Gjest Persille Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Nederst i hagen er det fjell og litt kuppert. Det gjør at når jeg setter opp gjerde (netting) vil det for det første se teit ut, for det andre ikke være godt nok sikret (mener jeg) ifht at barna kan klatre fra der det er litt høyere i grunnen og bort til der det er lavere gjerde. Det er snakk om ca 30-40 meter... Jeg hadde tenkt jeg skulle støpe en liten mur langs med fjellet, 10-30 cm høy alt ettersom hvordan fjellet er, og så sette opp gjerdet oppå den. Det står allerede nedstøpt gjerdestolper i jern der fra det gamle gjerdet, som kan brukes til å holde fast muren, det vil heller ikke bli noe vekt på den. Det gamle gjerdet var av tre, og hang enkelte steder en god halvmeter over bakken Men da jeg fortalte en kollega om dette i lunsjen, så mente han det ville bli SÅ MYE JOBB (med 17 utropstegn) å støpe den muren, at det ville være billigere å be gjerdefirmaet sette opp et høyere gjerde, og gjøre jobben med å få det rett på toppen. Ja - jeg kunne leid et firma til å gjøre det, men det koster antagelig mer enn jeg har råd til. Planen er: sette opp forskalingsplater med de gamle gjerdestolpene i midten, feste disse i hverandre øverst, og med støttepilarer nederst, og helle sement oppi. Høres det virkelig SÅ ille ut? Klarer jeg det ikke på en helg? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Vil det være enklere å bestille en betongbil når forskalingen er satt opp? Enklere er det vel selvfølgelig, men ifht til pris? 0 Siter
mrxx Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Det er fullt mulig å gjøre det slik du beskriver, men du må ha betongbil. Hvis du regner 40 meter og 20 cm i snitt i høyden, så blir det 8 kubikk med sement og det kan du ikke blande selv med blandemaskin. Det ser du hvis du blander ei maskin og ser hvor lite det utgjør. I tillegg må forskalingsmaterialene dine være solide nok til å tåle påkjenningen fra betongen, men med såpass lav høyde skulle ikke det være så stort problem. Men endel jobb er det. 0 Siter
mrxx Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Forsvant noe av tråden? Mener jeg så at tråden var lenger eller så jeg feil?? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Det er fullt mulig å gjøre det slik du beskriver, men du må ha betongbil. Hvis du regner 40 meter og 20 cm i snitt i høyden, så blir det 8 kubikk med sement og det kan du ikke blande selv med blandemaskin. Det ser du hvis du blander ei maskin og ser hvor lite det utgjør. I tillegg må forskalingsmaterialene dine være solide nok til å tåle påkjenningen fra betongen, men med såpass lav høyde skulle ikke det være så stort problem. Men endel jobb er det. Akkurat - jeg hadde tenkt å leie en sånn orange snurremaskin, men du mener det er for lite altså? Har du noe begrep om hva det koster å få besøk av betongbilen da? Og hvem som evnt. har en slik bil? Utrolig hva man lærer av å bygge litt 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Forsvant noe av tråden? Mener jeg så at tråden var lenger eller så jeg feil?? Vet ikke? Sjekket ikke før akkurat nå... Men det forundrer meg ikke 0 Siter
keinstein Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 En helg? Krrrmmmmmt. Det er jævlig mye graving. Og støter du på en stein eller to, kan du gange jobben med to, trerøtter, stein og skråning er ikke moro. Det står mange uferdige støttemurer rundt om kring. Det er mer moro men en profesjonell grunnarbeider. Men det koster penger. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 En helg? Krrrmmmmmt. Det er jævlig mye graving. Og støter du på en stein eller to, kan du gange jobben med to, trerøtter, stein og skråning er ikke moro. Det står mange uferdige støttemurer rundt om kring. Det er mer moro men en profesjonell grunnarbeider. Men det koster penger. Jeg skal ikke grave noe, skal støpe oppå fjell. Det er støpt jernstolper ned i fjellet med to meters mellomrom (fra gammelt gjerde) som jeg tenkte å bruke som armering... 0 Siter
mrxx Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Akkurat - jeg hadde tenkt å leie en sånn orange snurremaskin, men du mener det er for lite altså? Har du noe begrep om hva det koster å få besøk av betongbilen da? Og hvem som evnt. har en slik bil? Utrolig hva man lærer av å bygge litt Snurremaskinen er grei nok til sitt bruk den, men dette er såpass langt at du bør vurdere bil. Men, ikke for det, hvis du tar det over litt tid kan du bruke snurremaskinen, men det er mye jobb. Alternativt kan du støpe kun der stolpene skal stå og ikke en sammenhengende mur. Du får kjøpt rør man støper søyler i, disse er av papp og kan kappes i riktig lengde med vanlig sag. Da er det ikke noe problem å støpe med snurremaskin. Da kan du sett i jernstolper i støpen med en gang og slipper å feste disse etterpå. Dette er nok den beste løsningen tror jeg. Betongbil er ikke akkurat billig det heller, uten at jeg husker prisen. Søk i katalogen og finn en betongleverandør. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Snurremaskinen er grei nok til sitt bruk den, men dette er såpass langt at du bør vurdere bil. Men, ikke for det, hvis du tar det over litt tid kan du bruke snurremaskinen, men det er mye jobb. Alternativt kan du støpe kun der stolpene skal stå og ikke en sammenhengende mur. Du får kjøpt rør man støper søyler i, disse er av papp og kan kappes i riktig lengde med vanlig sag. Da er det ikke noe problem å støpe med snurremaskin. Da kan du sett i jernstolper i støpen med en gang og slipper å feste disse etterpå. Dette er nok den beste løsningen tror jeg. Betongbil er ikke akkurat billig det heller, uten at jeg husker prisen. Søk i katalogen og finn en betongleverandør. Men jeg trenger muren for å sperre så barna ikke kommer seg ut... Det blir bil, jeg tar det samtidig som de skal støpe bunnen i bassenget, og da betaler jeg jo bare litt mer for betongen, så det utgjør ikke stort. Så da gjenstår bare å bygge forskalingen, det må jeg jo kunne klare 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.