Gå til innhold

bør 17.mai feiringen avskaffes slik den er i dag.

Anbefalte innlegg

Gjest soldierblue
Skrevet

Fortell gjerne hva Østblokk landene har å tilføre EU annet enn sosiale problemer. Mulig jeg tar feil, men kom med noe litt mindre dumt enn nasjonalisme her.

Det slår deg aldri noengang at den vestlige rike delen av Europa, faktisk bør påta seg et ansvar for å heve levestandarden hos våre naboer i Øst-Europa?

Du markedsfører deg som en representant for filosofien "Drit i Norge,- Leve Toten".

Videoannonse
Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

27

• gripp

11

• amerikafareren

9

• Sofline

7

Skrevet

"klare seg uten"...det begrepet er svært nasjonalistisk. "Hva TJENER jeg" er vel et spørsmål rike Norge ikke skal stille. Spørsmålet er hvilke signaler vi skal gi våre nære naboer. Blir noe bortimot kvalm av nei-sidens holdninger når det gjelder vår innstilling til et nært europeisk samarbeid, der også Norge deltar.

Den politiske visjonen med EU, er et tema harry-holdningene ikke ser. Det skal knekkes noen koder...

Forklar HVORFOR Norge skal gi fra seg all makt over egne ressurser, og la pampeveldet i EU bestemme.

Heldigvis er jeg sikker på at nordmenn ikke kommer til å la det skje.

Skrevet

Jeg synes 17.mai skal være slik den alltid har vært!

Derimot FN-dagen kan vi utvide mer til å bli en større og felles internasjonal / flerkulturell markeringsdag og evnt ha felles barnetog med alle flagg, nasjonaldrakter osv. Vi har bla flerkulturell uke i barnehagen med fest der man tar med mat og ting fra sitt hjemland/ kultur. Et veldig flott tiltak!

At mennesker med annen etnisk bakgrunn i Norge ønsker å markere 17.mai er da positivt, men da med norske flagg. det viser tegn på respekt og ikke minst integrering. Dette er Norges dag, og de må få lov å feire for de bor jo i landet vårt. men å bære feks pakistansk flagg i 17.maitog blir veldig feil for meg.

Internasjonale flagg kan benyttes på egne nasjonaldager og på FN-dagen/ flerkulturelle markeringer osv.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det slår deg aldri noengang at den vestlige rike delen av Europa, faktisk bør påta seg et ansvar for å heve levestandarden hos våre naboer i Øst-Europa?

Du markedsfører deg som en representant for filosofien "Drit i Norge,- Leve Toten".

Vi lar jo dem komme hit å jobbe og tjene mer i timen enn det de gjør om dagen i hjemlandet sitt. Å øse ut penger har aldri hjulpet for å heve levestandarden i mottakerland.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg synes 17.mai skal være slik den alltid har vært!

Derimot FN-dagen kan vi utvide mer til å bli en større og felles internasjonal / flerkulturell markeringsdag og evnt ha felles barnetog med alle flagg, nasjonaldrakter osv. Vi har bla flerkulturell uke i barnehagen med fest der man tar med mat og ting fra sitt hjemland/ kultur. Et veldig flott tiltak!

At mennesker med annen etnisk bakgrunn i Norge ønsker å markere 17.mai er da positivt, men da med norske flagg. det viser tegn på respekt og ikke minst integrering. Dette er Norges dag, og de må få lov å feire for de bor jo i landet vårt. men å bære feks pakistansk flagg i 17.maitog blir veldig feil for meg.

Internasjonale flagg kan benyttes på egne nasjonaldager og på FN-dagen/ flerkulturelle markeringer osv.

Å markere FN dagen er veldig hyggelig.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg synes helt klart 17. mai bør få være som den er. Det er jo Norges nasjonaldag vi feirer, ikke alle andres land. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å ha med andre flagg enn det norske i 17. mai-tog, men bevares - det er da nok andre dager i året til at man kunne hatt en internasjonal feiring også.

Jeg forstår ikke hva som er galt i det. Men jeg synest det er fint å feire FN dagen, som en samlende og flerkulturell dag.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Da jeg var i begynnelsen av tenårene, så kledde jeg meg i svart i protest på 17. mai :b Nå ser jeg litt mildere på feiringen. Det er en festdag og hva man legger i den, er litt opp til en selv. Man kan se på det som en feiring av oss selv, en feiring over friheten eller bare en festdag (slik julaften har blitt for mange).

Selv synes jeg det hele er slitsomt og foretrekker å gjøre noe stille og rolig, langt vekk fra mennesker. Men jeg blir vel nødt til å delta i galskapen når sønnen min begynner på skolen.

Jeg er vel som deg. Jeg bryr meg ikke om å være ute 17.mai hvert år. Det er en typisk barne- og familiedag. Men den dagen jeg får barn, kommer jeg til å delta fast for deres skyld.

Skrevet

Jeg vil minne om at det er den NORSKE grunnloven vi feirer. Starten på en demokratsik stat. Vi får se når vi feirer slutten på den.

Svenskene er så skamfulle at de ikke turde feire "Svenska flaggans dag" før nå nylig. De har blitt matet med antinasjonalistisk søppel i 60 år.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Når land i Afrika eller Asia eller andre eksotiske steder feirer sin egenart - da drar vi mann av huse med kamera for å forevige det.

Vi syntes at det er eksotisk og flott å se et kulturelt uttrykk for stolhet for landet sitt, og vi ser på med store øyne.

Jeg kan ikke se noe prinsippielt galt i at en nasjon bruker en dag i året på å feire sin egenart, og til å feire at vi er en egen nasjon.

Såvidt jeg kan se så er alle hudfarger osv velkomne i 17. Mai tog osv, og det virker som om mange innvandrere er med på feire dagen sammen med oss.

På 17 mai i Oslo så kryr det av flotte innvandrerdamer med sine nasjonaldrakter som er med på festen og gjør den mer fargerik. Jeg tror de har stor forståelse for at vi ferirer nasjonen vår en dag i året.

Ja, jeg tror også at invandrere er positive til denne dagen. Det er sånn forstå seg påere som prater om dette som om det er et problem. Tror de prater invandrernes sak, uten å egentlig vite hva den jevne mann/kvinne mener.

Skrevet

Sosialistene vrir seg, vet ikke hva de skal gjøre, blir frustrerte og aggressive.

Det beste eksempelet som er kjent for dolerne, må være nicket sør. Etterhvert som muslimene avslørte sitt sanne jeg, ble han så aggressive at han har måttet holde seg borte herfra....trolig for å bevare de siste rester av sinnets sunnhet.

Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus.

Angående Sør så tror jeg neppe han forsvant herfra på grunn av det du sier Grippppp. Han fant seg bare et annet forum som han likte seg bedre på. Han fosvant stille og rolig over til ....

Du derimot, ble utestengt/fratatt nicket pga. den aggressive tonen din, og keinstein/Ulv har vel blitt utestengt flere ganger, men ingen av dere har vett til å holde dere unna.

Gjest soldierblue
Skrevet

Vi lar jo dem komme hit å jobbe og tjene mer i timen enn det de gjør om dagen i hjemlandet sitt. Å øse ut penger har aldri hjulpet for å heve levestandarden i mottakerland.

Du verden hvor naivt og enkelt verdensbilde du har. Totalt blottet for visjoner.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Du verden hvor naivt og enkelt verdensbilde du har. Totalt blottet for visjoner.

Du som er så klok, del med oss andre dine tanker. Moldova f.eks. har fått det verre med Eu. De største landa i EU bestemmer over de små.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det er vel heller du som er naiv som tror at EU er svaret på problemene nedover i Europa, det er andre og kanskje bedre måter enn EU. Det blir et stort pengesluk til å administrere dette. Egentlig bryr jeg med veldig lite om EU, men tror at det snart er historie.

Skrevet

Angående Sør så tror jeg neppe han forsvant herfra på grunn av det du sier Grippppp. Han fant seg bare et annet forum som han likte seg bedre på. Han fosvant stille og rolig over til ....

Du derimot, ble utestengt/fratatt nicket pga. den aggressive tonen din, og keinstein/Ulv har vel blitt utestengt flere ganger, men ingen av dere har vett til å holde dere unna.

Aggressiv adferd? Men Simen da, jeg er jo vennligheten selv.

Gjest soldierblue
Skrevet

Det er vel heller du som er naiv som tror at EU er svaret på problemene nedover i Europa, det er andre og kanskje bedre måter enn EU. Det blir et stort pengesluk til å administrere dette. Egentlig bryr jeg med veldig lite om EU, men tror at det snart er historie.

Registrer at du sier at det faktum at du bryr deg lite om EU snart er historie. *ler*

For øvrig finner jeg ingen mening og verdi i å diskutere utfordingene Europa står ovenfor, med en person som har klare innslag av "brunskjorte-holdninger", og som tilkjennegir standpunkter som vi ofte hører fra nynazister.

Skrevet

Nå gjaldt jo denne diskusjonen feiringen av 17 mai.

Vil du diskutere helt andre temaer som ikke er relatert til 17 mai, så gjerne det, men da får du lage en ny tråd.

Jeg prøver å vise deg at riktig begrepsbruk er viktig, bla for troverdighetens skyld.

Ellers er det alltid flott med folk som er tilhengere av orden ;-)

Skrevet

Aggressiv adferd? Men Simen da, jeg er jo vennligheten selv.

Javisst er du vennligheten selv -vanligvis. :-)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Registrer at du sier at det faktum at du bryr deg lite om EU snart er historie. *ler*

For øvrig finner jeg ingen mening og verdi i å diskutere utfordingene Europa står ovenfor, med en person som har klare innslag av "brunskjorte-holdninger", og som tilkjennegir standpunkter som vi ofte hører fra nynazister.

ser at den setningen blei feil, men jeg har ingen tro på at EU kommer til å bestå slik det er nå. Forøvrig bryr jeg meg lite om EU, det hever hvertfall ikke levestandarden i de fattigste EU landene.

Skrevet

Utestengt? Åsså jeg som er så sniiiiill.

:-)

Gjest LOTUS78
Skrevet

da tror jeg vi avslutter den diskusjonen. Jada vi skulle sikkert ønske at vi levde i en verden de det ikke var fattigdom eller krig. Hadde du visst vilke holdninger jeg har, hadde du ikke sagt slik. Jeg personlig deler med folk som har mindre enn meg ved å støtte ulike organisasjoner som jobber for å heve levestandarden i fattige land. Jeg tror ikke at levestandarden blir bedre i Østblokk landene av EU, men vi kan støtte de landene på andre måter noe vi faktisk gjør.

Tyskland har sine problemer i landet sitt som de ønskte å løse, men fikk nei av EU å skulle gjøre det slik de hadde tenkt.

Jeg tror ikke at Norge har noe de skulle ha sagt i den store sammenheng. Muren mot øvrige verden blir mer tydelig og det blir vanskeligere for fattie land å komme inn på markedet, det mener jeg er synd. Vi lever i verdens rikeste land/verdensdel å burde åpne for mer handel med fattige land.

Jeg synest også at de er bra at det er blitt åpnet for å la f.eks Øst-Europere få starte egne firma her i Norge, det har både de landene og Norge god nytte av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...