Gjest toni Skrevet 22. mars 2001 Del Skrevet 22. mars 2001 Nifst! Jeg kan være i aller beste humør - stå og ordne med ett eller annet på jobb eller hjemme - plutselig -det kjennes som en fugl som flakser med vingene i brystet, og SÅ, hjertet raser avgårde. Jeg blir kolossalt redd med det samme selvfølgelig. Denne "rasingen" kan pågå i minutter opp til en halvtime. Føler meg kvalm og svimmel ett øyeblikk etterpå. Har nevnt det for legen, men alle undersøkelser er ok. Engstelig...Håper "likesinnede" svarer meg, likeså legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22894-fugl-i-brystet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldsn Skrevet 23. mars 2001 Del Skrevet 23. mars 2001 Jeg har forkammerflimmer (også kalt atrial fibrillation, afib, AF, hjerteflimmer)og kan ha liknende symptomer. Håper at du ikke har dette, men har du flimmer er det ca 50% sjanse for at medisiner kan hjelpe. Andre former for behandling er pacemakere, ulike ablasjonsmetoder og spesielle pacemakerliknende apparater. Men forkammerflimmer er ikke lett å behandle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22894-fugl-i-brystet/#findComment-97338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Jeg har forkammerflimmer (også kalt atrial fibrillation, afib, AF, hjerteflimmer)og kan ha liknende symptomer. Håper at du ikke har dette, men har du flimmer er det ca 50% sjanse for at medisiner kan hjelpe. Andre former for behandling er pacemakere, ulike ablasjonsmetoder og spesielle pacemakerliknende apparater. Men forkammerflimmer er ikke lett å behandle Kommentar til Haraldsn. Ditt tilsvar til "Fugl i brystet" er godt på siden av det korrekte, enkelte ting er helt gale. Og - det vil kunne skremme noen å få slike kommentarer. Hvis du selv har atrieflimmer som er vanskelig kontrollerbar, er det ikke ensbetydende med at andre har det på samme måten. Din 50 % -angivelse er grepet rett ut av luften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22894-fugl-i-brystet/#findComment-98219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Svar til Toni. Jeg mangler endel opplysninger for å svare konkret. Bl.a. alder, kjønn, tidligere sykdommer, foretatte undersøkelser. Det du beskriver kan dreie seg om en type rytmeforstyrrelse som vi kaller tachycardi, som medfører at det i hjertet oppstår impulser som kan få det til å gå fort, ofte fra 180-210 slag i minuttet. Av og til kan slike impulser følge medfødte, ekstra ledningsbaner i hjertet, og først manifestere seg i voksen alder. Det har ingen hensikt å filosofere over hva dette kan være. De fleste slike tilstander er objektivt sett uskyldige, men kan subjektivt være meget besværlige og gi endel angstreaksjoner. Avhengig av hvor ofte dette opptrer vil forskjellige registreringsmuligheter være mulige. Gi din lege en orientering om dette, hvor fort pulsen går, hvor lenge og hvor ofte, og få en henvisning til adekvat undersøkelse og registrering av dette fenomènet. Først da kan man si hva det er , og hva som eventuelt skal/bør gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22894-fugl-i-brystet/#findComment-98222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest toni Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Svar til Toni. Jeg mangler endel opplysninger for å svare konkret. Bl.a. alder, kjønn, tidligere sykdommer, foretatte undersøkelser. Det du beskriver kan dreie seg om en type rytmeforstyrrelse som vi kaller tachycardi, som medfører at det i hjertet oppstår impulser som kan få det til å gå fort, ofte fra 180-210 slag i minuttet. Av og til kan slike impulser følge medfødte, ekstra ledningsbaner i hjertet, og først manifestere seg i voksen alder. Det har ingen hensikt å filosofere over hva dette kan være. De fleste slike tilstander er objektivt sett uskyldige, men kan subjektivt være meget besværlige og gi endel angstreaksjoner. Avhengig av hvor ofte dette opptrer vil forskjellige registreringsmuligheter være mulige. Gi din lege en orientering om dette, hvor fort pulsen går, hvor lenge og hvor ofte, og få en henvisning til adekvat undersøkelse og registrering av dette fenomènet. Først da kan man si hva det er , og hva som eventuelt skal/bør gjøres. Tusen takk for svar - Puhu! En lettelse må jeg si. Vel, jeg er kvinne, 54 år, og har vært til tester på sykehus med monitor. Da oppførte hjertet seg veldig fint selvfølgelig. Jeg har også "syklet" på sykehus, og tatt diverse prøver - for ett par -tre år siden. De var også inne på noe med tacky...ett eller annet. Nå skal det også sies at jeg har vært plaget med angst. Det rare er at disse anfallene kommer ikke når jeg er redd, men jeg blir veldig redd i det samme jeg kjenner dette. Det er vel naturlig, håper jeg. På sykehuset fortalte jeg at jeg hadde hatt ett par slike anfall etter å ha vært på fest og hatt det veldig artig. Etter den søte kløe...., da,etter en times søvn, har jeg våknet med dette "rabalderet". Jeg fikk til svar at neste gang jeg kom på sykehuset måtte jeg ta med meg en flaske whisky hvis de skulle få se disse anfallene!!? Imidlertid har det gjort sitt til at jeg ikke tør å ta en liten kosedram engang. Blir redd for å få dette. Veldig ubehagelige greier! Takker for en liten kommentar på dette. Vennlig hilsen - 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22894-fugl-i-brystet/#findComment-98265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Tusen takk for svar - Puhu! En lettelse må jeg si. Vel, jeg er kvinne, 54 år, og har vært til tester på sykehus med monitor. Da oppførte hjertet seg veldig fint selvfølgelig. Jeg har også "syklet" på sykehus, og tatt diverse prøver - for ett par -tre år siden. De var også inne på noe med tacky...ett eller annet. Nå skal det også sies at jeg har vært plaget med angst. Det rare er at disse anfallene kommer ikke når jeg er redd, men jeg blir veldig redd i det samme jeg kjenner dette. Det er vel naturlig, håper jeg. På sykehuset fortalte jeg at jeg hadde hatt ett par slike anfall etter å ha vært på fest og hatt det veldig artig. Etter den søte kløe...., da,etter en times søvn, har jeg våknet med dette "rabalderet". Jeg fikk til svar at neste gang jeg kom på sykehuset måtte jeg ta med meg en flaske whisky hvis de skulle få se disse anfallene!!? Imidlertid har det gjort sitt til at jeg ikke tør å ta en liten kosedram engang. Blir redd for å få dette. Veldig ubehagelige greier! Takker for en liten kommentar på dette. Vennlig hilsen - Kommentar til Toni. Dine episoder med tachycardi (anfallsvis rask hjerteaksjon / puls) er neppe truende på noen måte, selv om de kan være litt skremmende og subjektivt ubehagelige. Èn monitorering over et døgn uten symptomer er verdiløs. Hvis dine "anfall" varer noen tid, bør du prøve å komme deg til sykehus eller annetsted du kan få tatt et EKG mens det står på. Det finnes andre, lengrevarige monitoreringsmetoder, som kan brukes hvis dette blir et hyppig problem. Ha et avslappet forhold til dette, og ikke la det få konsekvenser for ditt dagligliv. Hvis du reagerer på whisky, var det ikke noen dum idè å forsøke i hyggelig lag. Det avgjørende er å få registrert en episode på et EKG. Angsten må du forsøke å bearbeide. Den ødelegger din aktivitet, og er nok helt uberettiget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22894-fugl-i-brystet/#findComment-99242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.