Gå til innhold

sikle-sikle

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

jeg er ikke særlig stor fan av bergensere, eller krim - men nå skal det bli andre boller!

Lekkerbisken Trond Espen Seim skal spille Varg Veum, og jeg skal nyter hvert sekund av den deilige mannen med den deilige stemmen!

sikle-fuji

Videoannonse
Annonse
ShitDiddelyDo
Skrevet

Helt latterlig. Er det noe som står klart for meg er det at Varg Veum skal spilles av en bergenser. Det er like sikkert som at det nå er vår.

Helt latterlig.

Jeg elsker Varg, men ikke faen om jeg kommer til å se en Varg Veum-film med en østfolding i rollen som Veum. Aldri i verden.

Og det kommer til og med fra en som ikke kan utstå bergensere, noe som sier litt.

Seim er for øvrig også for ung. Varg ble ikke detektiv før han var i førtiåra, hvis jeg ikke husker helt feil.

Nei, det å velge en stjerne framfor en bergenser i rollen som Veum, er en stor feil.

Skrevet

Helt latterlig. Er det noe som står klart for meg er det at Varg Veum skal spilles av en bergenser. Det er like sikkert som at det nå er vår.

Helt latterlig.

Jeg elsker Varg, men ikke faen om jeg kommer til å se en Varg Veum-film med en østfolding i rollen som Veum. Aldri i verden.

Og det kommer til og med fra en som ikke kan utstå bergensere, noe som sier litt.

Seim er for øvrig også for ung. Varg ble ikke detektiv før han var i førtiåra, hvis jeg ikke husker helt feil.

Nei, det å velge en stjerne framfor en bergenser i rollen som Veum, er en stor feil.

Sa de ikke at han var i begynnelsen av 50 årene da, født i 56.

For da holder han seg godt og jeg har lov å sikle jeg også.

fuji1365380447
Skrevet

Helt latterlig.

Trond Espen Seim er ALDRI feil... :-)

Dessuten så syntes jeg at det så utrolig provinsielt patetisk at hele Bergen står på hodet pga valg av skuespiller.

Herregud - vi bor i et av verdens minste land - hvem bryr seg om slike lokale variasjoner!?

Valg av skuespiller må jo basere seg på å få den beste, og ikke at han kan snakke en spesiell dialekt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sa de ikke at han var i begynnelsen av 50 årene da, født i 56.

For da holder han seg godt og jeg har lov å sikle jeg også.

Varg er født i 42, altså er Seim ALT for ung.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Trond Espen Seim er ALDRI feil... :-)

Dessuten så syntes jeg at det så utrolig provinsielt patetisk at hele Bergen står på hodet pga valg av skuespiller.

Herregud - vi bor i et av verdens minste land - hvem bryr seg om slike lokale variasjoner!?

Valg av skuespiller må jo basere seg på å få den beste, og ikke at han kan snakke en spesiell dialekt.

Har du lest noen Veum-bøker?

Det er ingenting som står mer sentralt i de bøkene enn bergen, og at Varg er bergenser.

Det her er like ille som om Jo Nesbø skulle gått med på å la Sahid Ali spille Harry Hole.

fuji1365380447
Skrevet

Jammen jøss da, når ble du så puritanistisk da, SDD?

Alle som tilpasser en bok til film eller TV tar seg jo visse friheter for å få frem det beste.

Bøkene er jo ikke et filmmanus, men et utganspunkt for filmene.

Skrevet

Men han skal spille varg veum for at fuji skal ha noe tøft og se på.

50 år og ikke sidrumpa, det er ikke ofte.

fuji1365380447
Skrevet

Har du lest noen Veum-bøker?

Det er ingenting som står mer sentralt i de bøkene enn bergen, og at Varg er bergenser.

Det her er like ille som om Jo Nesbø skulle gått med på å la Sahid Ali spille Harry Hole.

Er Sahid Ali deilig?

I så fall så er jeg helt for det.

Dessuten så har jeg sett for meg Trond Espen Seim som Harry Hole manger ganger, jeg.

Kan èn skuespiller håndtere to nasjonal-ikoner som både Harry og Varg?

Dèt hadde vært noe det!

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Huff, skal de radbrekke Staalesen, nå da?

Hele bergens-sjarmen og Veums nesten parodiske antihelt-status er jo omtrent hele poenget med de fortellingene...

Skal en ung jypling sitte på kontoret med whiskyen sin mens de ubetalte regningene hoper seg opp? Skal denne kjekke, unge smørprinsen sitte og deppe i bilen mens han spaner på ting som ikke skjer?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jammen jøss da, når ble du så puritanistisk da, SDD?

Alle som tilpasser en bok til film eller TV tar seg jo visse friheter for å få frem det beste.

Bøkene er jo ikke et filmmanus, men et utganspunkt for filmene.

Det her er ikke å ta visse friheter. Visse friheter ville vært å gi Varg en annen hårfarge enn han har i boka.

Det her er intet annet enn skandale.

Selv Anne Holt ga Varg Veum bergensdialekt da han gjorde opptreden i en av hennes bøker.

fuji1365380447
Skrevet

Nettopp!

Supert at noen endelig tenker på oss husmødre når de caster filmer i dette landet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er Sahid Ali deilig?

Dessuten så har jeg sett for meg Trond Espen Seim som Harry Hole manger ganger, jeg.

Dèt hadde vært noe det!

Seim ville vært det perfekte valg i rollen som Harry Hole. Enig.

Det er noe helt annet med Seim som Varg Veum.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Er Sahid Ali deilig?

Dèt hadde vært noe det!

Sahid Ali er sinnssykt morsom, og ikke noen særlig "seriøs" type. Han er liksom ikke noen detektiv-helt, da vettu'...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Huff, skal de radbrekke Staalesen, nå da?

Hele bergens-sjarmen og Veums nesten parodiske antihelt-status er jo omtrent hele poenget med de fortellingene...

Skal en ung jypling sitte på kontoret med whiskyen sin mens de ubetalte regningene hoper seg opp? Skal denne kjekke, unge smørprinsen sitte og deppe i bilen mens han spaner på ting som ikke skjer?

Jupp. Åpenbart. Og det stemmer så til de grader dårlig.

Men jeg tror ikke Staalesen er fornøyd. Han uttaler seg rett nok ganske diplomatisk, men han stikker ikke under en stol at han hadde foretrukket en bergenser.

Seim er 35 og østlending, og Varg er født i 42 og landets mest kjente bergenser.

Det går ikke an å gjøre et dårligere valg.

fuji1365380447
Skrevet

Det her er ikke å ta visse friheter. Visse friheter ville vært å gi Varg en annen hårfarge enn han har i boka.

Det her er intet annet enn skandale.

Selv Anne Holt ga Varg Veum bergensdialekt da han gjorde opptreden i en av hennes bøker.

Nettop - men her er det operative ordet "bøker".

I bøker trenger man jo ikke fire år med dialektcoach for å få dreisen på tingene...

På film så kommer man unna med slike ting hele tiden.

Bare vent - om to år så ER Trond Espen Varg Veum i den norske bevisstheten, og ingen kommer til å huske noe annet.

Skrevet

Nettopp!

Supert at noen endelig tenker på oss husmødre når de caster filmer i dette landet.

Nemlig :o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Joa, filmen trekker nok en del ungberter som vil se Seim, men jeg tror Varg-fans landet over sniker seg glatt unna dette blasfemiske stuntet! :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nettop - men her er det operative ordet "bøker".

I bøker trenger man jo ikke fire år med dialektcoach for å få dreisen på tingene...

På film så kommer man unna med slike ting hele tiden.

Bare vent - om to år så ER Trond Espen Varg Veum i den norske bevisstheten, og ingen kommer til å huske noe annet.

Nope. Filmene kommer til å bli like middelmådige som samtlige Wallander-filmer.

Det kan jeg love deg.

Selv med en bergenser i rollen nytter det ikke å gjøre disse bøkene til gode filmer.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jupp. Åpenbart. Og det stemmer så til de grader dårlig.

Men jeg tror ikke Staalesen er fornøyd. Han uttaler seg rett nok ganske diplomatisk, men han stikker ikke under en stol at han hadde foretrukket en bergenser.

Seim er 35 og østlending, og Varg er født i 42 og landets mest kjente bergenser.

Det går ikke an å gjøre et dårligere valg.

Dette kunne de godt hatt en folkeavstemning om. Det er tross alt vi som skal leve med resultatet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...