Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Begynte for en uke siden å få feber, kjente også jeg fikk noen sår ytterst på tungespissen. Feberen var ikke veldig høy de første dagene, men steg på dag 3 og 4 da også jeg fikk flere sår på tunga. Var hos legen og fikk anbefalt munnskyldingen Myrratinktur og blodprøven vist at det var enten virus eller bakterier i blodet. Begynte å skyll, å det har ikke hjelpt nevne værdig. Helle tannkjøtte, ganen og halsen føles også sår. Feberen har avtatt noe den siste dagen, men jeg føler jeg blir fort sliten vis jeg prøver å anstrenge meg. Har vansklig med å snakke p.g.a tunga og det å spise er også et problem. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228767-belegg-og-s%C3%A5r-p%C3%A5-tungen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes kanskje det burde sjekkes at det ikke er streptokokk-bakterier. Mest typisk da er imidlertid røde og hovne mandler med belegg. Sårene kan være herpes-virus 1, såkalt forkjølelses-sår. De fleste har dette viruset i kroppen, så "kommer det frem" og gir blemmer/sår når immunapparatet er nede eller "opptatt" med andre infeksjoner. Sårene forsvinner av seg selv. Aftøse munnsår ( les litt om dette her i DOL) er en annen mulighet; de blir ofte svært ømme, men forsvinner oftest av seg selv etter 10-20dager. Men kontakt legen din dersom du ikke er betydelig bedre nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...