Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Hei.

Jeg er ei jente på 30 år som i den senere tid har oppdaget at det ene brystet er større enn det andre.

Ved menstrasjon blir det betydelig større og det blir veldig ømt,mens det andre ikke forandrer seg i det hele tatt og ikke i nærheten så omt som det andre.

Dette har jeg ikke merket noe av tidligere. Er dette noe jeg bør gå videre med tror du?

Jeg tar med et annet spørsmål også

siden jeg allerede er inne her.

jeg har også i den senere tid vært plaget med dårlig ånde, jeg kan se tydelig et hvitt/gult belegg bakerst på tungen, dette prøver jeg å børste bort samt at jeg har prøvd

preparater fra apoteket uten noe særlig bra resultat, hva kan dette være. Jeg må kanskje tilføye at jeg er nøye med tannpussen.

Kjempefint om jeg får svar da dette er noe jeg har lurt på lenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22854-st%C3%B8rre-bryst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Ømheten du kjenner i brystet er jeg usikker på årsaken til. Ubehaget kan skyldes uskyldige hormonelle variasjoner, men for sikkerhets skyld foreslår jeg at du nevner din observasjon for legen du bruker.

Vedrørende belegget på tungen er det kanskje lite annet å gjøre enn å børste den slik du har gjort. Ta imidlertid også en kikk på denne siden:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/dental/300084.html

Jeg vedlegger også et tidligere spørsmål jeg har besvart som forhåpentligvis kan være til nytte for deg:

"Dårlig ånde

Har du noen gode råd mot dårlig ånde?

Årsaken til dårlig ånde er oftest at bakterier i munnhulen bryter ned avstøtte celler fra slimhinnen. Tiltak som minsker antall bakterier eller celler, begrenser lukten. Første bud er derfor godt renhold. Tannpuss og bruk av tanntråd etter hvert måltid er effektivt. Børst gjerne tungen samtidig. Godt tannstell innebærer også regelmessige besøk hos tannlegen.

Spyttet spyler munnhulen ren. Tyggegummi, helst med Xylitol, eller sukkerfrie pastiller øker dannelsen av spytt. Det er viktig å være klar over at enkelte nervemedisiner og tabletter mot allergi gjør at man lager mindre spytt. Stress kan også minske spyttproduksjonen.

Hyppige måltider er viktig. Da velger bakteriene å leve av matrester framfor å bryte ned luktframkallende celler. Husk at enkelte matvarer som hvitløk, løk, enkelte kryddersorter, ost, kaffe, alkohol og tobakk, gir dårlig ånde.

Dersom du har dype groper i mandlene og det danner seg gule propper i disse, kan løsningen på problemet kan være å fjerne mandlene.

Det er heldigvis sjelden noen alvorlig lidelse som ligger bak dårlig ånde, men hvis du er usikker på helsen din, bør du kontakte legen din for en samtale.

Jeg vil gjerne minne om enkelte personer feilaktig tror de har dårlig ånde. Spør derfor en av dine nærmeste om deres ærlige mening."

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22854-st%C3%B8rre-bryst/#findComment-98405
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...