Gå til innhold

Studielån - hva er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest vil bli kvitt lånet asap
Skrevet

Fikk ny terminvarsel i posten i dag og la merke til en merkelig formulering i teksten. "Ved årsskiftet eller ved utløpet av avtaleperioden vil Lånekassen kontrollere hvor mye du har betalt inn i 2006, og eventuelt beregne over- eller underkurs dersom du har betalt for mye". Jeg har fastrente, og betaler hver måned inn et beløp som passer mitt regnskap den aktuelle måneden. Jeg ligger sikkert godt i overkant av mitt terminbeløp, og lurer derfor på hva som skjer hvis jeg betaler "FOR MYE" på lånet mitt? Noen som kjenner til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg vet er at Lånekassen lager et betalingsopplegg som ikke lønner seg for låntagerne.

Alle får to, eller var det tre, fire? terminbeløp å betale i året. Men dersom man betaler samme årsbeløp fordelt på 12 mnd, vil man spare renter og muligens noe gebyr.

Kan det være noe der?

Skrevet

Hvis du har fastrente kan du ikke betale inn mer enn det du får "regning" på. Dette fordi når du har skrevet under et fastrentetilbud, har bundet deg til å ha lånet i så og så mange år. Når du betaler mer vil du ha lånet i færre år. Det vil derfor bli regnet ut hvor mye du har betalt "for mye". Hvis du ønsker å betale det du vil så ofte du vil, må du ha flytende rente.

Du finner vel mer info på lånekassen sine sider.

Har du inngått en fastrenteavtale på 3 eller 5 år nå, får du heller sette pengene til side og betale inn mere når avtalen går ut, bryte avtalen (og betale et gebyr for det) eller fortsett som du gjør (og også betale mere for det)

Skrevet

Så blir det regulert på regningene dine neste år. Jeg betalte inn for mye et år og året etter skulle jeg derfor nesten ikke betale noen ting.

Skrevet

Du har valgt fastrente. Dersom du betaler mer enn vanlig terminbeløp vil Lånekassa regulere med over/underkurs i forhold til hva som er den flytende renta.

Vet at de gjorde det for meg, og at det den gang gikk i min favør. (Dvs. at de trakk fra noen kroner på lånebeløpet på slutten av året)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...