Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker bare ut fra egen erfaring, og jeg var nettopp i et fora hvor hverdagsrasisme ble satt på dagsordenen, og det i et fora hvor vi burde vite bedre og aktivt jobbe mot den. Og der satt voksne mennesker og innrømmet sine fordommer. At de i valget mellom norsk leieboer og innvandrer ville velge nordmannen. At de var bekymret fordi barna hadde venner med innvandrerbakgrunn. At de var skeptisk til mennesker med annen kultur. Og at de ville foretrekke at barna ikke giftet seg med en med utenlandsk bakgrunn.

Mitt inntrykk er dessverre at vi er fryktelig redde for ting som skiller seg ut, og at vi heller vil ha det kjente og kjære.

"Mitt inntrykk er dessverre at vi er fryktelig redde for ting som skiller seg ut, og at vi heller vil ha det kjente og kjære."

Men det er ikke alltid så rart. Når man leser om kriminaliteten blant innvandrerungdom, gjengdrap o.l. (og det er ikke bare oppdiktet det man får med seg), så er det vel ikke så rart at enkelte foreldre er bekymret for at deres barn skal dras inn dette?

Når det gjelder betalere, så er det meningsløst å nekte på at f.eks pakistanere er like lett å få penger ut av. Jeg arbeidet lenge som håndverker i Oslo og omegn, og både min og andres erfaring var at pakistanere, iranere "o.l." stort sett gjorde alt de kunne for å vri seg unna regningen. Drev de butikk, så skulle de tilby deg varer som betaling, f.eks. Det er ikke det at man ser på dette som så "umoralsk", men det er et reellt problem i de aktuelle tilfellene (en elektriker kan ikke betale for materiellet hos grossisten med tepper fra mustafas teppebutikk). Og da vil man gjerne helle mot å velge alternativ hvor sjangsene for slikt er mindre. Det er ikke rasisme, men en reaksjon basert på erfaring.

"............................................"

Videoannonse
Annonse
  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

25

• keinstein

24

• Goliath

23

• gripp

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men "ola nordmann" er langtfra spesiell når det gjelder å helst ville at alle skal være som "ham". Rasismen i pakistan, iran, irak overfor vestlige er minst like stor - sannsynligvis større.

Jeg er imidlertid uenig i bruken av ordet "rasisme" når det er snakk om manglende kunskaper og skepsis.

".........................................."

"Rasismen i pakistan, iran, irak overfor vestlige er minst like stor - sannsynligvis større."

Reis til India, og opplev dyp forakt for europeere. På restauranter, offentlige kontorer og på gata. Helt åpent. Du er heldig som europeer om du blir ekspedert i det hele tatt på postkontoret. Da utenfor de store byene.

Gjest svibert
Skrevet

"Rasismen i pakistan, iran, irak overfor vestlige er minst like stor - sannsynligvis større."

Reis til India, og opplev dyp forakt for europeere. På restauranter, offentlige kontorer og på gata. Helt åpent. Du er heldig som europeer om du blir ekspedert i det hele tatt på postkontoret. Da utenfor de store byene.

Ingen svartskalleland på meg takk.

Skrevet

"Mitt inntrykk er dessverre at vi er fryktelig redde for ting som skiller seg ut, og at vi heller vil ha det kjente og kjære."

Men det er ikke alltid så rart. Når man leser om kriminaliteten blant innvandrerungdom, gjengdrap o.l. (og det er ikke bare oppdiktet det man får med seg), så er det vel ikke så rart at enkelte foreldre er bekymret for at deres barn skal dras inn dette?

Når det gjelder betalere, så er det meningsløst å nekte på at f.eks pakistanere er like lett å få penger ut av. Jeg arbeidet lenge som håndverker i Oslo og omegn, og både min og andres erfaring var at pakistanere, iranere "o.l." stort sett gjorde alt de kunne for å vri seg unna regningen. Drev de butikk, så skulle de tilby deg varer som betaling, f.eks. Det er ikke det at man ser på dette som så "umoralsk", men det er et reellt problem i de aktuelle tilfellene (en elektriker kan ikke betale for materiellet hos grossisten med tepper fra mustafas teppebutikk). Og da vil man gjerne helle mot å velge alternativ hvor sjangsene for slikt er mindre. Det er ikke rasisme, men en reaksjon basert på erfaring.

"............................................"

"Det er ikke det at man ser på dette som så "umoralsk", men det er et reellt problem i de aktuelle tilfellene (en elektriker kan ikke betale for materiellet hos grossisten med tepper fra mustafas teppebutikk)"

Når du forteller slikt, så er det antagelig kun rasister og dine kolleger som tror på det du sier. De fleste andre vil mistenke deg for å lyve.

En kompis er sikkerhetsvakt på et stort senter, og han sier at han ikke lenger gidder fortelle hvem som blir tatt for tyverier på senteret. En lokalavis mistrodde hans uttaltelser så sterkt at han måtte anmelde dem for injurier og vise dem bildene og navnelistene, selv da ble han ikke trodd.

Skrevet

Ingen svartskalleland på meg takk.

Eller dra til Japan som europeisk kvinne og se hvordan eldre japanere behandler kvinner. Står det en kvinne i veien, så tar mange menn rett og slett og dytter dem vekk, hardt, noen ganger faller de. Etter et par episoder vil du kanskje ønske å drepe noen. Men det er deres kultur. Omtalen i Åsne Seierstads bok om kvinner i Kabul blir bare blåbær.

Skrevet

"Det er ikke det at man ser på dette som så "umoralsk", men det er et reellt problem i de aktuelle tilfellene (en elektriker kan ikke betale for materiellet hos grossisten med tepper fra mustafas teppebutikk)"

Når du forteller slikt, så er det antagelig kun rasister og dine kolleger som tror på det du sier. De fleste andre vil mistenke deg for å lyve.

En kompis er sikkerhetsvakt på et stort senter, og han sier at han ikke lenger gidder fortelle hvem som blir tatt for tyverier på senteret. En lokalavis mistrodde hans uttaltelser så sterkt at han måtte anmelde dem for injurier og vise dem bildene og navnelistene, selv da ble han ikke trodd.

"Når du forteller slikt, så er det antagelig kun rasister og dine kolleger som tror på det du sier. De fleste andre vil mistenke deg for å lyve."

Det er jo litt av problemet.

"..........................................."

Skrevet

En liten oppfølger;

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article620897.ece

Dette viser hvordan rettspraksis og vår rettsoppfatning langsom, men sikkert endres.

Verdiene likestilling og likeverd er under press. Den muslimske, patriarkalske varianten av rezpekt og forhold mellom kjønnene får innpass, også i rettens vurderinger.

Som nevnt...vi er i en tidlig fase.

Rezpekt i islamsk kultur kommer fra mannens far, familie og kaste. Uten en respektert far, penger og riktig kaste, så er han verdiløs paria.

En kvinne eller mann fra en lav kaste kan aldri bli noe, hovedsaklig fordi de ikke kan gifte seg med noen fra en annen høyere kaste/familie som har penger eller innflytelse.

Kastesystemet lever i beste velgående også i Norge, med strenge regler og enorm patriarkalsk makt. Sjefene for familiene sitter i moskeen i Oslo, 40 menn fra de rikeste familiene. Ikke en eneste er demokratisk valgt. De 3-4 rikeste har betalt millioner til byggingen av moskeen, og bestemmer alt. Deres makt går helt inn i stua til en redd innvandrerkvinne som ikke tør annet enn å oppdra barna etter urgamle regler.

Gjest glaice
Skrevet

Jeg kan bare si det samme som jeg sa til Goliath, og det er at du er proppfull av fordommer mot muslimer i sin allminnelighet, og at jeg bare kan si at jeg har helt motstridende erfaringer mht de muslimene jeg kjenner.

Og forskjellen er at jeg bestrider ikke at det ikke finnes alt for mange ekstreme muslimske tullballer. Man trenger ikke å være blind og dum fordi om man tror at framtiden ikke er så mørk som enkelte andre.

Du er sikkert ikke blind, men naiv.....

Skrevet

"Når du forteller slikt, så er det antagelig kun rasister og dine kolleger som tror på det du sier. De fleste andre vil mistenke deg for å lyve."

Det er jo litt av problemet.

"..........................................."

Da må du bare formidle det positive, for det andre blir oppfatta som løgn.

En i familen min er elektriker og tør ikke fortelle hvorfor han sier nei til visse kunder. Spørmålet er hvorfor han skal si nei til kunder når han vil tjene penger? Av gjentatte erfaringer så vet han hvilke kunder han vil få problemer med, han oppsøker ikke problemer og vil ikke jobbe gratis. Derfor sier han nei og holder kjeft. Eller ber om forskudd.

Skrevet

Dette skal vi ta i mot med takk! La muslimene styre seg selv på alle områder. Selvfølgelig må dette gjelde stønad også. Muslimsk sosialbidrag fra imamene. Null fra staten. Muslimske flykningeleire betalt av muslimer. Skatten kan de betale til seg selv. Fantastisk!

Kutt de løs!

Skrevet

Når sugarpop tror noe, ligger det etter hva jeg forstår, gjerne mye klokskap bak.

Du overdriver, det jeg sier er banalt.

Skrevet

Du overdriver, det jeg sier er banalt.

Det var et forsøk på smiger :-)

Skrevet

Det var et forsøk på smiger :-)

Det var suksess, men jeg rødmet litt likevel.

Skrevet

Det var suksess, men jeg rødmet litt likevel.

Hehe..vel, jeg innser at det må mer til for å innynde meg hos sugarpop. Det kommer etterhvert.

Skrevet

Hehe..vel, jeg innser at det må mer til for å innynde meg hos sugarpop. Det kommer etterhvert.

Å, jeg har nok merket meg deg, vær trygg. Men bare kom igjen med go'sakene likevel, du... :-)

Skrevet

Ja, det er jo denne helvetes feigheten. Som bare fører til spekulasjoner og rasisme, og gjør vondt verre. Vi får tipse Høyre, de trenger noe som kan vise at de har baller nå ;-)

Det hadde faktisk vært en sak som Høyre kunne tjene godt på.

Og de trenger (desverre) alt den hjelpen de kan få nå, om de ønsker å være et reelt alternativ til Frp ved neste valg.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...