Gå til innhold

bør 17.mai feiringen avskaffes slik den er i dag.

Anbefalte innlegg

amerikafareren
Skrevet

Det var sikkert ikke ment rasistisk da det ble skrevet, og jeg som etnisk,hvit norsk tar det ikke sånn inn i meg.

Men tenk deg da en med mørkhudede kinn, svart-brune øyne og kullsvart lugg, han vil kansje føle sangen rasistisk, tror du ikke?

Nei det tror jeg like lite på som at jeg ville føle noe rasistisk skrevet til mørkhudete. Jeg synes det er sterkt å være på Ellis Island hvor alle immigranter til USA i en lang periode kom først, men det er først og fremst følelsen å vite at der har det vært millioner av mennesker med håp om bedre fremtid. Jeg føler ikke noen spesiell forskjell om det som er skrevet der er skrevet til kristne, jøder, mørke, asiatiske, russiske, etc.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

27

• gripp

11

• amerikafareren

9

• Sofline

7

Skrevet

Jeg er enig med deg. 17. mai er den norske dagen, og annet enn norske flagg hører ikke hjemme i 17. mai toget.

amerikafareren
Skrevet

men det kommer snikende over mange år. I en lite by på østlandet, har FN veternanene gått bak egen fane i alle år. I fjor kom 17.mai komiteen på den "geniale" ideen å la alle barn ta med seg flagg fra sitt land. Dette ble det protester av, så det ble bestemt at alle land skulle respresenteres bak FN sin fane. Jeg synest ikke noe om det, for sakte men sikkert blir denne dagen borte. Man lirker det inn på en diskret måte.

Sakte men sikkert (ikke sakte, men fort) blir det norske språket borte. Tenk på alle de engelske uttrykkene. Hvis det hadde vært arabisk som hadde sneket seg slik inn i språket hadde det vært ramaskrik. Det er ikke innvandrere som innfører engelsk, det er like mye lyshudete nordmenn med alle aner i alle retninger fra Norge. Det er ikke amerikanere, englendere, australiere eller newzealendere. Det er nordmenn som skammer seg for språket sitt og ikke utvikler det videre. Når språket er borte da forsvinner kulturen.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg kommer aldri til å skamme meg for Norge, frigjøringen fra Danmark og grunnloven, flagget, nasjonalsangen eller barnetoget.

Det er artig å feire Norges bursdag, i alle fall i godt vær. Det eneste ufordragelige med 17. mai er heliumsballongene.

Salg av heliumsballonger er rett og slett ran av folk.

Skrevet

bra svar :-)

Trist når noen vil ha det som er norsk til å bli noe negativt og teit, mens vi hedre alt som kommer uten i fra. Alt skal da frestilles som nytt og spennende, mens våre egne tradisjoner skal ses på som flaut og patriotiske. Vi behøver da ikke slette ut oss selv, selv om vi tar i mot noen fra andre verdenshjørner.

Helt enig med deg. Det er jo ingen som ser skjevt på at afrikanere danser afrikanske danser, og at indianerne i Sør-Amerika holder på sine tradisjoner. Hvorfor skal det være verre at nordmenn er stolte av å være nordmenn.

Gjest soldierblue
Skrevet

tusen takk, det ser jeg på som et kompliment. Vi må ta vare på våre tradisjoner. Det kommer mennesker fra land som det ikke går an å bo i, men de skal leve som de gjorde der. For meg henger ikke det på greip. Men Norge skal likevel ha rom for andre tenke måter og levemåter mener jeg. Vi behøver da ikke av den grunn slett ut hele vår historie.

Har i grunnen svært lite sans for å distansere seg fra andre i en verden som blir mindre og mindre.

Skrevet

En vanlig tysker ville aldri stile opp i et slikt opptog med nasjonens flagg i Tyskland, og ville heller ikke uten videre delta i slikt i Norge. De henger heller ikke tysk flagg på juletreet, da det straks ville blitt oppfattet som nasjonalistisk, og mange ville blitt irriterte. Alle tyskere som har fått se norske juletrær med flagg på har reagert på det.

Vi lever i vår verden, uten å forstå hva vi formidler til andre. V i mener det godt, men vi er dumme.

Danske henger også flagg på juletreet (og de aller fleste har flaggstang i hagen, imotsetning til nordmenn). Amerikanerne bruker flagget sitt på alle mulige andre måter. Vi er ikke de eneste.

Skrevet

Jeg har vært i utlandet og vist film fra 17. mai i en norsk småby for amerikanere, briter og tyskere. De alle blir forkrekket over likheten med filmer fra Nazityskland for 60 år siden. De våger liksom ikke tro det eller antyde det, men når jeg nevner det, så puster de liksom ut og nikker.

Hva er likheten med barn som svinger med flagg og uniformerte menn/barn som går i snorlike rekker og gjør Hitler-hilsen?

Gjest LOTUS78
Skrevet

Har i grunnen svært lite sans for å distansere seg fra andre i en verden som blir mindre og mindre.

Det er jeg enig i, men jeg ser ikke at folk som lever i steinalderen har noe å tilføre landet vårt. Kall meg gjerne rasist, det kan jeg leve med. Men å holde på det særnorske, ser ikke jeg på som galt, men vi er jo samtidig en del av verden som blir mindre og mindre.

Skrevet

Jøss, jeg trodde heller tvert om - at vi fikk mye honnør fra utlandet fordi vi har gjort nasjonaldagen vår til en folkefest hvor barn, folketog,hornmusikk, leker, is og pølsespising står i fokus. I motsetning til mange andre land som benytter sin nasjonaldag til en millitær parade med fokus på krigskjøretøy, våpen og uniformskledde soldater.

Jeg trodde også "andre" var misunnelige på at vi hadde gjort nasjonaldagen til en folkefest med fokus på barna.

Gjest soldierblue
Skrevet

Det er jeg enig i, men jeg ser ikke at folk som lever i steinalderen har noe å tilføre landet vårt. Kall meg gjerne rasist, det kan jeg leve med. Men å holde på det særnorske, ser ikke jeg på som galt, men vi er jo samtidig en del av verden som blir mindre og mindre.

Syns du f eks svensker og engelskmenn lever i steinalderen? Det faktum at vi nordmenn ikke vil gå inn i et dypt samarbeid med disse folkeslagene, gjennom vår komplette EU-vegring, er kanskje det mest tydelige uttrykket for en nisse-nasjon med en nasjonalisme som ofte har innslag av en viss brunfarge.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Sakte men sikkert (ikke sakte, men fort) blir det norske språket borte. Tenk på alle de engelske uttrykkene. Hvis det hadde vært arabisk som hadde sneket seg slik inn i språket hadde det vært ramaskrik. Det er ikke innvandrere som innfører engelsk, det er like mye lyshudete nordmenn med alle aner i alle retninger fra Norge. Det er ikke amerikanere, englendere, australiere eller newzealendere. Det er nordmenn som skammer seg for språket sitt og ikke utvikler det videre. Når språket er borte da forsvinner kulturen.

det er veldig trist. Du blir jo sett på som ikke helt frisk, hvis du sier f.eks. snøbrett eller rullebrett, som egentlig er like gode ord.

Vi får engelske bøker i høyere utdanning til tross for at det finnes gode norske bøker. Dette stemmer ikke alltid, men ofte er det bøkene som er på norsk like gode mener jeg.

Jeg personlig er pinlig dårlig i engelsk, derfor er jeg litt negativ til dette.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Syns du f eks svensker og engelskmenn lever i steinalderen? Det faktum at vi nordmenn ikke vil gå inn i et dypt samarbeid med disse folkeslagene, gjennom vår komplette EU-vegring, er kanskje det mest tydelige uttrykket for en nisse-nasjon med en nasjonalisme som ofte har innslag av en viss brunfarge.

nei, selvfølgelig ikke. Nå tenkte jeg mer på burkakledde folk fra fjerne himmelstrøk, som jeg ikke helt ser har tradisjoner vi har nytte av å ta til oss. Jeg er skeptisk til muslimer og de verdier disse står for. Beklager at jeg er stigmatiserende men jeg håper jeg tar feil.

Vi som tilhører en vestlig kultur og væremåte, greier å leve sammen med de ulikheter vi har.

amerikafareren
Skrevet

det er veldig trist. Du blir jo sett på som ikke helt frisk, hvis du sier f.eks. snøbrett eller rullebrett, som egentlig er like gode ord.

Vi får engelske bøker i høyere utdanning til tross for at det finnes gode norske bøker. Dette stemmer ikke alltid, men ofte er det bøkene som er på norsk like gode mener jeg.

Jeg personlig er pinlig dårlig i engelsk, derfor er jeg litt negativ til dette.

Å lese bøker på engelsk i høyere utdanning er greit. Det gir en nøkkel til internasjonalt miljø. Jeg er god i engelsk og norsk. Jeg ønsker å skille mellom når jeg snakker norsk og når jeg snakker engelsk. Å si snowboard er latterlig når snøbrett er mye bedre ord.

Jeg tror at vi som er gode i språk er ofte flinkere til å skille mellom enn de som er dårlige. Det er ikke de flinkeste i engelsk som innfører engelsk i norsken. Dette er ikke ment til deg på noen måte.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Eu greier vi oss fint uten, det er jeg helt sikker på.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Å lese bøker på engelsk i høyere utdanning er greit. Det gir en nøkkel til internasjonalt miljø. Jeg er god i engelsk og norsk. Jeg ønsker å skille mellom når jeg snakker norsk og når jeg snakker engelsk. Å si snowboard er latterlig når snøbrett er mye bedre ord.

Jeg tror at vi som er gode i språk er ofte flinkere til å skille mellom enn de som er dårlige. Det er ikke de flinkeste i engelsk som innfører engelsk i norsken. Dette er ikke ment til deg på noen måte.

nei jeg tror heller ikke at det er de flinkeste som fører inn engelsk i norsken. Det tror jeg kommer inn mer og mer med den yngre generasjonen.

Skrevet

Hva er likheten med barn som svinger med flagg og uniformerte menn/barn som går i snorlike rekker og gjør Hitler-hilsen?

Det er ikke så stor likhet med det, men med mer landlige opptog.

Skrevet

Da er det mulig du har gått glipp av noe. Det er masse utlendinger i Norge, og jeg oppholdt meg ganske lite i Norge en tid. I det rette jobbmiljø og med litt innsats, kan du oppleve ganske mye. Livet er mer enn Gol og barene i Aya Napa. Mer enn nordmenn.

Hvis du skal bruke mye tid på trekke andre i tvil, så går du også glipp av noe.

Hvis du straks du er uenig begynner å lete etter løgner, så har du et problem, ikke jeg. Overse det, gå videre.

Jeg overser deg omtrent hele tiden, men av og til synes jeg utspillene dine blir så hinsides at de bare må kommenteres.

Skrevet

Det var sikkert ikke ment rasistisk da det ble skrevet, og jeg som etnisk,hvit norsk tar det ikke sånn inn i meg.

Men tenk deg da en med mørkhudede kinn, svart-brune øyne og kullsvart lugg, han vil kansje føle sangen rasistisk, tror du ikke?

Jeg har aldri en gang tenkt tanken.

Hilsen en ikke-etnisk-norsk-svarthåret-og-brunøyd

Skrevet

Jeg overser deg omtrent hele tiden, men av og til synes jeg utspillene dine blir så hinsides at de bare må kommenteres.

Overse så mye du vil. Jeg blir oversett hver dag av et utall mennesker uten at det har noen konsekvenser for meg.

Det er trolig ganske behagelig å bli oversett.

Du skulle prøve det selv :-)

Nå har vi det gøy?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...