Gå til innhold

Hurtig økning av blodsukkeret (?)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei,

Tar man druesukker etter trening, vil ikke det bare øke blodsukkeret da?? Jeg trener styrke 4 dager i uka og har pleid å tatt vanlig husholdnings sukker etter trening for å fylle energilagrene. Gjort det i 8 mnd. Nå sitter jeg igjen med en mulig utvikling av diabetes.

Men det er litt merkelig også, fordi før jeg spiser er blodsukkeret på ca. 6-8 mmol/L og etter f.eks. middag (halvannen time etter) så er det 8.5 o.l. Drikker jeg f.eks. 0.5 liter brus med sukker øker bloduskkeret til 10-14, men det detter ned igjen etter en stund.

Det kan hende at jeg har ødelagt "systemet" i kroppen med alt sukkeret jeg har tatt. Nå reagerer kroppen slik at den kanskje trekker alt sukkeret til seg og det er derfor kanskje blodsukkeret stiger så høyt etter at jeg har spist brus med sukker, eller pålegg med sukker o.l. Men det går ned igjen.. Så insulin produksjon må jeg jo ha!

Ingen i min familie har diabetes! Jeg har heller ingen symptomer til diabetes. Er verken tørst elelr går mye på do o.l. Det ene er at jeg ikke er opplagt, men det skyldes at jeg ikke får nok søvn. Sover knapt 6 timer om nattet i tilegg at jeg trener tung styrketrening.

Håper på noen svar.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22869-hurtig-%C3%B8kning-av-blodsukkeret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest T-tulla

Det finnes to typer diabetes mellitus. Ved type to, som særlig rammer eldre og overvektige personer, også kallt aldersdiabetes, er det ikke insulinproduksjonen som opphører eller minker. Ved diabetes type to får man for høgt blodsukker (og påfølgende sukker i urinen) fordi insulinet ikke virker normalt på cellene, noe som kommer av en feil i mekanismene for signaloverføringi cellene.

Har du vært hos LEGE og målt dine blodglukoseverdier?

Kanskje er ikke verdiene så ille, hva ligger ditt fastende blodsukker på?

Gjest Stein Vaaler

hei

Kroppen skal vanligvis være i stand til å håndtere tilfeldig sukkerinntak uten at blodsukkeret stiger noe særlig over 8 mmol/l.

Jeg vil foreslå at du prøver å spise en normal kost og mosjonere regelmessig i noen uker og deretter få tatt et fastende blodsukker hos legen din. Denne verdien er avgjørende for spørsmålet om diabetes.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...