Gå til innhold

Hvorfor har mobiltelefoner blitt så vanvittig populært?

Anbefalte innlegg

Reven1365380455
Skrevet

Ja, jeg skjønner det praktiske med mobiltelefonen, men det har blitt mer enn dette. Folk kjøper seg ny mobil hele tiden, jeg skjønner det ikke. Hva er det som gjør folk så enormt knyttet til mobilen? Det var en mobil som kom ut i fjor som jeg hørte ble referert til som gammel! Det er helt vanvittig mye reklame om mobiltelefoner. Er det selvrealisering gjennom mobiltelefonen? Jeg skjønner det ikke. Vennligst del dine tanker!

Videoannonse
Annonse
Kvinnen med utopiene
Skrevet

Jeg synes det grenser mot det sykelige. Noen får jo helt panikk om de for eksempel glemmer mobilen hjemme, men andre blir helt forskrekket over de som ikke har mobiltelefon.

Jeg klarte å motså presset ganske lenge, men nå har jeg en, og må innrømme at jeg har blitt litt avhengig. Det har nesten blitt sånn at man kommer utenfor om man ikke har mobil, og mulighet til å motta sms og slikt.

Litt stolthet har jeg fortsatt igjen, siden jeg ikke sender MMS. Og jeg har heller aldri bestilt ringetoner.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg synes også mobiltelefonmote tar helt av. Jeg forstår ikke at folk absolutt må ha det nyeste hele tiden, men det gjelder mye da..

Jeg er ganske avhengig av mobilen siden jeg ikke har annen telefon. Likevel bruker jeg en jeg har arvet :-) Den funker helt fint til å ringe med, og det er ikke noe annet jeg skal bruke den til.

Skrevet

folk har rett og slett for mye penger!

Tror jeg også... Trist!

Hadde alle hatt ett forbruk som vi nordmenn, hadde vi trengt 3,5 jordkloder...!

(Ref: Fremtiden i våre hender)

amerikafareren
Skrevet

Når telefonen kom først, var det mange som så på den som "ond" og ikke ville bruke den. Det samme med datamaskiner. Teknikken går fort nå og noen er mere opptatt av den enn andre, men alle er vi avhengige av den.

Jeg forsto ikke hva jeg skulle med mobil før jeg fikk den. Siden har jeg ikke klart meg uten. Først for å ringe, så sende SMS, siden kalender, ringealarm osv.

Syvende sansen er borte som en bok, og har flyttet inn i mobilen. Vekkeklokke er ikke problem når jeg er på reise. Reiseradio har jeg også i samme mobilen.

Vi er mere mobile enn aldri før. Jeg reiser rundt som jeg ikke kunne drømme om i min barndom. Jeg husker fremdeles da strømmen og tv'n kom i mitt barndomshjem. Vi hadde mange gode verdier den gangen som er forsvunnet, men jeg lengtes ikke tilbake. Vi har fått mere valgfrihet enn noen sinne før.

Det har bestandig vært noen symboler, og kanskje mobiltlf. er det nå. Det var viktig å samle på kopper og kar i min ungdom, og ha hele sett av det ene og det andre som skulle vare livet ut. Nå er det mye enklere å dra til IKEA og supplere med billige ting når noe knuses, men det gir ikke status. Det gjør mobiltlf.

Gjest bruker ikke mobil
Skrevet

Jeg synes det grenser mot det sykelige. Noen får jo helt panikk om de for eksempel glemmer mobilen hjemme, men andre blir helt forskrekket over de som ikke har mobiltelefon.

Jeg klarte å motså presset ganske lenge, men nå har jeg en, og må innrømme at jeg har blitt litt avhengig. Det har nesten blitt sånn at man kommer utenfor om man ikke har mobil, og mulighet til å motta sms og slikt.

Litt stolthet har jeg fortsatt igjen, siden jeg ikke sender MMS. Og jeg har heller aldri bestilt ringetoner.

Jeg opplever stadig at folk blir sure på meg fordi jeg ikke bruker mobil. Men jeg har rett og slett ikke sansen for å være tilgjengelig på telefonen hele tida!

Har stadig annonser i avisa for firmaet mitt, og der oppgir jeg alltid bare fasttelefonen. Likevel opplever jeg gang på gang at folk i stedet for å ringe meg på det nummeret, heller slår opp i telefonkatalogen og ringer mobilen min. Som jeg selvfølgelig sjelden svarer på, fordi jeg så å si aldri bruker den.

Jeg får dermed slengt til meg at "du er jo aldri å få tak i!". Joda, på fasttelefonen, så. Ikke den mobile. Den har jeg bare i tilfelle jeg skulle få motortrøbbel med bilen og må tilkalle hjelp.

Mobilen min er 6-7 år gammel, og funker som bare det. Skulle jeg ha behov for å sende en sms, kan jeg gjøre det gratis via internett og pc'n min.

Skrevet

Jeg har aldri brydd meg om mobiler og dens funksjoner. Jeg har glemt at det er et kamera i den. Men jeg kjøpe omsider en som hadde store taster og stort vindu med stor skrift for SMS. That's it. Jeg ahr bare ringt og sendt SMS, det andre har jeg ikke giddet å se på. Jeg vet f eks ikke hvilke spill som er på den (er det noen spill på den?). Ikke gadd jeg se etter heller da unga spurte, og ikke får de røre den, sist noen klådde på den, sluttet den å virke. Ikke husker jeg hva den heter, Sony-et eller annet?

amerikafareren
Skrevet

Jeg har aldri brydd meg om mobiler og dens funksjoner. Jeg har glemt at det er et kamera i den. Men jeg kjøpe omsider en som hadde store taster og stort vindu med stor skrift for SMS. That's it. Jeg ahr bare ringt og sendt SMS, det andre har jeg ikke giddet å se på. Jeg vet f eks ikke hvilke spill som er på den (er det noen spill på den?). Ikke gadd jeg se etter heller da unga spurte, og ikke får de røre den, sist noen klådde på den, sluttet den å virke. Ikke husker jeg hva den heter, Sony-et eller annet?

Du kommer rett til himmelen og blir der i evig lykke;)

Reven1365380455
Skrevet

Tror jeg også... Trist!

Hadde alle hatt ett forbruk som vi nordmenn, hadde vi trengt 3,5 jordkloder...!

(Ref: Fremtiden i våre hender)

Det høres ut som et konservativt estimat...;-)

Skrevet

Du kommer rett til himmelen og blir der i evig lykke;)

En kompis har mobiltelefonmani, og har nettopp kjøpt ny for n'te gang. Han ramset opp alle de fantastiske funksjoner i en rasende fart ivrig og med høy stemme.

Til slutt spurte jeg: "Går det an å ringe med den?"

"Ja"

"Fint det da!"

amerikafareren
Skrevet

En kompis har mobiltelefonmani, og har nettopp kjøpt ny for n'te gang. Han ramset opp alle de fantastiske funksjoner i en rasende fart ivrig og med høy stemme.

Til slutt spurte jeg: "Går det an å ringe med den?"

"Ja"

"Fint det da!"

De kristne skulle leve i nøkternhet på jorden for å komme i himmelen, det trengte ikke jødene. Derfor hatet de kristne jødene.

Skrevet

De kristne skulle leve i nøkternhet på jorden for å komme i himmelen, det trengte ikke jødene. Derfor hatet de kristne jødene.

En tidligere bekjent sa ofte: "jeg er ikke jøde for ikkeno!" men det var han. Smart fyr.

Reven1365380455
Skrevet

Jeg opplever stadig at folk blir sure på meg fordi jeg ikke bruker mobil. Men jeg har rett og slett ikke sansen for å være tilgjengelig på telefonen hele tida!

Har stadig annonser i avisa for firmaet mitt, og der oppgir jeg alltid bare fasttelefonen. Likevel opplever jeg gang på gang at folk i stedet for å ringe meg på det nummeret, heller slår opp i telefonkatalogen og ringer mobilen min. Som jeg selvfølgelig sjelden svarer på, fordi jeg så å si aldri bruker den.

Jeg får dermed slengt til meg at "du er jo aldri å få tak i!". Joda, på fasttelefonen, så. Ikke den mobile. Den har jeg bare i tilfelle jeg skulle få motortrøbbel med bilen og må tilkalle hjelp.

Mobilen min er 6-7 år gammel, og funker som bare det. Skulle jeg ha behov for å sende en sms, kan jeg gjøre det gratis via internett og pc'n min.

Kjenner meg igjen, folk som blir sure fordi jeg ikke tar mobilen eller svarer på meldinger, det er ikke alltid jeg husker/gidder ta med meg telefonen. Det kan være befriende å ikke være tilgjengelig. Jeg har også en gammel mobil, nærmer vel seg 6 år nå, har funket fint til nå, men begynner å stotre litt, slår seg av, skjermen virker ikke osv. Så det blir nok (desverre) ny mobil om ikke alt for lenge. Desverre har jeg en følelse av at nyere modeller ikke holder like lenge som eldre modeller. Produsentene baserer seg på at folk skifter ut mobilen 1 gang i året/hver 6. måned eller hva det var igjen.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Kjenner meg igjen, folk som blir sure fordi jeg ikke tar mobilen eller svarer på meldinger, det er ikke alltid jeg husker/gidder ta med meg telefonen. Det kan være befriende å ikke være tilgjengelig. Jeg har også en gammel mobil, nærmer vel seg 6 år nå, har funket fint til nå, men begynner å stotre litt, slår seg av, skjermen virker ikke osv. Så det blir nok (desverre) ny mobil om ikke alt for lenge. Desverre har jeg en følelse av at nyere modeller ikke holder like lenge som eldre modeller. Produsentene baserer seg på at folk skifter ut mobilen 1 gang i året/hver 6. måned eller hva det var igjen.

Det er ensten sånnmed det meste av elektronisk utstyr nå, de er bare laget for å vare en kort stund. Jeg vet ikke om det er forbrukerne pom har gjort det slik med å lage forbruksvarer ut av ting som mobiltelefoner og kjøleskap, eller produsentene.. Det er uansett gresselig irriterende, og da særlig med tanke på miljøet.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Det er akkurat som meg. Jeg tok bare og kjøpte den billigste.

Jeg hadde egentlig lyst på fasttelefon, men valgte mobil fordi det er billigere for meg.

Jeg har ikke telefonsvarer da, og det er jeg glad for, men får stadig kjeft av folk som er sinte fordi de ikke kan legge igjen beskjed.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...