Gå til innhold

Kjøpe ny "brukt" mobil - garanti?

Anbefalte innlegg

Reven1365380455
Skrevet

Hei,

Desverre har jeg sett meg nødt til å kjøpe ny mobil. Det er en som selger mobilen sin, han har fått en ny mobil igjen på tyveriforsikringen sin. Jeg får da en ny mobil til en god pris. Men hvordan er det da med garanti?

Takker så meget for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kjøper du tyvegods. Telefonen tilhører forsikringsselskapet hvis noen har begått svik og fått erstatning for den uten at den er stjålet.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke benytte deg av garantien på en mobil som er "stjålet".

Reven1365380455
Skrevet

Da kjøper du tyvegods. Telefonen tilhører forsikringsselskapet hvis noen har begått svik og fått erstatning for den uten at den er stjålet.

Takk for at dere gjør meg oppmerksom på dette!

Jeg oppfattet det slik at mobilen hadde blitt stjålet, og han hadde fått ny mobil igjen fra forsikringsselskapet, og at han da stod fritt til å gjøre hva han ville med denne.

Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke benytte deg av garantien på en mobil som er "stjålet".

Det er en fare for å bli oppdaget, også at telefonen ikke kan brukes, hvis den er merket som stjålet i teleselskapenes baser. Onkel polti har en litt for lett jobb når et telefonnummer porteres til en stjålet telefon, for da vet de jo også navnet på innehaver, og kan spores geografisk med GSM. Når de har navnet, så finner de bilnummer f eks. Da vet de at telefonen befinner seg i en bestemt bil i et bestemt område.

"Bank-bank - det er fra politiet, er du Espen Helerstuen, og har du en stålet Sony Ericsson 630 i bilen?"

Skrevet

Jeg oppfattet det slik at mobilen hadde blitt stjålet, og han hadde fått ny mobil igjen fra forsikringsselskapet, og at han da stod fritt til å gjøre hva han ville med denne.

Han skal levere den til forsikringsselskapet. Eller han får et brev fra selskapet om at han har kjøpt den ut for et avtalt beløp hvis den har kommet til rette.

Reven1365380455
Skrevet

Han skal levere den til forsikringsselskapet. Eller han får et brev fra selskapet om at han har kjøpt den ut for et avtalt beløp hvis den har kommet til rette.

Ok, takk skal du ha. Tror nok jeg avstår fra denne.

Skrevet

Ok, takk skal du ha. Tror nok jeg avstår fra denne.

Hvis du har råd til en plett på rullebladet, beslagleggelse og en bot på 10 000, så er det bare å kjøpe. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er en fare for å bli oppdaget, også at telefonen ikke kan brukes, hvis den er merket som stjålet i teleselskapenes baser. Onkel polti har en litt for lett jobb når et telefonnummer porteres til en stjålet telefon, for da vet de jo også navnet på innehaver, og kan spores geografisk med GSM. Når de har navnet, så finner de bilnummer f eks. Da vet de at telefonen befinner seg i en bestemt bil i et bestemt område.

"Bank-bank - det er fra politiet, er du Espen Helerstuen, og har du en stålet Sony Ericsson 630 i bilen?"

*kniiiiiiiiis*

Det du nå sier krever jo at telefonens imei vises når nummeret kommer opp i den basestasjonen vedkommendes nummer er registrert geografisk, og det vet jeg neimen ikke om jeg tror noe på. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hadde telefonen blitt stjålet og han fortsatt har den er det absolutt grunn til å stille spørsmål ved hvordan akkurat det henger sammen.

Skrevet

*kniiiiiiiiis*

Det du nå sier krever jo at telefonens imei vises når nummeret kommer opp i den basestasjonen vedkommendes nummer er registrert geografisk, og det vet jeg neimen ikke om jeg tror noe på. :-)

IMEI er telefonens unike ID, og det eneste den kan identifiseres/spores på, all protokolltrafikk i stackene bruker dette.

Telefonnummer er et førstelinje oppkoblings-ID som bare brukes et kort øyeblikk, etterpå til å sende fakturainformasjon til teleoperatøren?

Gjest ChiengMai
Skrevet

IMEI er telefonens unike ID, og det eneste den kan identifiseres/spores på, all protokolltrafikk i stackene bruker dette.

Telefonnummer er et førstelinje oppkoblings-ID som bare brukes et kort øyeblikk, etterpå til å sende fakturainformasjon til teleoperatøren?

Nå vet jeg ikke om dette ble litt gresk for meg, men jeg har alltid innbilt meg at det er kortet i telefonen som registreres. Om jeg setter kortet i en annen mobil så kan da ikke dette bli registrert?

Gjest Skjerpings!
Skrevet

Du tuller vel her? eller mener du at dere bedriver forsikringssvindel og kjøp av tyvgods?

Rett og slett kvalmt isåfall!

Skrevet

Nå vet jeg ikke om dette ble litt gresk for meg, men jeg har alltid innbilt meg at det er kortet i telefonen som registreres. Om jeg setter kortet i en annen mobil så kan da ikke dette bli registrert?

Det er null problem å sperre en stjålet telefon fra nettet, slik at den ikke kan brukes. Om det gjøres, er jeg ikke sikker på. Men en GSM-telefon har en unik ID, som basestasjonene "vet om".

"............................................"

Reven1365380455
Skrevet

Du tuller vel her? eller mener du at dere bedriver forsikringssvindel og kjøp av tyvgods?

Rett og slett kvalmt isåfall!

Jeg tuller ikke. Jeg visste ikke at dette dreier seg om svindel. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å kjøpe telefonen etter den informasjon som kommet her. Jeg er virkelig glad for at jeg stilte dette spørsmålet her.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er null problem å sperre en stjålet telefon fra nettet, slik at den ikke kan brukes. Om det gjøres, er jeg ikke sikker på. Men en GSM-telefon har en unik ID, som basestasjonene "vet om".

Det er jo betryggende å vite, da. At alle mobiler har en unik ID visste jeg jo, men ikke at dette ble sporet.

Reven1365380455
Skrevet

Hadde telefonen blitt stjålet og han fortsatt har den er det absolutt grunn til å stille spørsmål ved hvordan akkurat det henger sammen.

Det er ikke den telefonen som har blitt stjålet han prøver å selge. Det er den telefonen han har fått igjen fra forsikringsselskapet.

Skrevet

Det er jo betryggende å vite, da. At alle mobiler har en unik ID visste jeg jo, men ikke at dette ble sporet.

De _kan_ spores. I hvilken grad operatørene faktisk sperrer telefoner som er registrert som stjålet, vet jeg ikke. Egentlig burde jeg vite dette, som har spesialisering innen mobilteknologi :-)

".............................................."

Reven1365380455
Skrevet

Jeg vil bare klargjøre for alle at det ikke er mobilen som er stjålet han prøver å selge, men den som han har fått igjen fra forsikringsselskapet. Beklager den dårlige formuleringen som lett kan misoppfattes.

Jeg var altså av den oppfatning at dette er hans mobil nå, og han kan gjøre hva han vil med den, inkl. å selge den.

Skrevet

Det er ikke den telefonen som har blitt stjålet han prøver å selge. Det er den telefonen han har fått igjen fra forsikringsselskapet.

Ah, men da er det jo ikke noe problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...