Gå til innhold

"Mens far var på Grini"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sofie og Kathrine-bøkene, har dere lest dem? De har satt i gang mange funderinger rundt krigen her hos oss iallefall. De syntes ikke den første boka var så veldig spennende (tror jeg), men etterhvert ble de veldig interessert.

Videoannonse
Annonse
Gjest togli
Skrevet

Jeg tror vi fikk TV i 1969 og at den gikk da.

Den var for "store" barn, så den forsvant nok før du kom i målgruppa.

Jeg ble født året etter, så ikke så rart jeg ikke husker den da ;-)

Gjest togli
Skrevet

Sofie og Kathrine-bøkene, har dere lest dem? De har satt i gang mange funderinger rundt krigen her hos oss iallefall. De syntes ikke den første boka var så veldig spennende (tror jeg), men etterhvert ble de veldig interessert.

Nei, de har jeg ikke hørt om. Kan du si litt om forfatter, målgruppe, år osv?

Skrevet

http://skrift.no/haagenrud/sogk.html

Jeg vil si at ditt barn er midt i målgruppa. I den første boka er barna 5 og 7 år, og serien strekker sg over omtrent 3 år. Sånn generelt i barnebøker kan man ofte se målgruppa ut i fra alderen på hovedpersonene. Men som 7-åringen min sa: Sofie hadde opplevd så mye mer enn det jeg har gjort enda vi er like gamle. Vår 9-åring har vært veldig oppslukt av serien. Vi liker den best på lydbok for da får vi skikkelig finnmarksdialekt på kjøpet.

hare1365380455
Skrevet

Jeg husker tittelen men jeg husker ikke om jeg har sett det på tv eller lest.....

Gjest togli
Skrevet

http://skrift.no/haagenrud/sogk.html

Jeg vil si at ditt barn er midt i målgruppa. I den første boka er barna 5 og 7 år, og serien strekker sg over omtrent 3 år. Sånn generelt i barnebøker kan man ofte se målgruppa ut i fra alderen på hovedpersonene. Men som 7-åringen min sa: Sofie hadde opplevd så mye mer enn det jeg har gjort enda vi er like gamle. Vår 9-åring har vært veldig oppslukt av serien. Vi liker den best på lydbok for da får vi skikkelig finnmarksdialekt på kjøpet.

Tusen takk for linken :-)

Dette ser ut til å være midt i blinken for jenta mi også!

Gjest togli
Skrevet

Jeg husker tittelen men jeg husker ikke om jeg har sett det på tv eller lest.....

Mulig du er noen år yngre enn meg, for jeg tror alle(?) i min aldersgruppe husker denne serien veldig godt :-)

hare1365380455
Skrevet

Mulig du er noen år yngre enn meg, for jeg tror alle(?) i min aldersgruppe husker denne serien veldig godt :-)

Når gikk den på tv? (Jeg er 32.)

Gjest midia
Skrevet

Den serien husker jeg også veldig godt å jeg er 32 som hare.

Tror kanskje den har gått flere ganger?

hare1365380455
Skrevet

Vet du når den gikk?

Gjest togli
Skrevet

Når gikk den på tv? (Jeg er 32.)

Hmm, da skulle du kanskje ha huska den..søster'n er 33 og husker den godt. Kan vel tenke meg at den gikk på tv på slutten av -70/begynnelsen av -80-tallet?

Serien handla om hverdagslivet i Norge under krigen, sett fra barns øyne. Faren i familien det hanlet om havna på Grini pga motstandsarbeid og familien besøkte ham i fengselet (tror jeg?). Jeg husker også godt en episode der ungene feira 17.mai i det skjulte :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror også den har vært vist flere ganger. Vet ikke når den ble vist første gang.

hare1365380455
Skrevet

Hmm, da skulle du kanskje ha huska den..søster'n er 33 og husker den godt. Kan vel tenke meg at den gikk på tv på slutten av -70/begynnelsen av -80-tallet?

Serien handla om hverdagslivet i Norge under krigen, sett fra barns øyne. Faren i familien det hanlet om havna på Grini pga motstandsarbeid og familien besøkte ham i fengselet (tror jeg?). Jeg husker også godt en episode der ungene feira 17.mai i det skjulte :-)

Jeg må ha sett noe eller lest boken (bøkene?), men jeg husker nesten ingenting.

Gjest togli
Skrevet

Jeg må ha sett noe eller lest boken (bøkene?), men jeg husker nesten ingenting.

Hvis du først får sett serien, tipper jeg det begynner å demre :-)

hare1365380455
Skrevet

Hvis du først får sett serien, tipper jeg det begynner å demre :-)

Det kan godt være! Skal det sendes på nytt?

Gjest togli
Skrevet

Det kan godt være! Skal det sendes på nytt?

Det er det jeg håper på da ;-)

Jeg har sendt mail til NRK, så får jeg se hva de svarer. Skal nok holde deg oppdatert :-)

Gjest Calóni
Skrevet

De leste/hørte jeg på lydbok da jeg var liten, husker jeg. Kjempespennende, og også ganske skummelt. Skummelt fordi det handlet om en virkelighet så fjernt fra min egen, selv om stedsnavnene og alt annet var kjent. Husker jeg syntes så synd på de barna, siden de måtte være i krigen, og jeg skjønte ikke at de kunne være så glade mange ganger fordet. Det er en bok det er veldig fint å prate om sammen i ettertid, for at barnet skal få bearbeidet alle inntrykk fra boka. Det er iallfall min mening. Jeg leste de på egen hånd, foreldrene mine ante nok ikke hva bøkene handlet om, så jeg grublet mye for meg selv.

hare1365380455
Skrevet

Det er det jeg håper på da ;-)

Jeg har sendt mail til NRK, så får jeg se hva de svarer. Skal nok holde deg oppdatert :-)

Fint! :) (Og takk for det!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...