Gå til innhold

bør 17.mai feiringen avskaffes slik den er i dag.

Anbefalte innlegg

Gjest LOTUS78
Skrevet

Inspirert av norske folkedrakter- tråden.

Jeg gikk på Karl Johan for noen år siden,der var det en organisasjon, som jobber for at 17.mai skal bli en internasjonal dag.

De mente at 17.mai burde bli en flerkulturell markeringsdag, fordi invandrere kunne føle seg støtt og utenfor på en slik dag. Vi må ta hensyn til at noen synest det er selvdiggende å holde på slik vi gjør 17 mai. Og Norge er ikke slik det en gang var, vi er et flerkulturelt samfunn.

Jeg synest at 17.mai er noe vi skal være stolte av, det er ikke mange land som kan sammenlignes seg med denne markeringen. Jeg synest at det skal være rom for å feire at Norge er et godt og fritt land. Dette skal være en dag som også våre nye landsmenn føler seg velkommen til å feire.

Denne internasjonale/ flerkulturelle dagen, har vi 364 andre dager å ta av.

Er det bare jeg som får patriotiske nykker av slikt eller burde 17 mai bli en internasjonal dag?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

27

• gripp

11

• amerikafareren

9

• Sofline

7

Skrevet

17. maiferingen i Norge er internasjonalt ansett for å være svært nasjonalistisk, og av våre ildrøde kommunikatorer ut mot verden blir 17. maifeiringen brukt for alt den er verd. Mange av våre uredelige og illojale intellektuelle baksnakker sitt eget land og folk med å vise denne feiringen som et tegn på at vi er fientlige til alt unorsk.

Noen i utlandet synes å ha blitt ledet til å tro at 17. mai er en nasjonalistisk feiring arrngert av neo-naziene i FrP. Det er mange i dette landet som ikke har noe i mot å skite i eget reir for å fremme ildrøde ideer og planer om et stort fargerikt folk som lever i solidaritet og brorskap. Et samfunn som ingen har klart å realisere i hele verden, og som vi tydelig kommer til å mislykkes med som alle andre har mislyktes før oss.

Vi er omgitt av mislykkede planer, tiltak og ideer.

Å gjøre 17. mai til noe annet enn det alltid har vært vil strande på en eskalerende konflikt mellom våre røde forrædere som vil rive ned og våre eldre slitere som vil beholde og være stolte.

Skrevet

17. maiferingen i Norge er internasjonalt ansett for å være svært nasjonalistisk, og av våre ildrøde kommunikatorer ut mot verden blir 17. maifeiringen brukt for alt den er verd. Mange av våre uredelige og illojale intellektuelle baksnakker sitt eget land og folk med å vise denne feiringen som et tegn på at vi er fientlige til alt unorsk.

Noen i utlandet synes å ha blitt ledet til å tro at 17. mai er en nasjonalistisk feiring arrngert av neo-naziene i FrP. Det er mange i dette landet som ikke har noe i mot å skite i eget reir for å fremme ildrøde ideer og planer om et stort fargerikt folk som lever i solidaritet og brorskap. Et samfunn som ingen har klart å realisere i hele verden, og som vi tydelig kommer til å mislykkes med som alle andre har mislyktes før oss.

Å gjøre 17. mai til noe annet enn det alltid har vært vil strande på en eskalerende konflikt mellom våre røde forrædere som vil rive ned og våre eldre slitere som vil beholde og være stolte.

Jøss, jeg trodde heller tvert om - at vi fikk mye honnør fra utlandet fordi vi har gjort nasjonaldagen vår til en folkefest hvor barn, folketog,hornmusikk, leker, is og pølsespising står i fokus. I motsetning til mange andre land som benytter sin nasjonaldag til en millitær parade med fokus på krigskjøretøy, våpen og uniformskledde soldater.

Gjest LOTUS78
Skrevet

bra svar :-)

Trist når noen vil ha det som er norsk til å bli noe negativt og teit, mens vi hedre alt som kommer uten i fra. Alt skal da frestilles som nytt og spennende, mens våre egne tradisjoner skal ses på som flaut og patriotiske. Vi behøver da ikke slette ut oss selv, selv om vi tar i mot noen fra andre verdenshjørner.

Skrevet

Jøss, jeg trodde heller tvert om - at vi fikk mye honnør fra utlandet fordi vi har gjort nasjonaldagen vår til en folkefest hvor barn, folketog,hornmusikk, leker, is og pølsespising står i fokus. I motsetning til mange andre land som benytter sin nasjonaldag til en millitær parade med fokus på krigskjøretøy, våpen og uniformskledde soldater.

Jeg har vært i utlandet og vist film fra 17. mai i en norsk småby for amerikanere, briter og tyskere. De alle blir forkrekket over likheten med filmer fra Nazityskland for 60 år siden. De våger liksom ikke tro det eller antyde det, men når jeg nevner det, så puster de liksom ut og nikker.

Skrevet

Trist når noen vil ha det som er norsk til å bli noe negativt og teit, mens vi hedre alt som kommer uten i fra. Alt skal da frestilles som nytt og spennende, mens våre egne tradisjoner skal ses på som flaut og patriotiske. Vi behøver da ikke slette ut oss selv, selv om vi tar i mot noen fra andre verdenshjørner.

En vanlig tysker ville aldri stile opp i et slikt opptog med nasjonens flagg i Tyskland, og ville heller ikke uten videre delta i slikt i Norge. De henger heller ikke tysk flagg på juletreet, da det straks ville blitt oppfattet som nasjonalistisk, og mange ville blitt irriterte. Alle tyskere som har fått se norske juletrær med flagg på har reagert på det.

Vi lever i vår verden, uten å forstå hva vi formidler til andre. V i mener det godt, men vi er dumme.

Gjest LOTUS78
Skrevet

En vanlig tysker ville aldri stile opp i et slikt opptog med nasjonens flagg i Tyskland, og ville heller ikke uten videre delta i slikt i Norge. De henger heller ikke tysk flagg på juletreet, da det straks ville blitt oppfattet som nasjonalistisk, og mange ville blitt irriterte. Alle tyskere som har fått se norske juletrær med flagg på har reagert på det.

Vi lever i vår verden, uten å forstå hva vi formidler til andre. V i mener det godt, men vi er dumme.

Det der med flagg på juletreet har ikke jeg helt forstått poenget med, så det kommer ikke på mitt juletre i hvertfall. Men at folk kan se på denne dagen som støtende og nasjonalistisk, det forstår jeg ikke. Eller jo kanskje, men det er en dag alle kan være med å feire.

Skrevet

Å gjøre 17. mai til noe unorsk er en tabbe mener jeg. Hvis vi skal vike på slikt, så går det til h...

Det er for mange som mener norsk kultur og identitet ikke er noe å ta vare på, og landegrenser og landstilhørighet ikke burde eksistere.

Kulturmangfoldet skal gå på bekostning av det norske.

For mange som mener vi ikke er i stand til å berike oss selv.

Jeg har store problemer med å komme på hvor berikelsene vi ble lovet for 20-30 år siden er blitt av?

Kan noen nevne et eneste eksempel? Ikke skriv mat. Mat er ikke berikelse, det er erstatninger for noe som var før, og ikke var bra nok. Mange smaker på kebab og liker det ikke, mange vil ikke lære seg punjabi. Mange misliker dette nye, det er ingen berikelse.

La 17. mai i fred, og ta en av de andre 364 dagene i hvertfall. Forsøk på å kuppe 17. mai vil jeg anse som en fornærmelse, og det vil bli trist når folk tar barna ut av togene i protest. Konfliktskaping er enkelt, men å løse dem er verre.

Skrevet

Det der med flagg på juletreet har ikke jeg helt forstått poenget med, så det kommer ikke på mitt juletre i hvertfall. Men at folk kan se på denne dagen som støtende og nasjonalistisk, det forstår jeg ikke. Eller jo kanskje, men det er en dag alle kan være med å feire.

17. mai er nasjonalistisk, det er bare å vinkle det på en bestemt måte, så er vi i gang.

F eks egosime kan være sunt, mens andre mener egoisme er usolidarisk. Alle skal dele med alle og hele verden skal være et folk.

Noen i dette landet prøver å bli kvitt både kirken, nasjonalismen, kongen og FrP.

Skrevet

Jeg har vært i utlandet og vist film fra 17. mai i en norsk småby for amerikanere, briter og tyskere. De alle blir forkrekket over likheten med filmer fra Nazityskland for 60 år siden. De våger liksom ikke tro det eller antyde det, men når jeg nevner det, så puster de liksom ut og nikker.

Hehe...du kjenner fantastisk mange snedige mennesker.

Gjest Tikkani
Skrevet

Sangen "Norge i rødt hvitt og blått" er direkte rasistisk.

Den hedrer og roser den etnisk norske, hvite huden så det er direkte kvalmt. Frp-ere liker den sikkert godt! ;)

Om 17.Mai bør bestå er en annen sak, men kansje båden dagen og sangene bør forandres en del?

Gjest Tikkani
Skrevet

17. mai er nasjonalistisk, det er bare å vinkle det på en bestemt måte, så er vi i gang.

F eks egosime kan være sunt, mens andre mener egoisme er usolidarisk. Alle skal dele med alle og hele verden skal være et folk.

Noen i dette landet prøver å bli kvitt både kirken, nasjonalismen, kongen og FrP.

Jeg vil gjerne bli kvitt kirken, kongen og Frp iallefall, det hadde vært noe! ;p

Gjest soldierblue
Skrevet

Slike erkenajonalistiske feiringer bør vi snart legge bak oss. En ny verden, der grensene brytes ned for hver dag, så blir nasjonalisme bare kvalmt.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Å gjøre 17. mai til noe unorsk er en tabbe mener jeg. Hvis vi skal vike på slikt, så går det til h...

Det er for mange som mener norsk kultur og identitet ikke er noe å ta vare på, og landegrenser og landstilhørighet ikke burde eksistere.

Kulturmangfoldet skal gå på bekostning av det norske.

For mange som mener vi ikke er i stand til å berike oss selv.

Jeg har store problemer med å komme på hvor berikelsene vi ble lovet for 20-30 år siden er blitt av?

Kan noen nevne et eneste eksempel? Ikke skriv mat. Mat er ikke berikelse, det er erstatninger for noe som var før, og ikke var bra nok. Mange smaker på kebab og liker det ikke, mange vil ikke lære seg punjabi. Mange misliker dette nye, det er ingen berikelse.

La 17. mai i fred, og ta en av de andre 364 dagene i hvertfall. Forsøk på å kuppe 17. mai vil jeg anse som en fornærmelse, og det vil bli trist når folk tar barna ut av togene i protest. Konfliktskaping er enkelt, men å løse dem er verre.

men det kommer snikende over mange år. I en lite by på østlandet, har FN veternanene gått bak egen fane i alle år. I fjor kom 17.mai komiteen på den "geniale" ideen å la alle barn ta med seg flagg fra sitt land. Dette ble det protester av, så det ble bestemt at alle land skulle respresenteres bak FN sin fane. Jeg synest ikke noe om det, for sakte men sikkert blir denne dagen borte. Man lirker det inn på en diskret måte.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Slike erkenajonalistiske feiringer bør vi snart legge bak oss. En ny verden, der grensene brytes ned for hver dag, så blir nasjonalisme bare kvalmt.

det er da ikke nasjonalisme å feire landet sitt. Feire at vi bor i et trygt og godt land. Vi behøver da ikke å slette oss selv ut om det kommer noen invandrere hit. De holder jo på sine tradisjoner som ikke hører hjemme her i landet, men vi kaller de ikke nasjonalistiske av den grunn.

Skrevet

Hehe...du kjenner fantastisk mange snedige mennesker.

Forklar.

Skrevet

det er da ikke nasjonalisme å feire landet sitt. Feire at vi bor i et trygt og godt land. Vi behøver da ikke å slette oss selv ut om det kommer noen invandrere hit. De holder jo på sine tradisjoner som ikke hører hjemme her i landet, men vi kaller de ikke nasjonalistiske av den grunn.

Nasjonalisme kan være negativt eller positivt, det spørs på øynene som ser. Noen ser fiender overalt og leter etter ofre for disse fiendene på heltid, for å redde ofrene.

Skrevet

Forklar.

Du refererer alltid til en hel haug med mennesker som for det meste har holdninger, meninger, oppfattelser, atferd etc, som jeg ikke kjenner igjen, hverken i min omgangskrets eller rundt meg generelt.

fuji1365380447
Skrevet

Når land i Afrika eller Asia eller andre eksotiske steder feirer sin egenart - da drar vi mann av huse med kamera for å forevige det.

Vi syntes at det er eksotisk og flott å se et kulturelt uttrykk for stolhet for landet sitt, og vi ser på med store øyne.

Jeg kan ikke se noe prinsippielt galt i at en nasjon bruker en dag i året på å feire sin egenart, og til å feire at vi er en egen nasjon.

Såvidt jeg kan se så er alle hudfarger osv velkomne i 17. Mai tog osv, og det virker som om mange innvandrere er med på feire dagen sammen med oss.

På 17 mai i Oslo så kryr det av flotte innvandrerdamer med sine nasjonaldrakter som er med på festen og gjør den mer fargerik. Jeg tror de har stor forståelse for at vi ferirer nasjonen vår en dag i året.

Skrevet

Du refererer alltid til en hel haug med mennesker som for det meste har holdninger, meninger, oppfattelser, atferd etc, som jeg ikke kjenner igjen, hverken i min omgangskrets eller rundt meg generelt.

Da er det mulig du har gått glipp av noe. Det er masse utlendinger i Norge, og jeg oppholdt meg ganske lite i Norge en tid. I det rette jobbmiljø og med litt innsats, kan du oppleve ganske mye. Livet er mer enn Gol og barene i Aya Napa. Mer enn nordmenn.

Hvis du skal bruke mye tid på trekke andre i tvil, så går du også glipp av noe.

Hvis du straks du er uenig begynner å lete etter løgner, så har du et problem, ikke jeg. Overse det, gå videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...