Gå til innhold

Noen råd mot plutselig smerter i ryggen?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

Den siste uken har jeg hatt så immari vondt i ryggen. Trodde først at det var pga mensen, men det har ikke gitt seg etterpå heller.

Vet ikke hva som kan ha skjedd her, eller om jeg bare er stressa pga eksamen.

Men hva kan en gjøre? Hjelper det med kiropraktor?

Videoannonse
Annonse
Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det finnes sikkert utallige diagnoser for ryggvondt. Medisinske tilstander, påførte skader eller muskelspenninger som følge av stress/ nerver/ psykiske problemer.

Du nevner selv eksamensnerver. Betyr det at du har liten tro på at det skyldes noen skade eller sykdom?

Det er utrolig hva som kan sette seg i ryggen av følelsesbetingete spenninger.

Du kan jo forsøke noen spenningsreduserende tiltak, og se om det hjelper: Trening, tøyningsøvelser, pusteøvelser. Kanskje meditasjon kan være til hjelp? Det er utrolig avslappende.

Meditasjon gir også en bedre evne til å fokusere, så med tanke på eksamen vil det kanskje ikke være så dumt å prøve det. (Men hvis det er kort tid igjen til eksamen er det muligens litt sent å starte opp med det hvis du aldri har prøvd det før. Kanskje til neste semester?)

Gjest blue cucumber
Skrevet

Det finnes sikkert utallige diagnoser for ryggvondt. Medisinske tilstander, påførte skader eller muskelspenninger som følge av stress/ nerver/ psykiske problemer.

Du nevner selv eksamensnerver. Betyr det at du har liten tro på at det skyldes noen skade eller sykdom?

Det er utrolig hva som kan sette seg i ryggen av følelsesbetingete spenninger.

Du kan jo forsøke noen spenningsreduserende tiltak, og se om det hjelper: Trening, tøyningsøvelser, pusteøvelser. Kanskje meditasjon kan være til hjelp? Det er utrolig avslappende.

Meditasjon gir også en bedre evne til å fokusere, så med tanke på eksamen vil det kanskje ikke være så dumt å prøve det. (Men hvis det er kort tid igjen til eksamen er det muligens litt sent å starte opp med det hvis du aldri har prøvd det før. Kanskje til neste semester?)

Siden jeg ikke har fått akutt vondt i ryggen, ikke vært utsatt for noen uhell, eller får vondt hvis jeg skal løfte noe etc, så tviler jeg sterkt på at det er en skade eller sykdom.

Tror nok heller at det er anspenthet som gir seg utslag på denne måten.

Lurte bare på om det var noen tiltak som raskt kunne fikse på dette.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Siden jeg ikke har fått akutt vondt i ryggen, ikke vært utsatt for noen uhell, eller får vondt hvis jeg skal løfte noe etc, så tviler jeg sterkt på at det er en skade eller sykdom.

Tror nok heller at det er anspenthet som gir seg utslag på denne måten.

Lurte bare på om det var noen tiltak som raskt kunne fikse på dette.

Som sagt - jobb med musklene og pusten. Det er den beste veien i forhold til spenninger, tror jeg.

Kiropraktor er vel mest ment for skjeve skiver og nerver i klem? Altså ledd-relatert?

Det går jo an å prøve ulike former for massasje, men mitt inntrykk er at det hjelper der og da og ikke særlig lenge. Dyrt & dårlig, mao - selv om det er behagelig der og da. OK, kanskje det funker som et supplement til noe annet, men man må selv være aktiv mellom behandlingene.

Selvhjelp er etter mitt syn det beste når det gjelder muskelspenninger.

Det finnes mange måter å jobbe med kroppen på - yoga kan være en god metode for å myke opp.

Gjest togli
Skrevet

Det som hjelper meg når jeg får akutte ryggsmerter, er varmt omslag der vondtene sitter. Du kan evt kjøpe en "hvetepute" på Clas Ohlsson. Den kan varmes i microen og legges på det vonde området.

Gåtur/joggetur i ulendt terreng hjelper også godt!

Hvis du trenger behandling utenfra kan jeg sterkt anbefale deg å gå til naprapat.

Gjest pokker så vondt !
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Den største anstrengelsen jeg har gjort i det siste er 5 timer med raking og det burde jeg tåle. Plutselig i dag tidlig så snørte det seg til nederst i ryggen - ja nesten mer i bekkenet. Det er ikke vondt å bøye seg, men jeg har vondt i underlivet omtrent som ulidelige menssmerter. Hvis det ikke er bedre i morgen prøver jeg akupunktur da jeg har prøvd meg på det tidligere i forb. med problemer i nakke/skuldre. I mellomtiden tar jeg meg en muskelavslappende pille og går og legger meg. Kanskje du også skulle prøve akupunktur. Ellers har mannen min hatt god nytte av kiropraktor ved akutte ryggsmerter, men da har det mer vært skiveutglidning.

God bedring til deg.

Gjest kan prøves
Skrevet

Hvis du føler det er i musklene det sitter, så kan du legge kalde omslag på. Kaldt vil få muskel til å trekke seg sammen. Noe senere kan du bruke varmt omslag, for å utvide muskelen igjen. Muligheten for bedring bør være tilstede dersom det/problemet er i muskelen?

Skrevet

Har du stått mye? Ligger du med to puter om natta eller en dårlig pute? Jeg har ofte vondt i ryggen, men får enda vondere hvis jeg står for mye eller ligger med dårlig pute.

kaffepiken
Skrevet

Jeg plages av og til av nakkevondt. Av kiropraktor har jeg blitt rådet til å bruke ispakninger (f.eks frosne grønnsaker) ca 10 min av gangen tre ganger daglig ved akutte smerter. Ikke lenger enn det av gangen. Han sier at det ikke er bra med varmepute eller liknende på slike akutte smerter. (Har man revmatiske smerter derimot, vil det hjelpe med varme.)

Gjest blue cucumber
Skrevet

Jeg plages av og til av nakkevondt. Av kiropraktor har jeg blitt rådet til å bruke ispakninger (f.eks frosne grønnsaker) ca 10 min av gangen tre ganger daglig ved akutte smerter. Ikke lenger enn det av gangen. Han sier at det ikke er bra med varmepute eller liknende på slike akutte smerter. (Har man revmatiske smerter derimot, vil det hjelpe med varme.)

u/t

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...