Gå til innhold

hjelp, oppsigelse av leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Gjest Snart flytte...
Skrevet

Hei!

Har standard leiekontrakt som utgår 1. juni 06. Nå har jeg funnet ut at jeg vil flytte i løpet av sommeren helst i julimnd. Jeg kan ikke flytte ut når kontrakten utgår fordi jeg har eksamen i begynnelsen av juni. Og det er uaktuelt å skrive ny kontrakt når den går ut. Hva skal jeg gjøre da? Jeg har i utg.pkt 3 mnd oppsigelse, men har jo ikke lyst til å betale dobbel husleie hvis jeg finner et nytt sted å bo. Kan være ute av hybelen min til 1. juli. Hva om leiekontrakten går ut uten at noen av partene sier noe? Skal jeg egentlig være ute av hybelen til 1.juni??

Vanskelig dette her...

Videoannonse
Annonse
Gjest sirikat
Skrevet

Hvis kontrakten går ut 1 juni, så må du være ute før den dagen.

Men kjenner til problemet, vi kommer antagelig til å få tre måneders overlapp med husleie.. Med mindre vi finner noen nye leieboere til leiligheten.

Gjest snart flytte
Skrevet

Hvis kontrakten går ut 1 juni, så må du være ute før den dagen.

Men kjenner til problemet, vi kommer antagelig til å få tre måneders overlapp med husleie.. Med mindre vi finner noen nye leieboere til leiligheten.

Det er nettopp det som er problemet. Det har jeg overhodet ikke råd til! Men hvis jeg finner en ny til å flytte inn, da er jeg vel ikke nødt til å betale, sant?

Skrevet

Kontakt huseier med en gang og forklar situasjonen. Sannsynligvis blir det ikke noe problem å få bo der en måned ekstra.

Gjest sirikat
Skrevet

Det er nettopp det som er problemet. Det har jeg overhodet ikke råd til! Men hvis jeg finner en ny til å flytte inn, da er jeg vel ikke nødt til å betale, sant?

Hvis huseieren synes det er ok at du finner en ny leieboer, så er det sikkert greit. Huseieren har ikke lov til å dobbeltbetaling av husleie :)

Skrevet

Du trenger ikke betale hvis det flytter inn en ny.

Skrevet

Det enkleste er vel å kontakte utleier å spørre om du kan bo der til 1. juli, eller en annen dato. Det kan jo hende det er like greit for ham det som å finne en ny leietager 1. Juni.

Mange utleiere synes vel det er greit. Hvis det er i nærheten av studiesteder og slikt, så er det vel ofte August som er den store måneden for å få tak i leietagere.

Hvis han ikke går med på det, så har du vel ikke mange andre muligheter enn å flytte 1 Juni.

Men såvidt jeg vet fra venner som har hatt utleie, så er det vanskelig å få kastet ut en leietager, selv om de ikke betaler leie og har leiekontrakt eller ei. (uten at jeg kan noen lover og regler på det). Så hvis du setter deg helt på bakbeina, så kan du vel klore deg fast en mnd ekstra, men så dypt hadde jeg nok ikke ville synke.

Gjest snart flytte
Skrevet

Hvis huseieren synes det er ok at du finner en ny leieboer, så er det sikkert greit. Huseieren har ikke lov til å dobbeltbetaling av husleie :)

Gjelder fortsatt 3mnd-regelen om oppsigelse dersom kontrakten min har løpt ut?

Gjest sirikat
Skrevet

Gjelder fortsatt 3mnd-regelen om oppsigelse dersom kontrakten min har løpt ut?

Det tror jeg den gjør, men er neimen ikke sikkert. Ville spurt huseieren.

(Veldig rart at han/hun ikke har kontaktet deg noen måneder før kontrakten går ut. Det er vanlig praksis.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...