Gå til innhold

Norske bunader - for hvem?

Anbefalte innlegg

Gjest folkedrakter
Skrevet

Jeg er ikke fordomsfull - tror jeg da.Jeg syns det er fint med fargerikt fellesskap, ulike kulturer osv. Allikevel reagerer jeg på at utlendinger bruker norske bunader. Jeg syns liksom at det er det norskeste av det norske, og bør forbeholdes ekte nordmenn. Andre land har da sine vakre klesdrakter. Jeg syns alle skal være stolt av opprinnelseslandet sitt og kle seg i drakter fra sitt land, hvis man altså ønsker å bruke nasjonaldrakter. Litt problemer blir det selvsagt for de med blandingsopprinnelse, men det finnes jo sa mange andre pene klær man kan bruke. Nå er det snart 17.mai, så jeg syns detter er et aktuelt tema nå. Her i huset har vi konfirmant. Vi var nettopp og hentet hennes vakre bunad hos "Norske bunader" (som drives av kinesere -he, he, men det kan man jo ikke se på bunaden). Jeg må si jeg reagerte litt da det også var en annen konfirmant med sine foreldre der for å hente bunad.Konfirmanten var mørkhudet, antagelig adoptivbarn for begge foreldrene var lyse, hvis det var foreldrene da, det vey man jo aldri, spesielt ikke nå til dags.Konfirmanten var en nydelig jente, ingenting med det, men norsk bunad når man har mørkebrun hud og krusete hår?? Harmonerer det? Jeg bare spør jeg..

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• McLoud

6

• gripp

5

• Sofline

4

• Anki

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Adopterte er vel norske de og. De fleste har ingen minner fra tiden i sitt fødeland, og heller aldri vært der. Det er da ikke naturlig å stille i klær derfra.

Tror det finnes så mange andre ting her i verden du kan irritere deg over. Godta at man kan være norsk uten å være blond, ha blå øyne og melkehvit hud!

Skrevet

Adopterte er vel norske de og. De fleste har ingen minner fra tiden i sitt fødeland, og heller aldri vært der. Det er da ikke naturlig å stille i klær derfra.

Tror det finnes så mange andre ting her i verden du kan irritere deg over. Godta at man kan være norsk uten å være blond, ha blå øyne og melkehvit hud!

Selv syns jeg adopterte kan gå i bunader, de kan jo ikke noe for det.

Men andre syns jeg får holde seg på sidelinja når det gjelder 17.mai. Det er for ekte nordmenn!

Skrevet

Men hva er "opprinnelseslandet"?

Synes du en som har norsk far og svensk mor kan gå i bunad? Hva om moren er amerikaner? Og hva om moren er amerikaner med noe afrikansk avstamning?

Hvor trekker du grensen, og hvordan begrunner du det logisk?

Skrevet

Men andre syns jeg får holde seg på sidelinja når det gjelder 17.mai. Det er for ekte nordmenn!

Oldefaren min var svensk. Kan jeg få lov til å bruke bunaden min på 17. mai? Det er vel flott at folk fra andre kulturer synes at vi har så flotte nasjonaldrakter at de gjerne vil bruke dem. :)

Skrevet

Oldefaren min var svensk. Kan jeg få lov til å bruke bunaden min på 17. mai? Det er vel flott at folk fra andre kulturer synes at vi har så flotte nasjonaldrakter at de gjerne vil bruke dem. :)

Var det kun olderfaren sin som var svensk?

Har du norske aner så er det jo greit.

Annonse

Gjest folkedrakter
Skrevet

Jeg irriterer meg da ikke over dette, jeg bare undrer meg jeg. Og syns ikke det er helt passende.

Gjest Destini
Skrevet

Hallo!

Det overasker meg at noen i det hele tatt stiller spørsmål om dette. Har faktisk aldri streifet tankene mine at bunad er bare for de med lys hud. Synes det er et flott plagg, og at alle som vil selvfølgelig kan anskaffe seg plagget. Uavhengig av hudfarge, nasjonalitet, bostedsland eller hårfrisyre............ :-)

Hvis jeg har lyst til å anskaffe meg en nasjonaldrakt fra et afrikansk land, må vel det også være greit?

lørdagshilsen fra

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hehe, må nesten le litt. De to fineste jeg vet i bunad er niesa mi som er født i India og datter til gubbens kusine som har afrikansk far.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg synes at adopterte har like stor rett til og gå i bunad!

Skal man tenke slik som du tenker så bør jo egentlig ikke kameraten til sønnen min bruke bunad heller da, han er født av norske foreldre han, men har mørke øyne, mørkt hår og mørkere hud enn min lyse gutt.... Og da kunne det jo hende at du lurte på om han egentlig passet i bunaden sin...

Skrevet

Vi skal være stolte over at "våre nye landsmenn" tar vår klesskikker i bruk.

Norske bunader er noe av det "norskeste" vi har, og om de ønsker å bruke det, så skal vi være stolt og ta det som en erklæring på forståelse, tillit, og at vi er akseptert.

For min del, så rører det ved noe i hjerterota mi og se mennesker med en annen etnisk opprinnelse stille i bunad på vår nasjonaldag. Da er vi ett skritt nærmere et samfunn hvor vi har plass for hverandre.

Bare sånn for å ikke bli missforstått....

Nei, alle med annen etnisk oprinnelse behøver ikke å iføre seg bunad for å bli akseptert i min verden.

Jeg setter pris på mennesker, ikke klær.

Snorkfrøken
Skrevet

Norske bunader er noe av det "norskeste" vi har, og om de ønsker å bruke det, så skal vi være stolt og ta det som en erklæring på forståelse, tillit, og at vi er akseptert.

For min del, så rører det ved noe i hjerterota mi og se mennesker med en annen etnisk opprinnelse stille i bunad på vår nasjonaldag. Da er vi ett skritt nærmere et samfunn hvor vi har plass for hverandre.

Nei, alle med annen etnisk oprinnelse behøver ikke å iføre seg bunad for å bli akseptert i min verden.

Flott innlegg. Enig.

Skrevet

hehe - slutter aldri å bli overraska over hvor rart folk tenker... Selvsagt er ikke bunad bare for folk med hvit hud. Klart folk med annen hudfarge må få bruke bunad også om de vil - uansett om de så er født i Norge, om de har bodd her noen få år eller ikke. I andre land ser de på det som en ære om andre vil bruke deres lands festdrakt, men ikke her i Norge gitt...

Annonse

Skrevet

Jeg er så enig, så enig. Og samtidig synes jeg også det er flott om folk født i andre land bruker sitt hjemlands/fødelands festdrakt på 17. mai. Fint å se pyntede mennesker!

Skrevet

For noe tull! Hvorfor skal ikke "våre nye landsmenn" få være med og feire nasjonaldagen vår?

Ikke skal de få beholde sin religion, og ikke skal de få ta del i våre festdager- hipp hurra for Ola Nordmann! Not!

Skrevet

"Men andre syns jeg får holde seg på sidelinja når det gjelder 17.mai. Det er for ekte nordmenn!"

Vi trenger vel kanskje et lite politi da, som sjekker om vi har riktig germansk avstamning?

Selv må jeg bekjenne at jeg er litt usikker på en av mine tippoldeforeldre. Femten av dem er norske, men jeg er litt usikker på en av dem. Vi vet ikke helt om hun ble født i Norge eller Sverige, men hun har desverre svenske foreldre.

Kan jeg få lov til å gå i 17 mai tog?

Hadde den holdningen du anfører vært den tonegivende så synes jeg at feiringen godt kunne bli avsluttet. Den hadde da blitt veldig lik den svenske, som neppe er slik jeg ønsker den.

En staut kar med farvet hud i en flott mannsdrakt eller ei søt jente i en nydelig stakk er velkommen for min del.

Norge for nordmenn (også de nye).

Skrevet

For noe tull! Hvorfor skal ikke "våre nye landsmenn" få være med og feire nasjonaldagen vår?

Ikke skal de få beholde sin religion, og ikke skal de få ta del i våre festdager- hipp hurra for Ola Nordmann! Not!

Jeg er norsk av opprinnelse, vokst opp hele barndommen utaskjærs - og flyttet ikke tilbake til Norge før jeg var godt voksen.

Jeg har feiret mange lands nasjonaldager i mange forskjellige nasjonaldrakter (ikke mange land som feirer som Norge, men likevel. Lederhosen eller sari spiller ingen rolle)

Om folk velger drakt fra egen opprinnelse/kultur eller Vossadrakt spiller også liten rolle for meg.

Er det fest - pynter man seg i det man føler seg vel i.

Syns fargerike 17. mai tog er flott å se på, uavhengig av hårfargen til folk.

Gjest get a life
Skrevet

"Selv syns jeg adopterte kan gå i bunader, de kan jo ikke noe for det."

*ler så jeg rister*

Stakkars deg, du er en opplyst person, skjønner jeg.

Men underholdende, helt klart.

Gjest Vinteren
Skrevet

Tenk at noen tenker slik ennå og tror de ikke har fordommer... Ja, ja, du om det.

Ja, til bunad for ALLE!!!!

Gjest Vinteren
Skrevet

... for hudfarge, hva er det??

Skal vi virkelig være så primitive i tankegangen??

De første menneskene på jorden va svarte, men jo lenger nord menneskene beveget seg, jo lysere ble de (i løpet av mange tusen år, selvsagt), ettersom det er mindre sol her "oppe. Lysere i huden ble vi fordi vi trengte vitaminene fra sola. Og av denne grunn skal liksom mørke ikke få ha bunad på seg? Primitivt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...