Gå til innhold

Flørting


Gjest Fado

Anbefalte innlegg

Gjest Fado

Hei NHD!

I din praksis har du vel opplevd at pasienter har flørtet med deg eller prøvd å forføre deg. Hvordan takler du det? Noe sier meg at det ikke er helt uvanlig i et lege/pasientforhold som oppleves så tett.

Og jeg regner med at det er flere enn meg som nesten får en uimotståelig trang til nettopp å flørte og forføre. Hva kommer det egentlig av? Det er litt pinlig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Flørting kan sees på som en form for positiv overføring.

Negativ overføring skal alltid tas opp i terapi.

Positiv overføring lar en bare ligge med mindre den antar uakseptable former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fado

Flørting kan sees på som en form for positiv overføring.

Negativ overføring skal alltid tas opp i terapi.

Positiv overføring lar en bare ligge med mindre den antar uakseptable former.

Det var veldig hyggelig å høre at dere oppfatter det på den måten! For det er jo en positiv form for kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_c

Det var veldig hyggelig å høre at dere oppfatter det på den måten! For det er jo en positiv form for kommunikasjon.

Les en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_c

Har jeg misforstått fullstendig nå?

Neida. Men husk bare at flørting i timene gjerne ikke er noe man bør strebe etter, det er ikke nødvendigvis positivt i den forstand, så fremt en ønsker terapi og ikke en times koseprat.

Det er (som oftest) bare ikke negativt i den forstand at det bør tas opp - i motsetning til f.eks. negativ overføring :)

Les om fenomenet "overføring" så skjønner du sikkert bedre enn jeg greide å forklare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fado

Neida. Men husk bare at flørting i timene gjerne ikke er noe man bør strebe etter, det er ikke nødvendigvis positivt i den forstand, så fremt en ønsker terapi og ikke en times koseprat.

Det er (som oftest) bare ikke negativt i den forstand at det bør tas opp - i motsetning til f.eks. negativ overføring :)

Les om fenomenet "overføring" så skjønner du sikkert bedre enn jeg greide å forklare!

Det kan jo være interessant å sette seg inn i hva overføring er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fado

Det kan jo være interessant å sette seg inn i hva overføring er.

Nå har jeg lest om overføring av alle slag og det var nyttig. Takk for tipset frøken_c!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Det er vanlig å forelske seg i terapeuten sin, men det jeg lurer på er; kan flørtingen være en måte å "avvæpne" vanskelige områder en tar opp?

Kan de gjøre at du ikke tør være sårbar når du egentlig er det, eller burde kjenne på det?

Flørting er en måte å kommunisere på, og du må tenke gjennom om den sperrer for en annen og mer fruktbar måte å kommunisere på i denne relasjonen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...