Gjest portoman Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Kan noen forklare oss systemet med tax free? Kan man bestille tax free varer både til å få på flyet, og å gå gjennom Gardermoen? Gjør man dette før eller etter reisen? Og er det tax free fra avreiseplass i det ferielandet man var? Hvordan vet man om det er flytaxfree'n, gardermoen taxfree'n eller taxfree'n i det landet man reiser ut fra som er billigst? Mao: er helt forvirret. Kan man ha med 20 kg + taxfree varer? Kan noen hjelpe, forklare, og oppklare! *lettere forvirret* 0 Siter
Signaturelle Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Det er oftest taxfree-butikker på flyplassen i utlandet hvor du kan handle når du reiser hjem igjen. På Gardermoen er det taxfree-butikk ved utreise og innreise (dvs at du kan handle både ved avreise og ankomst - dog er gjerne utvalget ved ankomst dårligere). Du kan handle tax-free på flyet begge veier. Det eneste er at du bør holde deg innen kvotene, hvor du kjøper varene har ikke noe å si sånn sett. Hvis du kjøper taxfree på flyet vil du få varene i pose på setet ditt, og dette kommer utenom de 20 kiloene. Men bestiller du enorme mengder kan du få vanskeligheter med å plassere dem da. Det er vanskelig å si hvor det lønner seg å kjøpe varene - det varierer med flyselskap og ikke minst landet du reiser til. Hvis du tenker på alkohol så kan det ofte være mye billigere å kjøpe dette i vanlige butikker i landet du ferierer i, enn på noen taxfree. Kosmetikk koster stort sett det samme, i hvert fall som jeg har sett. 0 Siter
Gjest tax-free Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 *Kan man bestille tax free varer både til å få på flyet, og å gå gjennom Gardermoen?* Ja det kan du. *Gjør man dette før eller etter reisen?* Du kan gjøre det begge veier. *Og er det tax free fra avreiseplass i det ferielandet man var?* De flyplassene jeg har dratt fra har taxfree ja. *Hvordan vet man om det er flytaxfree'n, gardermoen taxfree'n eller taxfree'n i det landet man reiser ut fra som er billigst?* Det vet du ikke. *Mao: er helt forvirret. Kan man ha med 20 kg + taxfree varer?* Det er jo bare å betale for evt. overvekt. Vår tax-free varer har vi tatt som håndbagasje. Men husk, tollerene kan dukke opp hvor som helst. 0 Siter
portiaDeRosso Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Det er oftest taxfree-butikker på flyplassen i utlandet hvor du kan handle når du reiser hjem igjen. På Gardermoen er det taxfree-butikk ved utreise og innreise (dvs at du kan handle både ved avreise og ankomst - dog er gjerne utvalget ved ankomst dårligere). Du kan handle tax-free på flyet begge veier. Det eneste er at du bør holde deg innen kvotene, hvor du kjøper varene har ikke noe å si sånn sett. Hvis du kjøper taxfree på flyet vil du få varene i pose på setet ditt, og dette kommer utenom de 20 kiloene. Men bestiller du enorme mengder kan du få vanskeligheter med å plassere dem da. Det er vanskelig å si hvor det lønner seg å kjøpe varene - det varierer med flyselskap og ikke minst landet du reiser til. Hvis du tenker på alkohol så kan det ofte være mye billigere å kjøpe dette i vanlige butikker i landet du ferierer i, enn på noen taxfree. Kosmetikk koster stort sett det samme, i hvert fall som jeg har sett. takk for svar. Oppklarte en god del. Men dvs at hvis jeg handler i taxfree butikken på vei ned til feriestedet, så vil disse varene bli beregnet i bagasjen (antall kg) på vei hjem da? Da vil det lønne seg å handle på gardermoen på vei tilbake i norge, selv om det er dårligst utvalg? 0 Siter
Gjest tax-free Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 takk for svar. Oppklarte en god del. Men dvs at hvis jeg handler i taxfree butikken på vei ned til feriestedet, så vil disse varene bli beregnet i bagasjen (antall kg) på vei hjem da? Da vil det lønne seg å handle på gardermoen på vei tilbake i norge, selv om det er dårligst utvalg? Når du handler på Gardermoen v/avvreise, så har du allerede sendt fra deg bagasjen din, så tax-free kjøpet ditt på flyplassen blir ikke tatt med annet enn som håndbagasje, og den er det ingen som kontrollerer. Altså du har ingen sjans til å pakke tax-free kjøpet ditt ved avreise i koffertene dine. 0 Siter
Gjest portoman Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Når du handler på Gardermoen v/avvreise, så har du allerede sendt fra deg bagasjen din, så tax-free kjøpet ditt på flyplassen blir ikke tatt med annet enn som håndbagasje, og den er det ingen som kontrollerer. Altså du har ingen sjans til å pakke tax-free kjøpet ditt ved avreise i koffertene dine. vil det si at man ikke kan kjøpe mer enn 5 kg (som er grensen for håndbagasje) på taxfree'n i flyet, fordi de sjekker når vi kommer av flyet også? Vil jo gjøre dette på lovlig vis:) 0 Siter
Gjest tax-free Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 vil det si at man ikke kan kjøpe mer enn 5 kg (som er grensen for håndbagasje) på taxfree'n i flyet, fordi de sjekker når vi kommer av flyet også? Vil jo gjøre dette på lovlig vis:) Har vært på endel flyturer til utlandet, og ingen har noen sinne sjekket vekten på håndbagasjen vår. Så bare kjøp i vei du 0 Siter
Gemini Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 takk for svar. Oppklarte en god del. Men dvs at hvis jeg handler i taxfree butikken på vei ned til feriestedet, så vil disse varene bli beregnet i bagasjen (antall kg) på vei hjem da? Da vil det lønne seg å handle på gardermoen på vei tilbake i norge, selv om det er dårligst utvalg? Du kan jo bestille gjennom fly-selskapet, slik at tax-free-varene står på setet ditt når du kommer ombord i flyet ved hjemreisen. 0 Siter
tiv Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 takk for svar. Oppklarte en god del. Men dvs at hvis jeg handler i taxfree butikken på vei ned til feriestedet, så vil disse varene bli beregnet i bagasjen (antall kg) på vei hjem da? Da vil det lønne seg å handle på gardermoen på vei tilbake i norge, selv om det er dårligst utvalg? Noen flyselskap sjekker konsekvent vekten på håndbagasjen.. men posen med taxfreevarer har ingen bedt meg om å veie (altså lurt å ikke legge den oppi vesken/trillebaggen). Jeg har reist veldig mye, og min erfaring er at både utvalget og prisene på Gardemoen absolutt er konkurransedyktige. Jeg handler i alle fall nesten alltid der (ved ankomst i Norge, selvsagt) . Greit å slippe å drasse rundt på varene... 0 Siter
Gjest liede Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Har vært på endel flyturer til utlandet, og ingen har noen sinne sjekket vekten på håndbagasjen vår. Så bare kjøp i vei du Norwegian veier håndbagasje ved utreise i Polen vet jeg. Mulig de gjør det andre steder også. Men man må jo ikke ta med håndbagasjen til innsjekkingsskranken hvis man har noen som kan passe på den mens man sjekker inn. Med Norwegian har jeg opplevd at håndbagasjen har blitt "skjønnsveid" ved påstigning på flyet også. Dette bare når flyet har vært fullt. (Og jeg har kanskje båret den på en måte som avslører at den veier mer enn 8 kg.) Da legger de bare håndbagasjen i bagasjerommet. Har aldri betalt overvekt i slike tilfeller. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Gardermoen har åpnet en butikk for tilreisende for noen måneder siden. Jeg har ikke sjekket prisene noe særlig. Før det måtte man handle før påstigning eller på flyet. Prisene varierer fra land til land, og det er ikke mulig å vite nøyaktig hvor det lønner seg å handle. Det tyngste er som regel alkohol, og jeg tror ikke jeg noensinne har handlet flere kilo tax-free. Da jeg begynte å reise først så var det virkelig lønnsomt å handle tax-free. Nå synes jeg det flater veldig ut. Unntaket er alkohol når man kommer til Norge. Det er likevel en egen følelse å dra på ferie og handle på flyplassene. Nå i det siste reiser jeg så mye med fly at jeg begynner å miste den følelsen av eksklusivitet jeg hadde før da jeg handlet kosmetikk og alkohol på flyplasser. 0 Siter
Gjest kirsebær Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 For å unngå at taxfree-varene kommer innunder bagasjekvoten, så er det bare å kjøpe på flyplassen ved hjemreise. Taxfree-butikkene ligger jo etter innsjekking og veiing av bagasje. Eller du bestiller ved utreise for levering i flysetet på hjemreise. Eller kjøper ved ankomst Gardermoen. Hvor det er billigst er et sjansespill. De har ikke alle varer overalt, så sjekk om de har det du trenger på Gardermoen når du reiser ut da vel. Eller noter prisene der og sjekk andre steder, så kand u velge utifra det. 0 Siter
Gjest tax-free Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Norwegian veier håndbagasje ved utreise i Polen vet jeg. Mulig de gjør det andre steder også. Men man må jo ikke ta med håndbagasjen til innsjekkingsskranken hvis man har noen som kan passe på den mens man sjekker inn. Med Norwegian har jeg opplevd at håndbagasjen har blitt "skjønnsveid" ved påstigning på flyet også. Dette bare når flyet har vært fullt. (Og jeg har kanskje båret den på en måte som avslører at den veier mer enn 8 kg.) Da legger de bare håndbagasjen i bagasjerommet. Har aldri betalt overvekt i slike tilfeller. Var til Praha m/ Norwegian i påsken, handlet i tax-free`n både til og fra Praha, ingen veiing der ifallefall. 0 Siter
petter smart Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Før måtte du gamble på hvem som var billigst, men det er litt enklere i dag. Du kan finne prisene på gardermoen og på flyet på nettet (husker ikke adressene, så du må søke). Prisene der du skal er verre å finne på nettet (selv om det er mulig for enkelte flyplasser). Men du kan jo sjekke gardermoen og flyet (flyene er sjelden billigst) og så sjekke når du kommer nedover. Er det dyrere der ventet du til du kommer tilbake til gardermoen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.