Gå til innhold

bør 17.mai feiringen avskaffes slik den er i dag.

Anbefalte innlegg

Gjest LOTUS78
Skrevet

"klare seg uten"...det begrepet er svært nasjonalistisk. "Hva TJENER jeg" er vel et spørsmål rike Norge ikke skal stille. Spørsmålet er hvilke signaler vi skal gi våre nære naboer. Blir noe bortimot kvalm av nei-sidens holdninger når det gjelder vår innstilling til et nært europeisk samarbeid, der også Norge deltar.

Den politiske visjonen med EU, er et tema harry-holdningene ikke ser. Det skal knekkes noen koder...

Hva er det som er så bra med Eu da?

Kanskje jeg tar feil, jeg var faktisk for ung til å stemme i 94. Tryggere mat er et argument som begynner å falle.

Men jeg er så egoistsk at jeg synest ikke at vi skal bruke våre oljepenger på å finansiere østblokkland som ikke har noe å tilføre slik jeg ser det. Men at tollsatser og tollmurer bør reduseres betydelig for å slippe f.eks. afrikanse land inn på markedet, det er jeg enig i . Det fremfor u-hjelp.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

27

• gripp

11

• amerikafareren

9

• Sofline

7

Skrevet

17. mai feirer vi fordi vi da ble ett fritt land - ikke for noen annen grunn.

Og hvorfor skal vi feire at vi er et flerkulturelt land? Er ikke de fleste vestlige land det?

Det finnes ikke flerkulturelle land. Det er en drøm som ikke er oppfylt noe sted.

USA er f eks ikke flerkulturelt, men det mest homogene samfunn som finnes. Murene mellom kulturene blir tykkere for hver dag som går. Selv midt i storbyene bor det mennesker som ikke snakker engelsk, selv etter 20-30 år botid i landet.

Skrevet

Det finnes ikke flerkulturelle land. Det er en drøm som ikke er oppfylt noe sted.

USA er f eks ikke flerkulturelt, men det mest homogene samfunn som finnes. Murene mellom kulturene blir tykkere for hver dag som går. Selv midt i storbyene bor det mennesker som ikke snakker engelsk, selv etter 20-30 år botid i landet.

Det kan så være, men med flerkulturell så mener jeg at det bor folk fra flere kulturer i landet. Hvordan disse velger å "integrere" seg skal jeg ikke gå inn på her og nå, for det er en helt annen diskusjon.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Kanskje jeg tar feil, jeg var faktisk for ung til å stemme i 94. Tryggere mat er et argument som begynner å falle.

Men jeg er så egoistsk at jeg synest ikke at vi skal bruke våre oljepenger på å finansiere østblokkland som ikke har noe å tilføre slik jeg ser det. Men at tollsatser og tollmurer bør reduseres betydelig for å slippe f.eks. afrikanse land inn på markedet, det er jeg enig i . Det fremfor u-hjelp.

Ikke ta bort u-hjelp, men slippe fattige land inn på markedet.

Skrevet

Sakte men sikkert (ikke sakte, men fort) blir det norske språket borte. Tenk på alle de engelske uttrykkene. Hvis det hadde vært arabisk som hadde sneket seg slik inn i språket hadde det vært ramaskrik. Det er ikke innvandrere som innfører engelsk, det er like mye lyshudete nordmenn med alle aner i alle retninger fra Norge. Det er ikke amerikanere, englendere, australiere eller newzealendere. Det er nordmenn som skammer seg for språket sitt og ikke utvikler det videre. Når språket er borte da forsvinner kulturen.

"Når språket er borte da forsvinner kulturen."

Hele skoleklasser i Oslo snakker en blandig av punjabi og engelsk, det har fortrengt norsk. Halvparten av minoritetselevene i 1, klasse i Oslo snakker og forstår så dårlig norsk at de resultatmessig faller under laveste klassifisering i tester. Mer enn halvparten av minoritetselevene totalt sett i Oslo-skolene er funksjonelle analfabeter, og det blir fort verre.

Jeg vet ikke om det gir folk frysninger, men det burde.

Gjest LOTUS78
Skrevet

"Når språket er borte da forsvinner kulturen."

Hele skoleklasser i Oslo snakker en blandig av punjabi og engelsk, det har fortrengt norsk. Halvparten av minoritetselevene i 1, klasse i Oslo snakker og forstår så dårlig norsk at de resultatmessig faller under laveste klassifisering i tester. Mer enn halvparten av minoritetselevene totalt sett i Oslo-skolene er funksjonelle analfabeter, og det blir fort verre.

Jeg vet ikke om det gir folk frysninger, men det burde.

Jeg er litt utdatert her hvor kommer språket Punjabi fra, jeg vil tro Pakistan, men der trodde jeg de pratet Urdu.

Skrevet

Jeg er litt utdatert her hvor kommer språket Punjabi fra, jeg vil tro Pakistan, men der trodde jeg de pratet Urdu.

Urdu er en "finere" språk som 8-10% snakker, men ellers har jeg inntrykk av at det går mye i engelske ord. Sikkert fra britenes innflytelse. Mest snakkes pashto, punjabi, sindhi og balosji blant folk flest.

Skrevet

I noen klasser snakkes det også farsi, fra afganistan og deler av Tyrkia.

Skrevet

Yea right!

Og her har du andre verset:

"En vårdag i en solskinnsstund

på benken i Studenterlund

der sitter han og hun,

to unge, nyutsprungne russ,

to ganske nylig tente bluss,

i 20 grader pluss.

Hun er som en gryende forsommerdag

som farves av gjenskinnet av det norske flagg.

Ja, så hvit som det hvite er kjolen,

og så rødt som det rø’ hennes kinn,

hennes øyne er blå som fiolen,

hun er flagget som vaier i vind.

Han har freidig og hvitlugget panne,

og en lue i rødt har han fått.

Med en lyseblå tiltro til landet

står vår ungdom i rødt, hvitt og blått."

Hehe..hvor narraktig går det egentlig an å bli? :-))

Skrevet

Korset i flagget er kristent. Det er en videreføring av det danske, som ble brukt av de danske korsfarerne. Korsriddernes hester var prydet med det danske flagget, fanene likeså.

I løpet av 20 år vil det åpenbart bli fremmet krav om å innlemme en muslimsk halvmåne eller hva det heter, i dagens norske flagg.

Jeg er villig til å vedde, men 20 års horisont krever mye administrasjon rent veddemålsmessig.

Skrevet

I løpet av 20 år vil det åpenbart bli fremmet krav om å innlemme en muslimsk halvmåne eller hva det heter, i dagens norske flagg.

Jeg er villig til å vedde, men 20 års horisont krever mye administrasjon rent veddemålsmessig.

I Oslo sitter allerede 40 menn og styrer noen titalls tusen mennesker med ufattelig stor makt. De driver et samfunn i samfunnet utenfor myndighetenes kontroll.

Demokratiet er totalt fraværende.

Hvor er sosialistene? Disse menneskefientlige elementene har de jo kjempet mot i 100 år, og så framstår det rett foran øynene på dem uten at de en gang blunker? Mennesker undertrykkes og kues an mass, men ikke en finger løftes.

Skrevet

I Oslo sitter allerede 40 menn og styrer noen titalls tusen mennesker med ufattelig stor makt. De driver et samfunn i samfunnet utenfor myndighetenes kontroll.

Demokratiet er totalt fraværende.

Hvor er sosialistene? Disse menneskefientlige elementene har de jo kjempet mot i 100 år, og så framstår det rett foran øynene på dem uten at de en gang blunker? Mennesker undertrykkes og kues an mass, men ikke en finger løftes.

Sosialistene vrir seg, vet ikke hva de skal gjøre, blir frustrerte og aggressive.

Det beste eksempelet som er kjent for dolerne, må være nicket sør. Etterhvert som muslimene avslørte sitt sanne jeg, ble han så aggressive at han har måttet holde seg borte herfra....trolig for å bevare de siste rester av sinnets sunnhet.

Skrevet

Sosialistene vrir seg, vet ikke hva de skal gjøre, blir frustrerte og aggressive.

Det beste eksempelet som er kjent for dolerne, må være nicket sør. Etterhvert som muslimene avslørte sitt sanne jeg, ble han så aggressive at han har måttet holde seg borte herfra....trolig for å bevare de siste rester av sinnets sunnhet.

At det i det hele tatt er mulig å etablere et så stort udemokratisk samfunn midt i samfunnet er et lite under. Ser du bort fra religionen, så er det en ren mafiaorganisasjon etter mønster fra filmen Gudfaren! De mobiliserte nesten samtlige unge muslimske menn i Oslo allerede for 15 år siden for å rope drapstrusler mot nordmenn. Som soldater trampet de gjennom Oslo mellom skrekkslagne turgåere. En av dem drepte en forlagsmann i hans egen hage. Politikerne var tause som østers, de var redde og er det enda.

Jeg har vært med på å organisere et større forbund i Norge. For oss var det ikke mulig å få støtte fra staten eller få innflytelse uten å dokumentere et komplett demokratisk styre. At muslimene kan få støtte uten demokrati er helt uforståelig. De største kaksene er blitt mangemillionærer på ren utsuging av samfunnet og deres egne.

Skrevet

Urdu er en "finere" språk som 8-10% snakker, men ellers har jeg inntrykk av at det går mye i engelske ord. Sikkert fra britenes innflytelse. Mest snakkes pashto, punjabi, sindhi og balosji blant folk flest.

Urdu og punjabi er samme språk. Skriftspråket er forskjellig men urdu er som bokmål og punjabi som de snakker i Østfold, altså ikke store forskjellen.

Gjest soldierblue
Skrevet

Hvis 17. mai for deg er ekstrem nasjonalisme, har du rett og slett et større behov for realitetsorientering. Du kan feks fylle kratere av manglende kunnskap om hva som foregår på det afrikanske kontinentet, eks-Jugoslavia, eks-sovjetiske stater, midt-østen... noen få dagsaktuelle eksempler. Eller les litt historie om totalitære samfunn og deres ideologier (nazisme, fascisme, kommunisme).

Nå gjaldt jo denne diskusjonen feiringen av 17 mai.

Vil du diskutere helt andre temaer som ikke er relatert til 17 mai, så gjerne det, men da får du lage en ny tråd.

Gjest soldierblue
Skrevet

Ditt svar her viser i grunnen bare at du egentlig er erkenasjonalist, og egoist, slik du selv også innrømmer.

Skrevet

Urdu og punjabi er samme språk. Skriftspråket er forskjellig men urdu er som bokmål og punjabi som de snakker i Østfold, altså ikke store forskjellen.

Jeg trodde urdu var litt "finere" overklassespråk.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Ditt svar her viser i grunnen bare at du egentlig er erkenasjonalist, og egoist, slik du selv også innrømmer.

Det er jeg i hvertfall veldig stol av. Du må gjerne komme med noen gode argumenter, men jeg tror nok det uteblir.

Skrevet

Den 12 år gamle jentungen til en kompis går på skole i Oslo og snakker halvveis urdu/punjabi, det har hun gjort siden barnehagen, og er dårlig i norsk. Hun er etnisk norsk og med norske foreldre. Faren er ikke videre blid på skolen og lærerne for språkrotet, og vil flytte, men ekskona nekter.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Fortell gjerne hva Østblokk landene har å tilføre EU annet enn sosiale problemer. Mulig jeg tar feil, men kom med noe litt mindre dumt enn nasjonalisme her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...