Gå til innhold

NHD - Hypokonder og fysiske symptomer


Gjest hypokonder26

Anbefalte innlegg

Gjest hypokonder26

Hei! Jeg har tidligere skrevet et innlegg her, under nicket Angstmann25. Det jeg lurer på er om det er veldig vanlig å få fysiske symptomer når man har en sykdomsangst-lidelse? Jeg sliter noe helt forferdelig med at jeg tror jeg er syk hele tiden. Den siste måneden har jeg hatt av-og-på-hodepine på den ene siden av hodet, samt at jeg har vært av og på kvalm. Jeg vil ikke gå til legen med det fordi jeg ikke vet om dette har noe med hypokondrien å gjøre. Har på grunn av lysere tider fått litt mer energi og tiltakslyst, og har også såvidt begynt med mer fysisk aktivitet, noe jeg ble rådet til av bekjente. (Ikke at det har hjulpet noe...). Men sliter fortsatt fælt med fysiske symptomer på sykdommer jeg tror jeg har. Nå skal det nevnes at alle mine "symptomer" er ganske vage, men de er nå der, og det er nok til å så en spire av tvil i meg. Spesielt av symptomer føler jeg at jeg snakker rart og går unormalt, og har unormal koordinasjon, samt at jeg synes jeg har synsforstyrrelser. Disse symptomene varierer fra dag til dag, og noen dager føler jeg meg sånn ca. normal. Er disse symptomene bare ren innbilning fra min side? Eller tyder det på en alvorlig kronisk fysisk lidelse? Jeg har vært hos fastlegen og fått henvisning til psykiatrisk utredning og behandling, men ventetiden er fæl å holde ut... Takker for svar! PS. Her er lenken til mitt tidligere innlegg:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3058000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Høres ut som du har helseangst og også sosial fobi og det betyr ikke at du er hypokonder.

Synes du skal snakke åpent ut med legen din og kanskje få noe som demper symptomene.

Jeg har Gad (generalisert angst)og kjenner igjen det meste av det du beskriver.'

Det som nå ser ut til å hjelpe meg er Cipralex og gruppeterapi.

Og husk at redselen din er reell og det hjelper ikke hva andre sier,

du kjenner det der og da.

Ikke føl deg som en hypokonder men søk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er jo nettopp de vage og varierende fysiske symptomer som er typisk for hypokondri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

I ventetiden kan du lese bøkene til Ingvar Wilhelmsen om helseangst. Det er slett ikke bortkastet tid, og kan hjelpe deg litt mens du venter på hjelp.

Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...