Gå til innhold

Au..jeg falt

Gjest sår spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest sår spørsmål
Skrevet

Slo tommelen noe innmari, men det er vel ikke vits i å dra så lenge jeg kan bøye de litt selv om den er hoven og gjør vondt.

Hvordan får man renset sår for sand, når der langt inne i såret? Har prøvd å sitte med henda i vann i 20 min, og pirke der ut med Q-tips, men der sitter liksom fast inne der.

Videoannonse
Annonse
Gjest sår spørsmål
Skrevet

Grønnsåpe skal vel være bra for sånt?

ja, men det har jeg ikke, men har sittet med mildt såpevann så det må jo ihvertfall være ren grums og sand der nå.

Ellers glemte jeg ordet legevakta, men regner med hevelsen går ned av seg selv?

Gjest Kaboff
Skrevet

tilsett litt salt i vannet, så det blir mer fysiologisk riktig - det er ikke bra med for mye rent vann.

Pyrisept bør holde til å rense med, sand etc blir normalt fjernet når du blør

Gjest LOTUS78
Skrevet

tilsett litt salt i vannet, så det blir mer fysiologisk riktig - det er ikke bra med for mye rent vann.

Pyrisept bør holde til å rense med, sand etc blir normalt fjernet når du blør

Salt,det må jo svi noe helt forferdelig.

Gjest Kaboff
Skrevet

Nei. Kroppens "vann" inneholder salt, det er grunnen til at man renser sår med fysiologisk saltvann. Men det vil svi hvis det er for mye salt i

Gjest Calóni
Skrevet

Gikk det bra med såret?

Det bør skylles ved vært "sårstell" dersom det er et stort sår. Kanskje du har en tom flaske med tut? F.eks imsdalflaske/ketsjupflaske? Ha vann i den, og litt salt, som Kaboff sa tidligere. Sprut med såpass stort trykk at det ikke gjør vondt, men at vannet likevel kommer godt til inn i såret.

Skrevet

Rent salt vil svi, men ikke lettsaltet vann.

Skrevet

Sanden vil komme ut av seg selv, den. Kroppen er flink til å renske opp. Tenk bare på all grusen småbarn får slått inn i håndflater og små knær. Det som sitter langt inni skal du bare la være, men pirke bort det overflatiske.

Dersom tommelen din er blå, rød eller lilla ville jeg dratt på legevakten eller bestilt akuttime hos fastlegen tirsdag. Er den bare vanlig hoven og varm, men ikke godt synlig misfarget, så går det nok helt fint med deg.

God bedring.

Gjest sår spørsmål
Skrevet

Sanden vil komme ut av seg selv, den. Kroppen er flink til å renske opp. Tenk bare på all grusen småbarn får slått inn i håndflater og små knær. Det som sitter langt inni skal du bare la være, men pirke bort det overflatiske.

Dersom tommelen din er blå, rød eller lilla ville jeg dratt på legevakten eller bestilt akuttime hos fastlegen tirsdag. Er den bare vanlig hoven og varm, men ikke godt synlig misfarget, så går det nok helt fint med deg.

God bedring.

Holdt meg hjemme fra legevakta, så får jeg håpe at hevelsen snart går ned. Hvis dere lurer på hva en tommel er god til, så er den jævlig bra til å dra opp glidelåser med og annet nøyaktighetsarbeid som å legge sammen klær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...