Gå til innhold

Bytte av antidepressiva


tunfisken

Anbefalte innlegg

Etter å ha møtt veggen i desember 2005 begynte jeg med Cipralex 10 mg. Etter ca. 3 uker fikk jeg sterk, grusom angst og andre ugreie bivirkninger. Disse gikk over etter ca en uke, selv om angsten ble sittende lengre i. Den antidepressive virkningen lot imidlertid vente på seg. Jeg økte etterhvert til 15 mg, men ikke noe skjedde bortsett fra at jeg ble veldig kvalm. Det ble tatt en test for å måle konsentrasjon av medisinen i blodet, og det viste seg at jeg ikke hadde positiv effekt av Ciplalex. Legen mente jeg skulle øke til 20 mg. Det gjorde jeg, men føler at jeg fremdeles ikke har antidepressiv effekt. Jeg har nå gått på Cipralex i snart 5 måneder og lurer på om jeg skal fortsette å øke til jeg kjenner antidepressiv effekt, eller om jeg skal bytte medisin, eller om jeg skal slutte ....Det føles litt meningsløst å gå på en medisin som ikke virker. Det andre spørsmålet er: når man øker dosen på Cipralex, hvor lenge skal man ta det før man kan forvente positiv virkning (er det også to-tre uker?) Jeg vil for øvrig legge til at allmennleger er alt for dårlige til å orientere om vanskelig håndterbare bivirkninger i oppstart og til å følge opp pasienten når pasienten virkelig trenger støtte for å håndtere bivirkninger som uutholdelig angst (enten i form av ekstra medisiner eller samtaler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Egentlig er vel 20mg maxdose men ser av innleggene her at det er noen som bruker 30mg.

Jeg økte fra 10 til 15 for snart 2 uker siden og merker stor framgang.

Jeg er veldig heldig som har en flink fastlege som følger meg opp hele veien,

har fått beskjed om å komme med en gang hvis jeg føler meg dårligere,

veldig viktig og føle at man har en lege man finner tonen med og som viser interesse for det man sliter med.

Har faktisk time hver 14 dag foreløbig.

lykke til videre ,håper du blir bedre.

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...