Gå til innhold

Hvis en psykolog skal sette en diagnose etter bare fire timer...


Gjest klientinnen

Anbefalte innlegg

Gjest klientinnen

Hvor stor troverdighet har den diagnosen?

Jeg har i en krisesituasjon fått innvilget fire timer hos en psykolog på et distriktpsykiatrisk senter. Har hørt at hun også skal sette diagnose på meg etter at timene er over.

Vet ikke om hun skal bruke spørreskjema.

Må ærlig innrømme at jeg ikke er så lysten på å få enda en diagnose etter unnvikende og bipolar lidelse.

Hvis hun feks antyder en personlighetsforstyrrelse, er ikke fire timer veldig lite da?. Spesielt med tanke på at jeg er der i en krisesituasjon hvor absolutt alt er ille, og jeg ser mørkt på absolutt alt. Tenker at det kan bli veldig lett å se meg som sosialt isolert, og unnvikende når jeg er i den depressive fasen hvor jeg skyver alle fra meg og tenker at alle tenker vondt om meg. i mine mere normale eller hypomane perioder så er jeg nok mere nyansert.

Så hvor godt grunnlag har psykologen til å stille diagnose etter så kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lysglimt

Kanskje psykiateren leser det de har om deg på papiret fra før,henter inn på forhånd informasjon.

Å sette diagnose på fire timer hørtes lite seriøst ut,mer enn det trenger man,og man skal jo se på hele sykdoms-forløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje psykiateren leser det de har om deg på papiret fra før,henter inn på forhånd informasjon.

Å sette diagnose på fire timer hørtes lite seriøst ut,mer enn det trenger man,og man skal jo se på hele sykdoms-forløpet.

Fire timer det burde da holde for å sette en diagnose. Hvis man går grundig igjennom sykehistorien. Selv hadde jeg lite nytt å komme med etter to timer hos psykiater, selv om jeg gikk til han mye lenger. Psykoanalyse krever seff mye mere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire timer det burde da holde for å sette en diagnose. Hvis man går grundig igjennom sykehistorien. Selv hadde jeg lite nytt å komme med etter to timer hos psykiater, selv om jeg gikk til han mye lenger. Psykoanalyse krever seff mye mere tid.

Enig. Fire timer bør holde. Innen fire timer har pasienten rett på å få en diagnose. Kan ikke drive med utredning hele tiden heller, behandlingen må starte. Uten diagnose vet man ikke hva man skal behandle.

Varighet av symptomer er jo og en del av vurderingen når man stiller diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysglimt

Fire timer det burde da holde for å sette en diagnose. Hvis man går grundig igjennom sykehistorien. Selv hadde jeg lite nytt å komme med etter to timer hos psykiater, selv om jeg gikk til han mye lenger. Psykoanalyse krever seff mye mere tid.

Oki doki,hvis du mener det så...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Neon ganger er diagnoser vanskelige å stille. Selv etter måneder har en tvil.

Andre ganger er diagnosen sikker etter 10 min vurdering.

Slik er det også i somatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...