Gå til innhold

Kronisk tretthetssyndrom (CFS)og ME


Gjest cipra2

Anbefalte innlegg

Gjest cipra2

Kan noen fortelle meg hovedforskjellen på disse diagnosene.

Skal utredes for det. Finner web sider om ME, men ikke CFS.

Mener å ha hørt at CFS sannsynligvis er en psykisk lidelse, mens ME er mer nevrologisk?? eller?

Men hva er symptomforskjellene.

Og hva avgjør grensene mellom disse to. Synes det virker veldig likt.

Er og interessert i å høre mer om CFS-- symptomer og hva som kan gjøre en frisk, eller om tilstanden er helt kronisk?

Håper noen kan gi meg noen svar!

og noen gode linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde det var to ulike betegnelser på samme tilstand jeg? Slik jeg har forstått det ønsker man å gå bort fra kronisk tretthetssyndrom og over til ME-diagnosen.

Du kan jo kontakte ME-foreningen og forhøre deg litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CFS og ME er det samme med kode 93.3 i diagnosesystemet ICD-10. Den kategoriseres som en nevrologisk lidelse: http://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_fatigue_syndrome

Psykisk utmattelse grunnet eks. stress, påkjenninger og depresjon har en annen kode, Eks. Asteni P74.

Det er viktig å få utredet om utmattelsen skyldes psykiske eller nevrologiske faktorer, bl.a. fordi veien til bedring går gjennom veldig ulike tilnærmingsmetoder.

Har man ME er det viktig med mye hvile, og man blir ofte sykere av f.eks. trening og medisiner. (Mens psykisk utmattelse ofte kan bli bedre gjennom trening og medisinering.)

Vil du vite mer om ME kan du kikkke på

http://www.menin.no

http://www.me-forening.no

Good luck:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk pip! selv om det stadig er forvirrelse... kan du noe om utbrenthet? noen gode linker?

Utbrenthet er en diagnose innen psykiatrien. Du finner sikkert masse om du gjør et nettsøk på google.

Sånn kjapt sagt, så behandles vel utbrenthet med avveksling, ro, og trening, og også gjerne samtaleterapi.

Til forskjell fra ME, så er det en "enkel og grei" tilstand, den er ikke kronisk, den er ikke vanskelig å behandle, og de fleste blir friske og raske igjenn.

Man bør bare sørge for at man ikke tar seg mer ut - at man går for rast tilbake i full jobb, og så går i gang med runde etter runde, der det er kortere og kortere mellom sykmeldingene, og man blir mer og mer utbrent.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utbrenthet er en diagnose innen psykiatrien. Du finner sikkert masse om du gjør et nettsøk på google.

Sånn kjapt sagt, så behandles vel utbrenthet med avveksling, ro, og trening, og også gjerne samtaleterapi.

Til forskjell fra ME, så er det en "enkel og grei" tilstand, den er ikke kronisk, den er ikke vanskelig å behandle, og de fleste blir friske og raske igjenn.

Man bør bare sørge for at man ikke tar seg mer ut - at man går for rast tilbake i full jobb, og så går i gang med runde etter runde, der det er kortere og kortere mellom sykmeldingene, og man blir mer og mer utbrent.

:-)

Takk pip---har vært sånni 12år og mange av dem uten jobb-- dvs hjemmeværende, så kanskje min utmattelse kommer av ME.. eller at utbrentheten er blitt kronisk. Her er iallefall null energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...