Gå til innhold

EU-nei = egoisme og nasjonalisme?

Anbefalte innlegg

Gjest LOTUS78
Skrevet

Er det å være EU motstander forenlig med å være egoistisk og nasjonalistisk. Burde vi som nasjon bli med i EU slik at vi er med på å dele av vår rikdom. Hva får vi igjen for det?

Svenskene er skuffet, fordi de ser ikke at EU er annet enn et pengesluk og den vanlige svenske ser ikke noe forskjell.

Er det noen som virkelig tror at vi får noe vi skulle ha sagt i EU. Det er vel å ha en naiv tro på Norge som betydningsfull i den store sammenheng.

Jeg blir glad hver gang de fra politisk hold sier at det ikke blir noe søknad om EU denne stortingsperioden.

Ja, til vern av nasjonale interesser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig.

Og i tillegg når nordnorge alltid blir glemt av de som styrer norge I norge, er det naivt og tro, for oss nordlendinger, at nordnorge blir husket når norge blir styrt fra utenfor norge....

Skrevet

Slik jeg ser det, er det mer snakk om hvordan det blir å _ikke_ være medlem med tiden. Det hjelper lite at man ungår en del negativt ved å stå utenfor, hvor man får tilbake like mye eller mer negativt. Det vil vise seg - foreløpig ser jeg ikke noe som leder til en sikker konklusjon om hva som er best.

"..............................................."

Skrevet

Enig.

Og i tillegg når nordnorge alltid blir glemt av de som styrer norge I norge, er det naivt og tro, for oss nordlendinger, at nordnorge blir husket når norge blir styrt fra utenfor norge....

Nord-Norge burde vært gitt til russerne under den kalde krigen, slik at de kunna ta over problemene med alle sutre og sytepavene.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Slik jeg ser det, er det mer snakk om hvordan det blir å _ikke_ være medlem med tiden. Det hjelper lite at man ungår en del negativt ved å stå utenfor, hvor man får tilbake like mye eller mer negativt. Det vil vise seg - foreløpig ser jeg ikke noe som leder til en sikker konklusjon om hva som er best.

"..............................................."

joda, den dagen kommer, da vi ikke kan stå utenfor tror jeg. Samtidig så er jeg i tvil om EU kommer til å bestå, uten at jeg har noe spesielle gode argumenter for dette.

Skrevet

Alltid morsomt å høre EU-motstandere lirer av seg noen strofer uten å ha det minste peiling på temaet.

Jeg syns imidlertid det mest morsomme er at motstanderne, spesielt de fra landbrukssamvirket, i alle år har hevdet at trygg og ren mat er et av de viktigste argumentene mot at Norge blir medlem i EU. Hallo??

Gjest LOTUS78
Skrevet

Alltid morsomt å høre EU-motstandere lirer av seg noen strofer uten å ha det minste peiling på temaet.

Jeg syns imidlertid det mest morsomme er at motstanderne, spesielt de fra landbrukssamvirket, i alle år har hevdet at trygg og ren mat er et av de viktigste argumentene mot at Norge blir medlem i EU. Hallo??

ja, det med ren og trygg mat, er jo snart en saga blott her i landet.

Skrevet

Nord-Norge burde vært gitt til russerne under den kalde krigen, slik at de kunna ta over problemene med alle sutre og sytepavene.

Enig.

Så hadde vi sluppet selvsentrerte søringer som gjør at bilforsikringene er skyhøye fordi de ikke takler litt sørpe på veiene engang...

Skrevet

Enig.

Så hadde vi sluppet selvsentrerte søringer som gjør at bilforsikringene er skyhøye fordi de ikke takler litt sørpe på veiene engang...

Bilforsikringene er vel også stort sett det eneste der oppe i Nord som ikke er sponset og subisdiert over statsbudsjettet av de "hælvetes søringan".

Skrevet

Fint om du kommer med motargumenter, i stedet for å bare anklage folk for å vite vite hva de snakker om. Jeg blir, som sikkert også andre, nyskjerrig på hva som er "fakta", iom. at noen åpenbart tar så veldig feil.

"............................................."

Skrevet

1. Det var med utgangspunkt i det jeg har sett "LOTUS78" skriver om EU i den 17-mai tråden, at jeg framførte mitt budskap.

2. Trenger du "fakta" for å vite at saker og ting går fullstendig over stokk og stein hos den største aktøren innen kjøttbransjen i Norge? Vi snakker om et Gilde som har pøset milliarder inn i norsk motstandskamp mot EU, og som har hevdet at importert mat fra EU er"uren mat", noe som har vært et av deres hovedargumenter mot EU?

Skrevet

Fint om du kommer med motargumenter, i stedet for å bare anklage folk for å vite vite hva de snakker om. Jeg blir, som sikkert også andre, nyskjerrig på hva som er "fakta", iom. at noen åpenbart tar så veldig feil.

"............................................."

1. Det var med utgangspunkt i det jeg har sett "LOTUS78" skriver om EU i den 17-mai tråden, at jeg framførte mitt budskap.

2. Trenger du "fakta" for å vite at saker og ting går fullstendig over stokk og stein hos den største aktøren innen kjøttbransjen i Norge? Vi snakker om et Gilde som har pøset milliarder inn i norsk motstandskamp mot EU, og som har hevdet at importert mat fra EU er"uren mat", noe som har vært et av deres hovedargumenter mot EU?

Skrevet

Heh-heh...nei, jeg etterspurte "fakta" som understøtter det at folk som er motstandere av EU ikke vet hva de snakker om. Jeg tenkte ikke på en enestående, irrelevant ting i forhold til EU.

"..........................................."

Gjest LOTUS78
Skrevet

joda trygg og ren mat ser ut til å være saga blott her i landet også. Men det med ren mat har ikke akkurat vært det som er utslagsgivende for å være tvilende EU-motstander. Jeg er mer bekymret for råderetten over eget land. Mulig jeg tar feil, men jeg venter på et argument som sier hvorfor vi burde bli medlem av EU. Jeg mangler nemlig det argumentet.

Skrevet

Bilforsikringene er vel også stort sett det eneste der oppe i Nord som ikke er sponset og subisdiert over statsbudsjettet av de "hælvetes søringan".

Må jo ha noe i grisgrendete strøk så noen gidder å drive landet, ikke alle kan sitte i oslo å være høy på pæra.

Skrevet

joda trygg og ren mat ser ut til å være saga blott her i landet også. Men det med ren mat har ikke akkurat vært det som er utslagsgivende for å være tvilende EU-motstander. Jeg er mer bekymret for råderetten over eget land. Mulig jeg tar feil, men jeg venter på et argument som sier hvorfor vi burde bli medlem av EU. Jeg mangler nemlig det argumentet.

Det faktum at Europa historisk sett her blitt herjet av kriger mellom land som nå samarbeider tett om Europas framtid, burde være argument godt nok. Fredsvisjonen, samarbeidet, og evnen til å bryte ned kunstige grenser, bør i seg selv være god nok grunn til å støtte EU. Egoistisk og nasjonalistisk tankegang hos de enkelte land, løser neppe noen av de utfordringene det nye Europa står overfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...