Gå til innhold

Norske bunader - for hvem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne latterlige klesdrakten er ikke eldre enn et par hundre år. Den har hentet sine hovedtrekk fra gamle folkedrakter og "foredlet" disse med utgangspunkt i moten ved det franske hoff på 1700-tallet.

Jeg får aldri tak i hvilke signaler disse nissedraktene sender ut, og ifører meg da heller aldri slike klær.

Det er mye pent i konfeksjon ellers.

Jeg skjønner altså ikke hvorfor folk går med slikt, og slett ikke hvorfor muslimer fra Pakistan skal gjøre det.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• McLoud

6

• gripp

5

• Sofline

4

• Anki

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Til opplysning: Finden ligger på sydsiden av Sognefjorden i Vik kommune, fortsatt veiløs grend den dag i dag. Det bor nå fire mennesker der (mot over 50 på Synnøves tid), to voksne og to barn. Personlig kommer jeg også fra stedet, er dog ikke i slekt med Synnøve.

Siden bunad (eller forløperen til bunad) var det eneste festplagget man hadde den gangen, har hun nok hatt på sånn en et par ganger. Og hun hadde nok ikke "skjegg" og var tykk som ung.

Nei, det får så være.

Fra hine hårde dager, hentes et sitat fra futen over Øvre Romerike (1811);

"At en fordervelig yppighet i klededrakt hersker hos kvinnealmuen i min embetskrets, som i så mange andre egner av Norge, er dessverre! altfor sant"

Så Synnøve kunne vel opptre yppig hvis hun hadde anlegg for det, og hvis man tillot slikt i Indre Sogn.

...

En annen artig observasjon fra den samme futen (når vi snakker om hva vi bør gå i). Han plagdes med å se forskjell på bondepiker og kondisjonerte damer, om det ikke var for at:

"en viss dégout (dvs. dårleg smak) i valget av klærne og i måten å bære dem på stedse gjorde bondepiken kjennelig."

..

Merk den franske påvirkning i ordvalget hos de kondisjonerte.

Skrevet

Nei, det får så være.

"At en fordervelig yppighet i klededrakt hersker hos kvinnealmuen i min embetskrets, som i så mange andre egner av Norge, er dessverre! altfor sant"

Så Synnøve kunne vel opptre yppig hvis hun hadde anlegg for det, og hvis man tillot slikt i Indre Sogn.

...

En annen artig observasjon fra den samme futen (når vi snakker om hva vi bør gå i). Han plagdes med å se forskjell på bondepiker og kondisjonerte damer, om det ikke var for at:

"en viss dégout (dvs. dårleg smak) i valget av klærne og i måten å bære dem på stedse gjorde bondepiken kjennelig."

..

...så nå skjønner du sikkert at bunaden ødelegger alle kjennetegn på hvilken klasse man tilhører.

Folk fra sosialklasse 1 menges med folk fra sosialklasse 5 (eller oppover der), og det kan jo skape problemer..siden jo alle nå til dags kan se seg råd til softis og slikt.

Man kan derfor si at bunad har hatt en ikke uvesentlig sosial utjevningsfunksjon blant nordmenn (siden jo klesdrakt på høytidsdager jo ellers definitivt bidro til skille).

Når det gjelder utlendingers bruk av bunad (som jo er trådens tema), har jeg ingen sterke meninger.

Gjest Elextra
Skrevet

Du vet kanskje ikke så mye om opprinnelsen til bunadene?

Det er konstruerte plagg, satt sammen i forrige århundre på bakgrunn av gamle klesplagg og mønstre.

Mange, mange av detaljene og mønstrene er opprinnelig fra adskillig varmere strøk enn våre. Våre forfedre hentet stoffer, pynt og inspirasjon over landegrensene i mye større monn enn du åpenbart er klar over.

Ikke noe land har noensinne levd med hermetisk lukkede grenser for omverdenen. Mye av det vi ser på som heilnorsk kommer opprinnelig andre steder fra.

Hvor mørkt hår og hud kan man for øvrig ha før bunad blir upassende for sånne som deg? Har du en skala?

Makan til tøv. Ja, du er vanvittig fordomsfull - og ikke imponerende plaget av verken logikk eller kunnskap.

*rister på hodet*

Enig! :)

Gjest chaguala
Skrevet

Utlendinger pr.def skal

følge norske lover og regler

lære seg de sosiale kodene

snakke norsk

gå på norske skoler

helst bli kristne

gå på ski- helst langrenn

spise brunost, rakfisk, prim og pultost

Men hvis fanden ta hvis de får nok penger mellom henda til å våge seg til å kjøpe hytte på fjellet eller gå i bunad på 17 mai.

Syns det er fint at de som vil hedre Norge eller føler seg så norske at det er naturlig å gå i bunad, gjør det.

Amen!

Gjest chaguala
Skrevet

Hvis du ikke er fordomsfull så må du i stedet være litt dum?

Vi vil helst at innvandrere skal bli norskest mulig fortest mulig. Men Gud forby om de blir så norske at de går i bunad?? Hva slags holdning er det? "Oppfør det som om du er norsk, men du må aldri tro at du virkelig er det"....

Men det gleder meg å se at du er ganske alene om å tenke slik.

Annonse

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det ville passe dårlig på typen du nevner, ja, men en sånn en ville aldri valgt bunad som festplagg!

Å joda, jeg har sett mer enn en "sånn en" i bunad!

Skrevet

Nei, det får så være.

...

..

Hehe... Bondekvinnene brukte kanskje litt mer anvennelige klær til daglig, enn moten var den gangen. :-)

amerikafareren
Skrevet

Uffda, mener du virkelig at jeg er verre enn nazistene? Ja, da må jeg skjerpe meg, for jeg har ingen sans for deres idealisme.

Nei jeg mener ingenting om det, men det å si at en ikke har fordommer for så å presentere fordommene for mine fordommer til å reise seg;)

Jeg har vært hos jøder i helgen, og fått testet mine religiøse fordommer;)

Skrevet

Jo, jeg synes du er fordomsfull. Som du sier så er det mange mørkhudede som er adopterte og dermed like norske som oss.

Andre har bodd i Norge i flere generasjoner og har absolutt tilhørighet til det stedet de har bunad fra.

Jeg reagerer mer på folk som kjøper en bunad fordi den er fin, og ikke fordi de har tilhørighet til stedet den kommer fra.

Helt enig!

Gjest nøffnøff
Skrevet

Jo, jeg synes du er fordomsfull. Som du sier så er det mange mørkhudede som er adopterte og dermed like norske som oss.

Andre har bodd i Norge i flere generasjoner og har absolutt tilhørighet til det stedet de har bunad fra.

Jeg reagerer mer på folk som kjøper en bunad fordi den er fin, og ikke fordi de har tilhørighet til stedet den kommer fra.

hva med oss som har 7 ulike bunader å velge mellom ifht familietilhørighet? og som ikke selv kommer fra noen av disse 7 stedene?

:) jeg synes faktisk det er greit bare man velger fra sin region når det er tilfeller som dette. erjo ikke noe poeng i å bruke 30 - 50 000 kr på en bunad man ikke trives i hvis mn ikke føler noen tilhørighet noe sted.

jubalong70
Skrevet

hva med oss som har 7 ulike bunader å velge mellom ifht familietilhørighet? og som ikke selv kommer fra noen av disse 7 stedene?

:) jeg synes faktisk det er greit bare man velger fra sin region når det er tilfeller som dette. erjo ikke noe poeng i å bruke 30 - 50 000 kr på en bunad man ikke trives i hvis mn ikke føler noen tilhørighet noe sted.

Om du har 7 bunader å velge i er du kjempeheldig.

Jeg har bunad fra det stedet der min mormors mors familie kom fra. Den er helt nydelig.

Men jeg kunne godt tenkt meg bunad både fra der morfaren min kom fra, der jeg er oppvokst og der jeg bor nå.

Vi får se når kroppen igjen inntar normale proposjoner om jeg investerer i en.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...