Gå til innhold

Ord på overgrep / advarsel om ekle ord!

Anbefalte innlegg

Gjest Drivstoff

Hei! Jeg har gått til psykolog en stund nå og skal begynne å snakke om overgepene jeg ble utsatt for som liten. Kjempeskummelt og ekkelt å tenke på og sette ord på det! Det som er nesten verst er at jeg ikke har ord som beskriver det som skjedde... Det er så vanskelig å bruke seksuelle ord på noe som var så fælt.

Jeg ble tvunget til munnsex. Jeg har vanskelig for å sette ord på det som skjedde da for hva skal jeg kalle "tissen" hans? Jeg synes at "tissen" blir litt barnslig, men at "penis" liksom blir litt for teknisk/fremmed? "Så puttet han penisen inn i munnen min." Høres ikke det litt teit ut? Synes det er så fælt å si...

Jeg ble befølt nedentil også, men hvordan sier jeg det da? "Han tok meg på tissen?" Han befølte meg nedentil?"

Han stakk tissen sin inn i min?

Huff... Synes det er så vanskelig å snakke om og det gjør det ikke noe bedre at jeg ikke har noen ord som jeg synes passer...

Noen som har noen råd?

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg har råd. Sliter med det samme. De få gangene jeg har klart å si litt har jeg snakket om "den" og "der nede". Øver meg å å skrive ordene for seg, laget t.o.m. penis-sangen.. *rødme*

Men klarer fortsatt ikke å bruke dem i forbindelse med overgrepene. Ikke når jeg skriver heller.

Men skal klare det en gang, bare ikke riktig enda..

Lykke til, var ikke meningen å skremme, bare si at jeg forstår deg veldig godt!

Gjest netta85

Hei:)

Kjenner meg igjen i det du skriver! Det er kjempe vanskelig å skulle begynne å sette ord på det for første gang. Nettopp fordi det i alle år har vært en mørk hemmelighet man ikke har pratet om. Vi har aldri lært å sette ord på det som har hendt. Jeg tror at uansett hvilke ord du bruker vil det høres rart ut. Prøv å tenk hvilke ord du ville syntes det var naturlig å høre venninnen din bruke?

Uansett hva du sier er det ikke dumt! Jeg personlig bruker alle ord litt etter som hvilket humør jeg er i, og psykologer er vant med å høre det meste. Mitt råd til deg: Bare snakk, og gi blanke i at det høres dumt ut, denne gangen er din tur til å bli hørt!

Masse lykke til:)

Gjest Dame på 27 år

Dette har jeg også tenkt på! Enig i at tiss hørest barnslig ut...Men "penis" er ekklere... Jeg har vært gjennom rettsaker og da brukte jeg dette ordet, men det var i en veldig formell situasjon da.. Mannfolka har jo så mange ord på utstyret: kølla, staken, lillebror, pølsa... Men det hørest veldig harry og virker helt feil.

Når jeg skal fortelle om episoder der jeg har hatt sex med noen sier jeg "At jeg lå med den...". Er den mildeste måten å si det på føler jeg. Men psykologen kan bruke ordet "pule", og da får jeg hjertebank og skvetter til.

Hvor lenge har du gått i terapi? Jeg har gått et år, men er fortsatt livredd for å snakke om overgrepene.

Ble spurt sist time om jeg måtte kysse overgriperen min på munnen. Fikk nesten panikk selv om dette kanskje var et "snilt spørsmål."

Jeg stivnet helt, ble helt taus og så ristet jeg bare på hodet. Lurer på om jeg noen gang vil greie å snakke om det. Jeg fortalte det da jeg anmeldte overgriperen, men jeg gikk inn i en slik merkelig eksistens under forklaringene mine. Jeg viste absolutt ingen følelser. Bare la faktaopplysningene på bordet. Advokaten min sa i pausen at "det er lov å vise følelser", men jeg greide det ikke.

Gjest Drivstoff

Dette har jeg også tenkt på! Enig i at tiss hørest barnslig ut...Men "penis" er ekklere... Jeg har vært gjennom rettsaker og da brukte jeg dette ordet, men det var i en veldig formell situasjon da.. Mannfolka har jo så mange ord på utstyret: kølla, staken, lillebror, pølsa... Men det hørest veldig harry og virker helt feil.

Når jeg skal fortelle om episoder der jeg har hatt sex med noen sier jeg "At jeg lå med den...". Er den mildeste måten å si det på føler jeg. Men psykologen kan bruke ordet "pule", og da får jeg hjertebank og skvetter til.

Hvor lenge har du gått i terapi? Jeg har gått et år, men er fortsatt livredd for å snakke om overgrepene.

Ble spurt sist time om jeg måtte kysse overgriperen min på munnen. Fikk nesten panikk selv om dette kanskje var et "snilt spørsmål."

Jeg stivnet helt, ble helt taus og så ristet jeg bare på hodet. Lurer på om jeg noen gang vil greie å snakke om det. Jeg fortalte det da jeg anmeldte overgriperen, men jeg gikk inn i en slik merkelig eksistens under forklaringene mine. Jeg viste absolutt ingen følelser. Bare la faktaopplysningene på bordet. Advokaten min sa i pausen at "det er lov å vise følelser", men jeg greide det ikke.

Jeg har også gått til psykolog i ett år.

Er enig i at det er greiere å si at jeg lå med eller hadde sex med. Men når en skal bearbeide overgrep blir det liksom litt for enkelt å si at "han tvang meg til å ha sex med meg" eller "han tok på meg". Det blir så vagt. Sier liksom ingenting.

Liker ikke ordene "tiss" og "penis"... Hvilke andre ord kan man bruke i stedet for? Og hva skal jeg si om meg selv? "Han befølte meg nedentil?" "Han tok på tissen min?" Liker ingen av variantene...

Annonse

bugge -jenta

Vet ikke om jeg har råd. Sliter med det samme. De få gangene jeg har klart å si litt har jeg snakket om "den" og "der nede". Øver meg å å skrive ordene for seg, laget t.o.m. penis-sangen.. *rødme*

Men klarer fortsatt ikke å bruke dem i forbindelse med overgrepene. Ikke når jeg skriver heller.

Men skal klare det en gang, bare ikke riktig enda..

Lykke til, var ikke meningen å skremme, bare si at jeg forstår deg veldig godt!

Kjære skal!

Hva med å si skrittet mitt om der nede?

Og kjønnsorganet hans om penisen hans?

Eks: Han puttet kjønnsorganet sitt inn i meg....

Vh

Gjest å skrive er bra

Tror det uansett blir vanskelig å sette ord på dette i første omgang. Du hadde jo ingen ord på dette da det skjedde, fikk aldri pratet om det dengang. Så uansett ord så vil det føles feil, tror jeg.

Jeg ble kvalm og kastet opp mange ganger da jeg skulle til å fortelle. Dette sto på i mange uker, måtte til slutt bare gi opp. Skrev endel og det har hjulpet meg til å finne ord.

Kan idag si at jeg ble misbrukt osv. men da kobler jeg ut alle følelser. Tror dette er en lang og smertefull prosess for de fleste. Bruk de ordene du måtte komme på der og da, skammen og angsten for reaksjoner kommer sannsynligvis uansett. Det er uvant å sette ord på noe man har gjemt og fortrengt så lenge.

Gjest jaddablabla

Jeg har også gått til psykolog i ett år.

Er enig i at det er greiere å si at jeg lå med eller hadde sex med. Men når en skal bearbeide overgrep blir det liksom litt for enkelt å si at "han tvang meg til å ha sex med meg" eller "han tok på meg". Det blir så vagt. Sier liksom ingenting.

Liker ikke ordene "tiss" og "penis"... Hvilke andre ord kan man bruke i stedet for? Og hva skal jeg si om meg selv? "Han befølte meg nedentil?" "Han tok på tissen min?" Liker ingen av variantene...

Hei du,

Jeg har kanskje ikke så mye bra å si, men følte for å svare deg. Det er kjempevanskelig å sette ord på slike ting! Jeg har bare snakket om dette en gang da i terapi,men da sa jeg bare "han tok på meg" så begynte hun å spørre.det var litt greit for da kunne jeg si ja og nei heller..

når det gjelder de andre tingene så kan du kanskje si "han tok den inn i meg"?bare et forslag..da slipper du å kalle den for noe i det hele tatt..

vet ikke helt jeg.lykke til i allefall..!

Gjest skal

Kjære skal!

Hva med å si skrittet mitt om der nede?

Og kjønnsorganet hans om penisen hans?

Eks: Han puttet kjønnsorganet sitt inn i meg....

Vh

Takk Bugge!

Måtte tenke en del nå, for det var gode og nøytrale ord. Ikke - ekle i seg. Alikevel virker det helt umulig å skulle bruke de i forbindelse med overgrepene. (Har gått fra "det som skjedde" til overgrepene når jeg skriver iallfall, så er vel håp..)

Tror kanskje det har med avstand eller diffust/klarhet å gjøre. Den og der nede gir en avstand, en trygghet kanskje fordi jeg ikke har sagt det helt klart? Vet ikke.

Var en tankevekker helt klart!

bugge -jenta

Takk Bugge!

Måtte tenke en del nå, for det var gode og nøytrale ord. Ikke - ekle i seg. Alikevel virker det helt umulig å skulle bruke de i forbindelse med overgrepene. (Har gått fra "det som skjedde" til overgrepene når jeg skriver iallfall, så er vel håp..)

Tror kanskje det har med avstand eller diffust/klarhet å gjøre. Den og der nede gir en avstand, en trygghet kanskje fordi jeg ikke har sagt det helt klart? Vet ikke.

Var en tankevekker helt klart!

Kjære skal!

Ta den tid du trenger, og bruk de ordene som er mest naturlige for øyeblikket. De kan forandre seg gradvis. Det viktigste er å åpne opp og få det frem i lyset, alt det mørke og stygge, brenne det bort. Det tar tid, og bruk den tiden du trenger. Det er ille nok å gå i terapi,om en skal bli streng på seg selv på det området også. Gjør så godt du kan, og det er mer enn bra nok.

Klem

Gjest skal

Kjære skal!

Ta den tid du trenger, og bruk de ordene som er mest naturlige for øyeblikket. De kan forandre seg gradvis. Det viktigste er å åpne opp og få det frem i lyset, alt det mørke og stygge, brenne det bort. Det tar tid, og bruk den tiden du trenger. Det er ille nok å gå i terapi,om en skal bli streng på seg selv på det området også. Gjør så godt du kan, og det er mer enn bra nok.

Klem

Takk! :-) Trenger visst å høre det en million ganger.. Psykologen sier det igjen og igjen, prøver aldri å presse med mindre jeg ber om det. Alikevel er det så vanskelig å tro.

Hvordan går det med deg nå?

klem

bugge -jenta

Takk! :-) Trenger visst å høre det en million ganger.. Psykologen sier det igjen og igjen, prøver aldri å presse med mindre jeg ber om det. Alikevel er det så vanskelig å tro.

Hvordan går det med deg nå?

klem

Sover mye. Vil sove bort dagene, kjennes det ut som. Jeg får ta en dag av gangen.

Klem tilbake

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...