Gå til innhold

Norske bunader - for hvem?

Anbefalte innlegg

Gjest Vinteren
Skrevet

Selv syns jeg adopterte kan gå i bunader, de kan jo ikke noe for det.

Men andre syns jeg får holde seg på sidelinja når det gjelder 17.mai. Det er for ekte nordmenn!

De kan ikke noe for hudfargen sin?

Jeg ler meg ihjel..

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• McLoud

6

• gripp

5

• Sofline

4

• Anki

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi skal være stolte over at "våre nye landsmenn" tar vår klesskikker i bruk.

Norske bunader er noe av det "norskeste" vi har, og om de ønsker å bruke det, så skal vi være stolt og ta det som en erklæring på forståelse, tillit, og at vi er akseptert.

For min del, så rører det ved noe i hjerterota mi og se mennesker med en annen etnisk opprinnelse stille i bunad på vår nasjonaldag. Da er vi ett skritt nærmere et samfunn hvor vi har plass for hverandre.

Bare sånn for å ikke bli missforstått....

Nei, alle med annen etnisk oprinnelse behøver ikke å iføre seg bunad for å bli akseptert i min verden.

Jeg setter pris på mennesker, ikke klær.

Takk!

Skrevet

Selv syns jeg adopterte kan gå i bunader, de kan jo ikke noe for det.

Men andre syns jeg får holde seg på sidelinja når det gjelder 17.mai. Det er for ekte nordmenn!

Jeg håper i det lengste at enten så spøker du, eller at du er et DOL-troll.

Gjest sirikat
Skrevet

Vi skal være stolte over at "våre nye landsmenn" tar vår klesskikker i bruk.

Norske bunader er noe av det "norskeste" vi har, og om de ønsker å bruke det, så skal vi være stolt og ta det som en erklæring på forståelse, tillit, og at vi er akseptert.

For min del, så rører det ved noe i hjerterota mi og se mennesker med en annen etnisk opprinnelse stille i bunad på vår nasjonaldag. Da er vi ett skritt nærmere et samfunn hvor vi har plass for hverandre.

Bare sånn for å ikke bli missforstått....

Nei, alle med annen etnisk oprinnelse behøver ikke å iføre seg bunad for å bli akseptert i min verden.

Jeg setter pris på mennesker, ikke klær.

Enig...

Blir nesten litt trist av å lese innlegg fra folk som "folkedrakter".

Skrevet

Hehe.

Debatten om bunadene er morsom. Jeg personlig mener folk kan gå med hva de vil. Bunad er bare en klesmerkverdighet. At noen reagerer på hvilke rasetrekk bæreren har, er litt kuriøst. Det er bare klær, folkens. Om kinesere syr bunader er ligegyldig, dere skal vel ikke snakke med dem, bunadene altså?

Jeg ville se det mer naturlig om bunaden ble brukt på kulturarragementer. Litt gammeldags, underlig nostalgisk og "døla-aktig".

Er det ikke på tide å sette bunadene på Folkemuseet? Med litt støv og spindelvev på? Mellom avdeligen for mangletrær, rosemalte tiner og kubbestoler?

Skrevet

Enig...

Blir nesten litt trist av å lese innlegg fra folk som "folkedrakter".

Jeg gidder ikke bruke min energi på det som jeg ikke kan gjøre noe med.

Jeg bruker heller min energi på å underbygge de holdninger som jeg selv står for. Står vi sammen, er vi plutselig mange :-)

Skrevet

Har du revurdert ditt utsagn "Jeg er ikke fordomsfull - tror jeg da." etter å ha lest svarene du har fått her?

:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tenk at noen tenker slik ennå og tror de ikke har fordommer... Ja, ja, du om det.

Ja, til bunad for ALLE!!!!

"Ja, til bunad for ALLE!!!!"

Det er jeg i høyeste grad uenig i! Det er ikke så alt for mange som virkelig kler den typen plagg.

Skrevet

Det er jeg i høyeste grad uenig i! Det er ikke så alt for mange som virkelig kler den typen plagg.

Er ikke bunad bare for gamle kjerringer?

Gjest Vinteren
Skrevet

Det blir strengt tatt ikke vårt ansvar å gå og fortelle folk hvem som passer det og hvem som ikke passer det. Går du bort til folk og sier "nei, du, den derre buksa ser passer det overhodet ikke. Den får rumpa de til å se stor ut"?

fuji1365380447
Skrevet

Tja - har folk som ikke kan stave "norske" livets rett, tro?

Jeg bare spør, jeg er ikke fordomsfull, altså ;-)

Skrevet

Tja - har folk som ikke kan stave "norske" livets rett, tro?

Jeg bare spør, jeg er ikke fordomsfull, altså ;-)

*fnis*

amerikafareren
Skrevet

Var det kun olderfaren sin som var svensk?

Har du norske aner så er det jo greit.

Med en svensk oldefar så er ikke anene norske. Hvordan skal dette sjekkes. Må bunadskledde begynne å ha med seg leg som legitimerer norske aner, og hvor langt bak. Hva med samer? Det er mange som er delvis samiske.

amerikafareren
Skrevet

Er det forskjell på å være fordomsfull og full av fordommer? Å definere ekte nordmenn ut fra utseende, og synes at de er de eneste som kler de klærne som får nordmenn til å føle seg stolte av å være norske, er så mye snobb og fordommer som det går an.

Nasismen i Tyskland var noe mye mer enn fordommer og det er de synspunktene du drøfter her også.

Gjest Debra irl
Skrevet

Utlendinger pr.def skal

følge norske lover og regler

lære seg de sosiale kodene

snakke norsk

gå på norske skoler

helst bli kristne

gå på ski- helst langrenn

spise brunost, rakfisk, prim og pultost

Men hvis fanden ta hvis de får nok penger mellom henda til å våge seg til å kjøpe hytte på fjellet eller gå i bunad på 17 mai.

Syns det er fint at de som vil hedre Norge eller føler seg så norske at det er naturlig å gå i bunad, gjør det.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det blir strengt tatt ikke vårt ansvar å gå og fortelle folk hvem som passer det og hvem som ikke passer det. Går du bort til folk og sier "nei, du, den derre buksa ser passer det overhodet ikke. Den får rumpa de til å se stor ut"?

Det er jeg jo enig i. Men i mitt stille sinn legger jeg merke til om folk ser bra ut i det de har på seg eller de har valgt noe helt håpløst. Jeg holder meg selvfølgelig for god til å si noe til dem.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Er ikke bunad bare for gamle kjerringer?

oppi dalstøka som jeg kommer i fra erdet nærmest obligatorisk for jentene å få bunad til konfirmasjonen. Gutta anskaffer seg dette noen år seinere. Men mulig det er helt ut i byene, men jeg ser veldig mye unge jenter med bunad i f.eks. Oslo. Mulig dette er jenter som kommer fra andre deler i landet.

Skrevet

Utenlendinger må gjerne gå i bunad for min del hvis de føler seg norske.

Skrevet

Ja det er vel det samme som en jente med kort svart pigghår og ringer i nesa og øyebryna. Ikke alle ser ut som Synnøve Finden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...