Gå til innhold

Hvordan skrives...

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerbrød
Skrevet

Hei!

Jeg vet at dette er et ganske "grønt" spørsmål, men jeg stiller det likevel. I skriftlig engelsk (og for så vidt på norsk også!) bruker man ofte et apostrof-lignende tegn (en rett strek som verken peker til høyre eller venstre!) når man skriver enkelte ord og uttrykk. Et eksempel på dette kan være ordet "You´re" (her er apostrofen skrevet feil!). Hvordan skriver man dette på tastaturet?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På mitt tastatur er '-tegnet rett til venstre for return-tasten og rett over den høyre shift-tasten, på samme tast som *.

Gjest Sukkerbrød
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen...nå får jeg til å skrive you're helt korrekt! :-) Det jeg imidlertid stusser litt over er at tegnet ser litt annerledes ut når man skriver det i Word...hva kommer dette av?

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen...nå får jeg til å skrive you're helt korrekt! :-) Det jeg imidlertid stusser litt over er at tegnet ser litt annerledes ut når man skriver det i Word...hva kommer dette av?

Du kan slå over til vanlige '-tegn på

Tools - AutoCorrect Options - Autoformat as you type og fjerne krysset i "replace straight quotes with smart quotes".

Gjest skrå strek?
Skrevet

Jeg trodde det skulle være en ' der (altså litt på skrå).

Gjest Sukkerbrød
Skrevet

Du kan slå over til vanlige '-tegn på

Tools - AutoCorrect Options - Autoformat as you type og fjerne krysset i "replace straight quotes with smart quotes".

Tusen takk for hjelpen, Gemini...det er godt å ha noen datakyndige på DOL som man kan spørre til råds! :-)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, Gemini...det er godt å ha noen datakyndige på DOL som man kan spørre til råds! :-)

Hyggelig å kunne være til hjelp! Og ekstra hyggelig når man får et takk for hjelpen :-)

Lykke til videre med hva enn du skriver.

Skulle ønske en del av mine kollegaer var like lærevillige... *sukk*

*banner og sverter over håpløst formaterte dokumenter som jeg må bruke masse unødig tid på å rette opp fordi folk ikke gjør jobben sin skikkelig*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...