Gå til innhold

bør 17.mai feiringen avskaffes slik den er i dag.

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var sikkert ikke ment rasistisk da det ble skrevet, og jeg som etnisk,hvit norsk tar det ikke sånn inn i meg.

Men tenk deg da en med mørkhudede kinn, svart-brune øyne og kullsvart lugg, han vil kansje føle sangen rasistisk, tror du ikke?

Hvordan i himmelens navn klarer du å tolke den teksten rasistisk?

At du i det hele tatt er inne på tanken er intet mindre enn galskap.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

27

• gripp

11

• amerikafareren

9

• Sofline

7

Skrevet

Da jeg var i begynnelsen av tenårene, så kledde jeg meg i svart i protest på 17. mai :b Nå ser jeg litt mildere på feiringen. Det er en festdag og hva man legger i den, er litt opp til en selv. Man kan se på det som en feiring av oss selv, en feiring over friheten eller bare en festdag (slik julaften har blitt for mange).

Selv synes jeg det hele er slitsomt og foretrekker å gjøre noe stille og rolig, langt vekk fra mennesker. Men jeg blir vel nødt til å delta i galskapen når sønnen min begynner på skolen.

Skrevet

Det var sikkert ikke ment rasistisk da det ble skrevet, og jeg som etnisk,hvit norsk tar det ikke sånn inn i meg.

Men tenk deg da en med mørkhudede kinn, svart-brune øyne og kullsvart lugg, han vil kansje føle sangen rasistisk, tror du ikke?

Jeg har svart hår og brune øyne og har aldri følt meg forulempet over det verset der. Det har sikkert ikke de med grønne øyne og rødt hår heller.

Skrevet

Slike erkenajonalistiske feiringer bør vi snart legge bak oss. En ny verden, der grensene brytes ned for hver dag, så blir nasjonalisme bare kvalmt.

Det er bursdagen til Norge som fri nasjon - selvsagt skal vi feire det!

Skrevet

Jøss, jeg trodde heller tvert om - at vi fikk mye honnør fra utlandet fordi vi har gjort nasjonaldagen vår til en folkefest hvor barn, folketog,hornmusikk, leker, is og pølsespising står i fokus. I motsetning til mange andre land som benytter sin nasjonaldag til en millitær parade med fokus på krigskjøretøy, våpen og uniformskledde soldater.

Helt enig fra Flishaugen her! :)

Skrevet

det er veldig trist. Du blir jo sett på som ikke helt frisk, hvis du sier f.eks. snøbrett eller rullebrett, som egentlig er like gode ord.

Vi får engelske bøker i høyere utdanning til tross for at det finnes gode norske bøker. Dette stemmer ikke alltid, men ofte er det bøkene som er på norsk like gode mener jeg.

Jeg personlig er pinlig dårlig i engelsk, derfor er jeg litt negativ til dette.

Da jeg gikk på videregående var det helt ut å si snowbord, det het brett. :-)

Skrevet

Yea right!

Og her har du andre verset:

"En vårdag i en solskinnsstund

på benken i Studenterlund

der sitter han og hun,

to unge, nyutsprungne russ,

to ganske nylig tente bluss,

i 20 grader pluss.

Hun er som en gryende forsommerdag

som farves av gjenskinnet av det norske flagg.

Ja, så hvit som det hvite er kjolen,

og så rødt som det rø’ hennes kinn,

hennes øyne er blå som fiolen,

hun er flagget som vaier i vind.

Han har freidig og hvitlugget panne,

og en lue i rødt har han fått.

Med en lyseblå tiltro til landet

står vår ungdom i rødt, hvitt og blått."

Jeg blir intet mindre enn matt.

Gjest Tikkani
Skrevet

Jeg har svart hår og brune øyne og har aldri følt meg forulempet over det verset der. Det har sikkert ikke de med grønne øyne og rødt hår heller.

Er du sikker på at du ikke har følt deg pyttelitt fornærma over den sangen? ;)

Skrevet

Er du sikker på at du ikke har følt deg pyttelitt fornærma over den sangen? ;)

Veldig veldig sikker :)

Skrevet

17. mai er (med visse forbehold) uttrykk for sunn nasjonalisme.

Det er generelt sett nødvendig med en viss mengde nasjonalisme i ethvert samfunn.

Det har å gjøre med ansvar for "stammens" felles interesser og fremgang, lojalitet og samhold.

Skrevet

17. mai er dagen da alle selvgode nordmenn går rundt og vifter med flagget. Dagen da innvandrerbarna aller nådigst får lov til å gå i toget, men gudbedre om de vifter med andre farger enn rødt-hvitt og blått.

Jeg blir kvalm av denne selvgodheten.

Gjest soldierblue
Skrevet

Eu greier vi oss fint uten, det er jeg helt sikker på.

"klare seg uten"...det begrepet er svært nasjonalistisk. "Hva TJENER jeg" er vel et spørsmål rike Norge ikke skal stille. Spørsmålet er hvilke signaler vi skal gi våre nære naboer. Blir noe bortimot kvalm av nei-sidens holdninger når det gjelder vår innstilling til et nært europeisk samarbeid, der også Norge deltar.

Den politiske visjonen med EU, er et tema harry-holdningene ikke ser. Det skal knekkes noen koder...

Gjest soldierblue
Skrevet

Det er bursdagen til Norge som fri nasjon - selvsagt skal vi feire det!

Man "feirer" ikke noe ved å markere avstand til nære naboer i en helt ny verden.

Skrevet

Salg av heliumsballonger er rett og slett ran av folk.

Akkurat pengepugingen kan jeg leve med og styre utenom. Men de helv... trashgreiene er altså fylt med helium og vaier og klasker rundt i ansiktshøyde i folkemengder. Stygge som juling og *klask-klask*. Boykott, folkens!

Skrevet

Det er en viss forskjell på å holde på en idrettsutøver, eller et lag, enn og til de grader signalisere nasjonalisme slik den framstår på 17 mai.

Hvis 17. mai for deg er ekstrem nasjonalisme, har du rett og slett et større behov for realitetsorientering. Du kan feks fylle kratere av manglende kunnskap om hva som foregår på det afrikanske kontinentet, eks-Jugoslavia, eks-sovjetiske stater, midt-østen... noen få dagsaktuelle eksempler. Eller les litt historie om totalitære samfunn og deres ideologier (nazisme, fascisme, kommunisme).

Gjest LOTUS78
Skrevet

17. mai er dagen da alle selvgode nordmenn går rundt og vifter med flagget. Dagen da innvandrerbarna aller nådigst får lov til å gå i toget, men gudbedre om de vifter med andre farger enn rødt-hvitt og blått.

Jeg blir kvalm av denne selvgodheten.

Jeg kan ikke se at noen hindrer flerkulturelle mennesker i f.eks. Oslo til å gå i 17 mai tog. Dette er en festdag for Norge ikke normenn.

En festdag der alle kan feire at de bor i et godt og fritt land, med en grunnlov som sikrer rettigheter også til folk som kommer fra alle verdenshjørner. Men selvfølgelig noe greier å se rasisme i dette også.

Skrevet

Jeg kan ikke se at noen hindrer flerkulturelle mennesker i f.eks. Oslo til å gå i 17 mai tog. Dette er en festdag for Norge ikke normenn.

En festdag der alle kan feire at de bor i et godt og fritt land, med en grunnlov som sikrer rettigheter også til folk som kommer fra alle verdenshjørner. Men selvfølgelig noe greier å se rasisme i dette også.

Godt sagt.

Skrevet

17. mai feirer vi fordi vi da ble ett fritt land - ikke for noen annen grunn.

Og hvorfor skal vi feire at vi er et flerkulturelt land? Er ikke de fleste vestlige land det?

Skrevet

Veldig godt sagt!

Skrevet

Jeg synes helt klart 17. mai bør få være som den er. Det er jo Norges nasjonaldag vi feirer, ikke alle andres land. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å ha med andre flagg enn det norske i 17. mai-tog, men bevares - det er da nok andre dager i året til at man kunne hatt en internasjonal feiring også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...