Gå til innhold

Kattevenner - jeg trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Gjest kattevennen
Skrevet

Situasjonen er slik:

Vi har fått en skjønn, liten katt, hun er nå 9 - 10 mnd gammel og altså hunkatt. Hun er ganske liten av vekst. I samme gaten bor det to andre katter, dronningen (hunnkatt) og tjukkebolla (hankatt). Disse to har delt området utenfor seg i mellom. Midt oppi dette kommer altså vår lille katt. Hun tør nærmest ikke stikke snuten utenfor døren uten å ha følge et stykke bort i veien. Begge de andre kattene er ganske store og veldig bestemte når det kommer til å passe på territoriet. Tjukkebolla er erkefienden siden han er den som er mest ute, men dronningen har bitt lille pus skikkelig en gang tidligere.

Lille pus får godt stell og masse oppmerksomhet. Det ser ut til at hun trives godt hos oss.

Har noen et godt tips til hvordan vi kan sikre oss at lille pus ikke forsvinner for oss? Kan en liten katt vinne over en eldre katt (dronningen er begynt å dra på årene)? Må lille pusen inn i en slåsskamp for å kunne hevde seg? Når er de gamle nok til å hevde seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaboff
Skrevet

Jeg ville kanskje vurdert å ikke ha katten ute

Gjest AveM
Skrevet

Katten din er en del av et hierarki, og helt nederst på rangstigen. De fleste kattene finner sin rolle blant nabokattene etter en tid, såfremt det ikke er flere ukastrerte hannkatter som prøver å regjere på samme område.

Nå er katten din veldig forsiktig av seg, men på sikt vil de andre kattene godta den såfremt den ikke går på deres område.

I katters verden blir de som regel rangert etter alder og lukt. Når din er kjønnsmoden vil den få mer respekt av de andre, men kan også bli sett på som en større trussel.

Det er fint om katten din har en fluktmulighet ute nå til de andre kattene har godtatt henne.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Jeg tror at katten din blir litt tøffere når den er blitt ordentlig "voksen". Den er ikke fullvokst enda. Etter hvert tør den nok å hevde seg litt mer.

Skrevet

Sannsynligvis blir det bedre når hun blir "ordentlig" voksen.

Gjest kattevennen
Skrevet

Katten din er en del av et hierarki, og helt nederst på rangstigen. De fleste kattene finner sin rolle blant nabokattene etter en tid, såfremt det ikke er flere ukastrerte hannkatter som prøver å regjere på samme område.

Nå er katten din veldig forsiktig av seg, men på sikt vil de andre kattene godta den såfremt den ikke går på deres område.

I katters verden blir de som regel rangert etter alder og lukt. Når din er kjønnsmoden vil den få mer respekt av de andre, men kan også bli sett på som en større trussel.

Det er fint om katten din har en fluktmulighet ute nå til de andre kattene har godtatt henne.

Problemet er jo at når hun skal inn og ut må hun over området til disse andre kattene. Er litt redd for at hun skal forsvinne for oss fordi hun ikke tør å gå hjem siden hun da må over området til disse sinte svære kattene.

Vi får være tålmodige og håpe hun greier å hevde seg etterhvert.

Skrevet

Jeg ville kanskje vurdert å ikke ha katten ute

Litt vanskelig å nekte henne når hun viser så tydelig at hun vil ut. Mjauer foran døren, løper mellom flere vinduer og ser på oss med store øyne som for å si "skjønner dere ikke at jeg vil ut?"

Gjest AveM
Skrevet

Problemet er jo at når hun skal inn og ut må hun over området til disse andre kattene. Er litt redd for at hun skal forsvinne for oss fordi hun ikke tør å gå hjem siden hun da må over området til disse sinte svære kattene.

Vi får være tålmodige og håpe hun greier å hevde seg etterhvert.

Du skrev at hun er litt forsiktig av seg. Det betyr at hun ikke går lenger enn der hun føler seg trygg, og de er utrolig flinke til å orientere seg. Jeg tror du kan være trygg på at pusen ikke går lenger bort enn der hun er kjent.

Noe annet er det om hun blir skremt langt vekk av en annen katt. Men din virker til å være av en type som gir seg kjapt. En katt som har gitt seg pleier ikke å få bank.

Skrevet

Jeg har en hunn og en hann katt, desse går ikke sammen inne... da er det slossing og fresing +++

Hannen er ca et år gammel, og hoa 5...

han har nå ved hennes hjelp (de går sammen når de er ute) klart å hevde seg, og eier området rundt her.. og hun kommer til når han er i trøbbel!

Du må nesten bare la henne prøve seg, det er den eneste måten å gjøre det på, samme som med barn... de må få lære litt... og hos katter betyr dette desverre bank... Så du får stå klar, jeg vet ikke annet:)

Skrevet

Litt vanskelig å nekte henne når hun viser så tydelig at hun vil ut. Mjauer foran døren, løper mellom flere vinduer og ser på oss med store øyne som for å si "skjønner dere ikke at jeg vil ut?"

Så er det nok ikke SÅ ille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...