Gå til innhold

Tragisk ....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av det festligste jeg har lest. At en lege ikke kjenner til regelverket og hun attpåtil synes at hun skal utenom.

Jeg trodde faktisk det var slik at alle var klar over at man ikke fikk gå sykemeldt mer enn et år og at man da må over på rehabpenger. Alle vi som har vært der vet at vi får mye dårligere råd den dagen vi ikke lenger er i stand til å jobbe enten vi går over på rehab, yrkesmessig attføring eller uføretrygd.

Skrevet

Noe av det festligste jeg har lest. At en lege ikke kjenner til regelverket og hun attpåtil synes at hun skal utenom.

Jeg trodde faktisk det var slik at alle var klar over at man ikke fikk gå sykemeldt mer enn et år og at man da må over på rehabpenger. Alle vi som har vært der vet at vi får mye dårligere råd den dagen vi ikke lenger er i stand til å jobbe enten vi går over på rehab, yrkesmessig attføring eller uføretrygd.

Har inntrykk av at leger flest har svært lite greie på trygdeytelser og økonomiske rettigheter i forbindelse med helseproblemer.

Skrevet

Har inntrykk av at leger flest har svært lite greie på trygdeytelser og økonomiske rettigheter i forbindelse med helseproblemer.

Ja, det er jo typisk det at legene tror alt er så "enkelt" men denne var drøy.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Enig, ganske utrolig at en lege ikke er klar over den regelen.

Gjest Persille
Skrevet

Helt enig i at det er tragisk - men sånn er nå regelen for oss alle.

Mamma har vært gjennom samme runden, dog ikke pga problemer etter samlivsbrudd, men pga en ødelagt skulder, lang tid med behandling osv - og jobber i et langt lavere lønnet yrke enn leger.

Familien (les meg) måtte trå til da også, som hos legen over, som egentlig bare skulle mangle, siden hun har forsørget meg i mange år.

Det vi kan lære av dette er; ikke kast bort din tilmålte sykemeldingstid på "hendelser du ikke ville fått dårlig samvittighet av å sykemelde deg for" - du kan bli alvorlig syk en dag og trenge den da.

Skrevet

Enig, ganske utrolig at en lege ikke er klar over den regelen.

Hun trodde kanskje den ikke gjaldt slike som henne.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Hun trodde kanskje den ikke gjaldt slike som henne.

Nei, må vel være noe sånn ja.

Helt utrolig egentlig.

Skrevet

Helt enig i at det er tragisk - men sånn er nå regelen for oss alle.

Mamma har vært gjennom samme runden, dog ikke pga problemer etter samlivsbrudd, men pga en ødelagt skulder, lang tid med behandling osv - og jobber i et langt lavere lønnet yrke enn leger.

Familien (les meg) måtte trå til da også, som hos legen over, som egentlig bare skulle mangle, siden hun har forsørget meg i mange år.

Det vi kan lære av dette er; ikke kast bort din tilmålte sykemeldingstid på "hendelser du ikke ville fått dårlig samvittighet av å sykemelde deg for" - du kan bli alvorlig syk en dag og trenge den da.

Det var også en "lærdom". Det er ikke slik at de fleste langtidssykemeldinger skyldes latskap.

Hva med å heller fokusere på at det bør være lov å være syk når man virkelig er syk, uten at den enkelte bør risikere å gå konkurs?

I visse tilfeller bør det jo åpenbart være mulig å være fleksible ift. regelverk.

Ikke alt fokus bør være på snyltere, det bør være mulig å ha to tanker i hodet på en gang, hvorav den ene om å bistå folk i en tung tid.

Skrevet

Jeg sitter akkurat og fyller inn søknad om rehabiliteringspenger nå, pga samme sykdom som denne legen.

Legen tjener sikkert mye mere enn meg, og vil få et stort inntektstap, rehabpengene regnes ut etter 66% av inntekten, begrenset oppad til 6G.

Et slikt tilfelle som denne legen kommer opp i viser hvor viktig det er å ha forsikringene i orden.

En annen ting, hvis denne legen blir så medtatt av cellegiften som det jeg ble, må det grense til det uforsvarlie ovenfor pasientene at hun er i jobb.

Gjest sandex
Skrevet

De fleste av oss lever på mye mindre enn 60% av en legelønn, ja... !

Gjest Persille
Skrevet

Det var også en "lærdom". Det er ikke slik at de fleste langtidssykemeldinger skyldes latskap.

Hva med å heller fokusere på at det bør være lov å være syk når man virkelig er syk, uten at den enkelte bør risikere å gå konkurs?

I visse tilfeller bør det jo åpenbart være mulig å være fleksible ift. regelverk.

Ikke alt fokus bør være på snyltere, det bør være mulig å ha to tanker i hodet på en gang, hvorav den ene om å bistå folk i en tung tid.

"I visse tilfeller bør det jo åpenbart være mulig å være fleksible ift. regelverk."

Jeg er helt enig - men hvordan skal man skille? Hvem skal "dømme" om din sykdom er reell nok til å kvalifisere til utvidet økonomisk støtte eller ikke?

Kreft kvalifiserer jo. Det er langvarig, fysisk påvist og ikke til å ta feil av. Men hva med de psykiske plagene? De kan man ikke se, mange snakker ikke om dem, og mange lider nesten mer under dem (økonomisk hvertfall). Hvem skal avgjøre om de plagene kvalifiserer eller ikke?

"Ikke alt fokus bør være på snyltere, det bør være mulig å ha to tanker i hodet på en gang, hvorav den ene om å bistå folk i en tung tid. "

Og det er jeg også helt enig i. Men likevel er jo begrensningen satt av to årsaker (antar jeg). Den ene er av økonomiske hensyn, den andre for å minske sjansene for misbruk.

Men diskusjonen er vanskelig, og det finnes ingen fasitsvar...

Skrevet

De fleste av oss lever på mye mindre enn 60% av en legelønn, ja... !

Se hva søssa skrev. Det er ikke 60% av enhver lønn, det er enn øvre grense.

Skrevet

Ikke minst viser det hvor viktig det er å ha en arbeidsgiver som betaler forsikringer for de ansatte for hindre at man nettopp skal kunne komme i en slik vanskelig situasjon.

Det er mer enn bare lønn som er viktig når man skal vurdere arbeidsgiver og jobb-betingelser.

Pensjonsordninger og forsikringer er noe som alt for få arbeidstakere legger nok vekt på ved vurdering av ny arbeidsgiver.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...