. Vi er vantro, that's it. Det kan vi antagelig aldri forstå."

Jeg leste bare den første setningen din og det var nok til å finne ut at det ikke var vits å lese resten. Du og Alie er speilbilder av hverandre. Og så lurer man på hvorfor man ikke klarer å integrere innvandrerer....

Skrevet

Enig! Også har det mye å si hvordan man blir introdusert for og innlemmet i det norske systemet.

Mange kulturer i verden er temmelig umoralske uten at de selv forstår det.

Mange utdanner barn til f eks butikktyver, svindlere og lommetyver.

Når du vet at kun 2% av befolkningen i Pakistan betaler skatt, så kan du sikkert "forstå" en pakistansk skattesnyter? Han spør ganske enkelt: "hvorfor skal jeg betale penger for ingenting? Det er mine penger!" lenger går ikke ressonementet.

Skrevet

"Ali vil ikke ha noe med oss å gjøre. Vi er vantro, that's it. Det kan vi antagelig aldri forstå."

Jeg leste bare den første setningen din og det var nok til å finne ut at det ikke var vits å lese resten. Du og Alie er speilbilder av hverandre. Og så lurer man på hvorfor man ikke klarer å integrere innvandrerer....

Når Ali ikke vil invitere meg i sitt bryllup, mens jeg først inviterer han i mitt, hvem har mest ansvar for integrering?

Jeg ser ikke på han som vantro, jeg har ingen grunnleggende forakt for han, jeg har ikke noe i mot å gifte meg med en pakistansk kvinne, osv. Det er ikke jeg som har fordommene.

Dessuten vil jeg ikke ha ansvaret for hva min norske nabo (eller bror) måtte finne på å mene, si og gjøre. Jeg kan godt være nosrk og være stoltav landet og våre verdier som vi har bygget opp, men det fins mange gærne nordmenn uten at jeg har noe med det, og jeg innrømmer gjerne at noen nordmenn er gærne. Jeg har ikke noe ansvar for det, men beskytter gjerne andre mot gærninger, selv om gærningen er nordmann. Jeg skammer meg over gærne nordmenn fordi jeg føler et ansvar, ikke bare for det som er bra.

Skrevet

Det er fooresten intressant at du skriver at du ikke gidder lese det jeg skriver, men jeg kan også ignorere deg.

Skrevet

Begrepet rasisme er det mange definisjoner av. Jeg vil tro at man etterhvert har veldig lite rasisme som går på hudfarge og etnisitet, men at den rasismen som er i Norge (og mange andre land) mest preges av manglende kunnskap og fordommer basert på hva man har "hørt" og "lest".

Men det er helt feil bruk av ordet rasisme. Kall det heller fremmedfrykt e.l. - det blir feil å ilegge ord nye og irrelevante meninger.

"............................................"

Skrevet

"Jeg driter i om noen er rasister, vil ha norge hvitt etc. - jeg vet at majoriteten ikke er slik."

Nettopp. Jeg nekter å la noen representere meg ubedt. Det er vanvittig mange som vil fortelle hvordan nordmenn er uten å spørre nordmenn. Jeg vil fortrekke å velge mine representanter demokratisk.

En lærer ble en gang rasende da jeg sa at han kunne holde kjeft, ingen har bedt han representere noen med sine meninger før han er demokratisk valgt av de han skal representere, til et slikt verv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...