Gå til innhold

bør 17.mai feiringen avskaffes slik den er i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når land i Afrika eller Asia eller andre eksotiske steder feirer sin egenart - da drar vi mann av huse med kamera for å forevige det.

Vi syntes at det er eksotisk og flott å se et kulturelt uttrykk for stolhet for landet sitt, og vi ser på med store øyne.

Jeg kan ikke se noe prinsippielt galt i at en nasjon bruker en dag i året på å feire sin egenart, og til å feire at vi er en egen nasjon.

Såvidt jeg kan se så er alle hudfarger osv velkomne i 17. Mai tog osv, og det virker som om mange innvandrere er med på feire dagen sammen med oss.

På 17 mai i Oslo så kryr det av flotte innvandrerdamer med sine nasjonaldrakter som er med på festen og gjør den mer fargerik. Jeg tror de har stor forståelse for at vi ferirer nasjonen vår en dag i året.

"På 17 mai i Oslo så kryr det av flotte innvandrerdamer med sine nasjonaldrakter som er med på festen og gjør den mer fargerik. "

Enig.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

27

• gripp

11

• amerikafareren

9

• Sofline

7

amerikafareren
Skrevet

Sangen "Norge i rødt hvitt og blått" er direkte rasistisk.

Den hedrer og roser den etnisk norske, hvite huden så det er direkte kvalmt. Frp-ere liker den sikkert godt! ;)

Om 17.Mai bør bestå er en annen sak, men kansje båden dagen og sangene bør forandres en del?

Norge i rødt, hvidt og blått henviser til flaggfarger ikke hudfarger. Norske flagget er symbol på den friheten vi har som lever i Norge.

Det har nøyaktig ingenting med rasisme å gjøre. En unge med mørk hud kler like godt å vifte med norske flagget på 17. mai som en med lys hud, og det er fantastisk å gå i tog på Karl Johan mot Slottet og leie en mørk og en annen lys og begge vifter med flaggene sine og prøver å se kongefamilien;)

Skrevet

Norge i rødt, hvidt og blått henviser til flaggfarger ikke hudfarger. Norske flagget er symbol på den friheten vi har som lever i Norge.

Det har nøyaktig ingenting med rasisme å gjøre. En unge med mørk hud kler like godt å vifte med norske flagget på 17. mai som en med lys hud, og det er fantastisk å gå i tog på Karl Johan mot Slottet og leie en mørk og en annen lys og begge vifter med flaggene sine og prøver å se kongefamilien;)

Korset i flagget er kristent. Det er en videreføring av det danske, som ble brukt av de danske korsfarerne. Korsriddernes hester var prydet med det danske flagget, fanene likeså.

amerikafareren
Skrevet

Korset i flagget er kristent. Det er en videreføring av det danske, som ble brukt av de danske korsfarerne. Korsriddernes hester var prydet med det danske flagget, fanene likeså.

Det er kors i alle de nordiske flaggene, syv tilsammen. Det er historisk ja, og det får så være. Jeg ser ingenting galt i det.

amerikafareren
Skrevet

Å gjøre 17. mai til noe unorsk er en tabbe mener jeg. Hvis vi skal vike på slikt, så går det til h...

Det er for mange som mener norsk kultur og identitet ikke er noe å ta vare på, og landegrenser og landstilhørighet ikke burde eksistere.

Kulturmangfoldet skal gå på bekostning av det norske.

For mange som mener vi ikke er i stand til å berike oss selv.

Jeg har store problemer med å komme på hvor berikelsene vi ble lovet for 20-30 år siden er blitt av?

Kan noen nevne et eneste eksempel? Ikke skriv mat. Mat er ikke berikelse, det er erstatninger for noe som var før, og ikke var bra nok. Mange smaker på kebab og liker det ikke, mange vil ikke lære seg punjabi. Mange misliker dette nye, det er ingen berikelse.

La 17. mai i fred, og ta en av de andre 364 dagene i hvertfall. Forsøk på å kuppe 17. mai vil jeg anse som en fornærmelse, og det vil bli trist når folk tar barna ut av togene i protest. Konfliktskaping er enkelt, men å løse dem er verre.

Vi har mange berikelser i det norske samfunnet. Det har forandret seg mye i de årene du nevner, og da tenker jeg ikke på negative ting. Det innebærer ikke at 17. mai ikke skal feires. Den er en del av det å bo i Norge.

For tyve år siden var Oslo et "country town", det er det ikke lenger. Det er en berikelse siden det er nok av slike steder i Norge. Oslo er blitt en flott by å leve i med mye kultur, teater, kino, restauranter (ja jeg vet at det blir spist mat der), konserter, kunstutstillinger, gallerier osv.

Skrevet

Jeg har vært i utlandet og vist film fra 17. mai i en norsk småby for amerikanere, briter og tyskere. De alle blir forkrekket over likheten med filmer fra Nazityskland for 60 år siden. De våger liksom ikke tro det eller antyde det, men når jeg nevner det, så puster de liksom ut og nikker.

Det der er bare tullprat.

Amerikanere er minst like flinke som oss til å feire egen nasjonalitet.

Gjest Tikkani
Skrevet

Yea right!

Og her har du andre verset:

"En vårdag i en solskinnsstund

på benken i Studenterlund

der sitter han og hun,

to unge, nyutsprungne russ,

to ganske nylig tente bluss,

i 20 grader pluss.

Hun er som en gryende forsommerdag

som farves av gjenskinnet av det norske flagg.

Ja, så hvit som det hvite er kjolen,

og så rødt som det rø’ hennes kinn,

hennes øyne er blå som fiolen,

hun er flagget som vaier i vind.

Han har freidig og hvitlugget panne,

og en lue i rødt har han fått.

Med en lyseblå tiltro til landet

står vår ungdom i rødt, hvitt og blått."

Skrevet

Det der er bare tullprat.

Amerikanere er minst like flinke som oss til å feire egen nasjonalitet.

Det forandrer ikke noe.

Skrevet

Jeg kommer aldri til å skamme meg for Norge, frigjøringen fra Danmark og grunnloven, flagget, nasjonalsangen eller barnetoget.

Det er artig å feire Norges bursdag, i alle fall i godt vær. Det eneste ufordragelige med 17. mai er heliumsballongene.

amerikafareren
Skrevet

Yea right!

Og her har du andre verset:

"En vårdag i en solskinnsstund

på benken i Studenterlund

der sitter han og hun,

to unge, nyutsprungne russ,

to ganske nylig tente bluss,

i 20 grader pluss.

Hun er som en gryende forsommerdag

som farves av gjenskinnet av det norske flagg.

Ja, så hvit som det hvite er kjolen,

og så rødt som det rø’ hennes kinn,

hennes øyne er blå som fiolen,

hun er flagget som vaier i vind.

Han har freidig og hvitlugget panne,

og en lue i rødt har han fått.

Med en lyseblå tiltro til landet

står vår ungdom i rødt, hvitt og blått."

Hvordan kan du lese noe rasistisk ut av dette?

Skrevet

Slike erkenajonalistiske feiringer bør vi snart legge bak oss. En ny verden, der grensene brytes ned for hver dag, så blir nasjonalisme bare kvalmt.

Barnetoget, borgertoget, sekkeløp, taler, skolekafeer og kransenedleggelser er hyggelige og fredelige markeringer.

Det samme kan man knapt si om alle kamper som utkjempes på æren og blodet løs, verden rundt, hver dag og der skammen for å tape knapt er til å bære. På idrettsarenaen braker det virkelig løs i nasjonalistisk ånd - og til ellevill jubel fra respektive nasjoner, statsledere og borgere.

Gjest Tikkani
Skrevet

Hvordan kan du lese noe rasistisk ut av dette?

Det var sikkert ikke ment rasistisk da det ble skrevet, og jeg som etnisk,hvit norsk tar det ikke sånn inn i meg.

Men tenk deg da en med mørkhudede kinn, svart-brune øyne og kullsvart lugg, han vil kansje føle sangen rasistisk, tror du ikke?

Gjest soldierblue
Skrevet

det er da ikke nasjonalisme å feire landet sitt. Feire at vi bor i et trygt og godt land. Vi behøver da ikke å slette oss selv ut om det kommer noen invandrere hit. De holder jo på sine tradisjoner som ikke hører hjemme her i landet, men vi kaller de ikke nasjonalistiske av den grunn.

Tilhengere av nasjonalisme er som regel kreative når de skal motivere sitt ståsted. Sånn sett er du ikke noe unntak.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det var sikkert ikke ment rasistisk da det ble skrevet, og jeg som etnisk,hvit norsk tar det ikke sånn inn i meg.

Men tenk deg da en med mørkhudede kinn, svart-brune øyne og kullsvart lugg, han vil kansje føle sangen rasistisk, tror du ikke?

nei ærlig talt, det tror ikke jeg en vanlig invandrer tenker på. Men det finnes jo selvsagt de som gjør livet sitt vanskelig i Norge ved å lete etter rasistiske uttrykk, som ikke er ment slik.

Skrevet

En som er stappfull av skuffelse, misunnelse, latskap, hat og hevnlyst vil finne en utvei uansett. Det gjør de alltid.

Gjest soldierblue
Skrevet

Barnetoget, borgertoget, sekkeløp, taler, skolekafeer og kransenedleggelser er hyggelige og fredelige markeringer.

Det samme kan man knapt si om alle kamper som utkjempes på æren og blodet løs, verden rundt, hver dag og der skammen for å tape knapt er til å bære. På idrettsarenaen braker det virkelig løs i nasjonalistisk ånd - og til ellevill jubel fra respektive nasjoner, statsledere og borgere.

Det er en viss forskjell på å holde på en idrettsutøver, eller et lag, enn og til de grader signalisere nasjonalisme slik den framstår på 17 mai.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Tilhengere av nasjonalisme er som regel kreative når de skal motivere sitt ståsted. Sånn sett er du ikke noe unntak.

tusen takk, det ser jeg på som et kompliment. Vi må ta vare på våre tradisjoner. Det kommer mennesker fra land som det ikke går an å bo i, men de skal leve som de gjorde der. For meg henger ikke det på greip. Men Norge skal likevel ha rom for andre tenke måter og levemåter mener jeg. Vi behøver da ikke av den grunn slett ut hele vår historie.

Skrevet

tusen takk, det ser jeg på som et kompliment. Vi må ta vare på våre tradisjoner. Det kommer mennesker fra land som det ikke går an å bo i, men de skal leve som de gjorde der. For meg henger ikke det på greip. Men Norge skal likevel ha rom for andre tenke måter og levemåter mener jeg. Vi behøver da ikke av den grunn slett ut hele vår historie.

Svenskene er blitt bedt av sine folkevalgte å utslette sin identitet, kultur og historie til fordel for "berikere" og "berikelser", og fått opplyst at svensk kultur ikke er noe å spare på.

Gjest Tikkani
Skrevet

nei ærlig talt, det tror ikke jeg en vanlig invandrer tenker på. Men det finnes jo selvsagt de som gjør livet sitt vanskelig i Norge ved å lete etter rasistiske uttrykk, som ikke er ment slik.

Ja, det har du sikkert rett i! ;o)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Svenskene er blitt bedt av sine folkevalgte å utslette sin identitet, kultur og historie til fordel for "berikere" og "berikelser", og fått opplyst at svensk kultur ikke er noe å spare på.

ja der er det knapt nok lov å veive med flagget sitt. Skulle du gjøre det, er du rasist og vil ha ut alt som heter invandrere. Håper ikke det blir slik her i landet.

Det bli feil uttrykk, men jeg kommer ikke på noe bedre enn at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Man kan være stolt av landet sitt og den frihet vi har, som mange invandrere kanskje aldri har opplevd før. Da må det jo være greit å ha en dag alle kan feire.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...