marotla Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Er en jente på 31 år som har hatt herpes i ca ti år. Jeg fikk først munnsår og deretter sår nedentil. I de senere år har jeg omtrent ikke hatt utbrudd, kanskje har jeg et bittelite sår nedentil hvert tredje år eller noe sånt.Fikk munnsår i fjor og da var det vel omtrent ti år siden jeg hadde hatt munnsår sist.Så munnsår har jeg kun hatt to ganger i løpet av ti år. Jeg har aldri fått undersøkt om jeg har type 1, 2 eller begge. Jeg har nå møtt en gutt som jeg øsker det skal bli noe mer med. Vi har møttes fire ganger og har hatt sex uten beskyttelse, både samleie og oralsex. Hver gang vi skal møtes tenker jeg at jeg må fortelle han at vi må bruke kondom p.g.a dette, men jeg tør aldri å si det. Herpes er tabubelagt og jeg er redd for hvilken reakjon jeg vil få. Hvordan skal jeg si det? Har du noen gode råd? Vil han være smittet allerede hvis jeg sier at vi i løpet av de fire gangene vi har møttes, har hatt samleie 8 ganger? Jeg har lukket litt øynene for dette og lever litt i angst for at han plutselig skal ringe meg å spørre om jeg vet noe fordi han har fått sår på penis...Jeg angrer på at jeg ikke insisterte på å bruke kondom fra første gang.Nå er det liksom for sent...han vet jeg har spiral så jeg kan ikke si at jeg har sluttet på p-piller og at vi derfor må bruke beskyttelse. Jeg har ikke hatt utbrudd mens vi har hatt sex. Jeg håper bare at han har det fra før han også eller er immun mot det.I mitt voksne liv har jeg praktisert mitt sex-liv slik at jeg har la vært og hatt sex når jeg vet jeg har utbrudd og har aldri hørt om at jeg har smittet noen.Senere fikk jeg vite at det faktisk er en sjanse for å smitte andre med herpes selv om jeg ikke har sår.Han er 38 år forresten. Noen gode råd?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228776-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Herpes virus infeksjoner er meget utbredt. Faktisk flertallet av den n orske befolkningen har hatt infeksjon, enten type 1 eller tyhpe 2. Det er en regel, bortimot uten unntak at om en har gjennomgått en primær (førstegangs)infeksjon, forblir viruset latent (SOVENDE) i organsimen. De sitter i nervecellene tilhørende den regionen hvor primærinfeksjonen foregikk.Det vil si faktisk flertallet av den norske befolkningen er bærere av viruset. Det latente virus kan bli reaktivert fra tid til annet. Da forårsaker det typisk munnsår eller sår i underlivet. Det er meget varierende hvor ofte slike reaksojer forekommer. Hos noen er det praktisk talt aldri, hos andre er det hver måned. Under utbruddet utskiller individet virus og kan smitte partneren. På den andre siden er det stort sett ikke fare for smitteoverføring utenom utbryddet. Dette er ikke absolutt, det kan av og til påvises virus også uten symptomer. Men jeg tror ikke at du er så veldig anerledes enn de fleste av oss. Siden du har så sjelden rekativeringsutbrydd tyder det på at du ikke skiller ut virus vanligvis. Har man hatt en herpesinfeksjon fra før spiller en ny overføring svært liten rolle. Dessuten er de fleste ganske immune mot ny infeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228776-herpes/#findComment-1728457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.