muriel Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Utlendinger pr.def skal følge norske lover og regler lære seg de sosiale kodene snakke norsk gå på norske skoler helst bli kristne gå på ski- helst langrenn spise brunost, rakfisk, prim og pultost Men hvis fanden ta hvis de får nok penger mellom henda til å våge seg til å kjøpe hytte på fjellet eller gå i bunad på 17 mai. Syns det er fint at de som vil hedre Norge eller føler seg så norske at det er naturlig å gå i bunad, gjør det. Veldig bra skrevet! Jeg er bare SÅ enig med deg her. 0 Siter
gripp Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Ja det er vel det samme som en jente med kort svart pigghår og ringer i nesa og øyebryna. Ikke alle ser ut som Synnøve Finden. Litt om Synnøve Finden...hun var vel aldri iført bunad, var mørk, hadde nesten fyldig ansiktsbehåring og var utpreget mannhaftig i fremtoningen. Det ble da også slik at hun fant en kvinnelig partner som ble med og startet bedriften i hine hårde dager. At de to også delte seng, var nærmest naturlig.. Men det er jo lenge siden, så det må være anledning å retusjere virkeligheten en smule. 0 Siter
flisa Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Litt om Synnøve Finden...hun var vel aldri iført bunad, var mørk, hadde nesten fyldig ansiktsbehåring og var utpreget mannhaftig i fremtoningen. Det ble da også slik at hun fant en kvinnelig partner som ble med og startet bedriften i hine hårde dager. At de to også delte seng, var nærmest naturlig.. Men det er jo lenge siden, så det må være anledning å retusjere virkeligheten en smule. *knis* du veit vel alt om sånne bondetupper du! Ikke noe særlig til markedsføring det kanskje...traktorlesbeost... 0 Siter
McLoud Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Litt om Synnøve Finden...hun var vel aldri iført bunad, var mørk, hadde nesten fyldig ansiktsbehåring og var utpreget mannhaftig i fremtoningen. Det ble da også slik at hun fant en kvinnelig partner som ble med og startet bedriften i hine hårde dager. At de to også delte seng, var nærmest naturlig.. Men det er jo lenge siden, så det må være anledning å retusjere virkeligheten en smule. Var det etter dette hun tok navnet Finnøve Synden? 0 Siter
gripp Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Var det etter dette hun tok navnet Finnøve Synden? Ja, det er kanskje riktig, skjønt neppe. Hun kom jo fra Finden fanivold inne i Sognefjorden et sted. Ei lita grend ved fjorden, hvor det visstnok skal bo folk den dag i dag. Så de kan ikke ha vært homser hele bunten. 0 Siter
Sofline Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Ja, det er kanskje riktig, skjønt neppe. Hun kom jo fra Finden fanivold inne i Sognefjorden et sted. Ei lita grend ved fjorden, hvor det visstnok skal bo folk den dag i dag. Så de kan ikke ha vært homser hele bunten. Til opplysning: Finden ligger på sydsiden av Sognefjorden i Vik kommune, fortsatt veiløs grend den dag i dag. Det bor nå fire mennesker der (mot over 50 på Synnøves tid), to voksne og to barn. Personlig kommer jeg også fra stedet, er dog ikke i slekt med Synnøve. Siden bunad (eller forløperen til bunad) var det eneste festplagget man hadde den gangen, har hun nok hatt på sånn en et par ganger. Og hun hadde nok ikke "skjegg" og var tykk som ung. 0 Siter
Gjest folkedrakter Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Ja det er vel det samme som en jente med kort svart pigghår og ringer i nesa og øyebryna. Ikke alle ser ut som Synnøve Finden. Det ville passe dårlig på typen du nevner, ja, men en sånn en ville aldri valgt bunad som festplagg! 0 Siter
Gjest folkedrakter Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Er det forskjell på å være fordomsfull og full av fordommer? Å definere ekte nordmenn ut fra utseende, og synes at de er de eneste som kler de klærne som får nordmenn til å føle seg stolte av å være norske, er så mye snobb og fordommer som det går an. Nasismen i Tyskland var noe mye mer enn fordommer og det er de synspunktene du drøfter her også. Uffda, mener du virkelig at jeg er verre enn nazistene? Ja, da må jeg skjerpe meg, for jeg har ingen sans for deres idealisme. 0 Siter
Gjest folkedrakter Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Har du revurdert ditt utsagn "Jeg er ikke fordomsfull - tror jeg da." etter å ha lest svarene du har fått her? :-) Ja, mulig det. Men jeg har altså aldri ment at noen er mindre verdt. Og det har ikke noe med utseendet å gjøre. Jeg syns ikke svensker, dansker eller hvite amerikanere for den del skal bruke norske folkedrakter. Men jeg mener selvsagt ikke at det skal være noe forbud mot det! Det er bare synsing fra min side. 0 Siter
Gjest folkedrakter Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Jeg håper i det lengste at enten så spøker du, eller at du er et DOL-troll. Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er et DOL-troll? Kanskje jeg er nettopp det? I hvertfall hvis det betyr at man har meninger som ingen, eller svært få er enige i. 0 Siter
Gjest folkedrakter Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 For noe tull! Hvorfor skal ikke "våre nye landsmenn" få være med og feire nasjonaldagen vår? Ikke skal de få beholde sin religion, og ikke skal de få ta del i våre festdager- hipp hurra for Ola Nordmann! Not! Jeg syns absolutt de skal være med å feire nasjonaldagen vår, hvis de har lyst altså. Klart alle skal få ha sin egen relgion i fred også, så sant den ikke fører til vold eller annen skade for andre.Det eneste jeg har uttalt meg om i forbindelse med utlendinger er plagget som kalles bunad. 0 Siter
Sofline Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Er ikke bunad bare for gamle kjerringer? Jeg har bunad. Ser ikke på meg selv som en gammel kjerring. 0 Siter
McLoud Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er et DOL-troll? Kanskje jeg er nettopp det? I hvertfall hvis det betyr at man har meninger som ingen, eller svært få er enige i. Sikkert mange her som kan forklare hva e Troll er. Akkurat nå så tror jeg rett og slett ikke at jeg gidder. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Utlendinger pr.def skal følge norske lover og regler lære seg de sosiale kodene snakke norsk gå på norske skoler helst bli kristne gå på ski- helst langrenn spise brunost, rakfisk, prim og pultost Men hvis fanden ta hvis de får nok penger mellom henda til å våge seg til å kjøpe hytte på fjellet eller gå i bunad på 17 mai. Syns det er fint at de som vil hedre Norge eller føler seg så norske at det er naturlig å gå i bunad, gjør det. Amen! ;o) 0 Siter
flisa Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Det ville passe dårlig på typen du nevner, ja, men en sånn en ville aldri valgt bunad som festplagg! joda :-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Du vet kanskje ikke så mye om opprinnelsen til bunadene? Det er konstruerte plagg, satt sammen i forrige århundre på bakgrunn av gamle klesplagg og mønstre. Mange, mange av detaljene og mønstrene er opprinnelig fra adskillig varmere strøk enn våre. Våre forfedre hentet stoffer, pynt og inspirasjon over landegrensene i mye større monn enn du åpenbart er klar over. Ikke noe land har noensinne levd med hermetisk lukkede grenser for omverdenen. Mye av det vi ser på som heilnorsk kommer opprinnelig andre steder fra. Hvor mørkt hår og hud kan man for øvrig ha før bunad blir upassende for sånne som deg? Har du en skala? Makan til tøv. Ja, du er vanvittig fordomsfull - og ikke imponerende plaget av verken logikk eller kunnskap. *rister på hodet* 0 Siter
Gjest nøffnøff Skrevet 30. april 2006 Skrevet 30. april 2006 skjønner hva du mener, men jeg synes likevel at du var på kanten til rasistisk der. den forrige har rett, du vet veldig lite om bunader. personlig synes jeg det har mer med tilhørighet å gjøre, og identitet. det er ingen som reagerer på de rike fruene fra ring 3 som kjøper beltestakk til tross for at de aldri har satt sin fot i telemark....men de er jo hvite i huden, så da gjør det kanskje ikke så mye? 0 Siter
Gjest nøffnøff Skrevet 30. april 2006 Skrevet 30. april 2006 og så ville jeg bare si at folkedrakter og bunader ikke er det samme:) og når du kjøper bunad fra norske bunader så er du jo ikke særlig opptatt av håndverket, som tross alt er essensen i bunaden:) men du kan trøste deg med at grafferdrakter er for alle:) 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 30. april 2006 Skrevet 30. april 2006 Jeg syns absolutt de skal være med å feire nasjonaldagen vår, hvis de har lyst altså. Klart alle skal få ha sin egen relgion i fred også, så sant den ikke fører til vold eller annen skade for andre.Det eneste jeg har uttalt meg om i forbindelse med utlendinger er plagget som kalles bunad. Utlending og utlending, du nevnte også at jenta kunne være adoptert. Er hun utlending da? Kom kanskje til Norge 2 mnd gammel, oppvokst i Norge, føler seg norsk tvers igjennom, men når hun ser seg i speilet, så ser hun at hun er mørk, ser ikke norsk ut...men allikevel helt norsk inni seg! Hvor går grensen som andre har spurt deg om? Har en bekjent som er gul/brun i huden, mørke brune øyne og svart hår, hun er helnorsk, født av norske foreldre (ene forelderen har de samme fargene, men har norske gener i alle ledd bakover) Hun er mørkere en mange jeg kjenner fra Sør Amerika! Hvordan skal man skille ut hvem som får lov å gå i bunad? Hun har bunad! En gammel mann hadde kommentert for henne en gang at han syns hun var så flink til å prate norsk, da hun svarte at hun var norsk, trodde han ikke på henne....."nei, du kan ikke være norsk du som er så mørk" Hvor går grensen på hudfargen før det ser dumt ut i dine øyne å bruke bunad? Sier bare; skjerp tankene dine! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. april 2006 Skrevet 30. april 2006 Jo, jeg synes du er fordomsfull. Som du sier så er det mange mørkhudede som er adopterte og dermed like norske som oss. Andre har bodd i Norge i flere generasjoner og har absolutt tilhørighet til det stedet de har bunad fra. Jeg reagerer mer på folk som kjøper en bunad fordi den er fin, og ikke fordi de har tilhørighet til stedet den kommer fra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.