Gå til innhold

Hvordan hjelpe datteren min på 19 år å komme i jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Laikade

Datteren min sluttet etter 2 år på videregående. Har oppmuntret henne til å søke i år noe hun ikke gjorde. Hun har nå gått et helt år arbeidsledig og får ingen jobb. Det vil si at hun faktisk nesten ikke gjør noe for å få noe heller. Hun sover hele dagen og dermed blir det vanskelig. Hun har begynt å gått på sosialkontoret, men fikk avslag fordi hun hadde sin barnekonto som jeg har spart i alle år til henne, som de mente hun var selvhjulpen med. Synes dette begynner å bli vanskelig. Må nevne at hun er sjenert og har en del angst. Hvordan kan jeg hjelpe henne på rett vei? Nytter ikke bare å snakke med henne heller. Føler at hun heller ikke blir fanget opp av systemet, men bare er en "lat" ungdom.

Fortsetter under...

Gjest magtor

Kjenner meg til dels godt igjen. Min redning var at jeg fikk en plass på psykriatisk poliklinikk. På den måten kom jeg meg ut av isolasjonen. Det var min familie som fikk hjulene i gang slik at jeg fikk plass der. Det tok mange uker før jeg turte å komme, men jeg hadde en tålmodig psykiater.

Gjest ikke sign

Hei, jeg har ikke barn, men er noen år eldre enn din datter, og er student med deltidsjobb. Jeg tenkte bare på noen små tips, vet ikke om de hjelper deg og henne, men kommer med de likevel. Kanskje du kan spørre henne(uten å mase) litt om hva hun kunne tenkt seg å jobbe med? Har hun noen interesser hun kan bruke i en evt. jobbsammenheng? Er hun glad i dyr, data osv.? Man kommer ofte langt bare ved å gjøre noen søk på internett, finn.no, zett.no og lignende, eller kontakte diverse bedrifter og legge inn en åpen søknad? Er det utelukket for henne å begynne på skolen igjen?

Gjest ikke sign

Hei, jeg har ikke barn, men er noen år eldre enn din datter, og er student med deltidsjobb. Jeg tenkte bare på noen små tips, vet ikke om de hjelper deg og henne, men kommer med de likevel. Kanskje du kan spørre henne(uten å mase) litt om hva hun kunne tenkt seg å jobbe med? Har hun noen interesser hun kan bruke i en evt. jobbsammenheng? Er hun glad i dyr, data osv.? Man kommer ofte langt bare ved å gjøre noen søk på internett, finn.no, zett.no og lignende, eller kontakte diverse bedrifter og legge inn en åpen søknad? Er det utelukket for henne å begynne på skolen igjen?

Det at datteren din er sjenert og sliter med angst kjenner jeg meg igjen i også, og det er i hvert fall en fordel å kanskje prøve å få andre jobber enn butikkjobb(kan jo være ganske stressende til tider). Jeg trivdes ikke i butikk, men stortrives nå i min jobb som resepsjonsmedarbeider i et lite firma..

• 3 uker senere...

hei

Har hun vært på aetat / ungetat??

Har hatt mange ungdomer som får sysselsetning gjennom de. Arbeid i barnehage og skole / SFO er ganske vanlig tror jeg.

De får da utbetalt ca 200,- dagen, og får seg litt yrkeserfaring. Og kanskje litt motivasjon til å gjøre noe!!

Håper dette kunne hjelpe deg

Annonse

Feil plass, hun er ikke PU.

Trenger vel ikke være PU for å få psykiatrisk hjelp?

Du skrev at hun er sjenert og har angst og at hun har vært ledig i et år. Enten trenger hun bare et spark i ræva eller så kan hun ha behov for behandling en periode!

Jeg tror jeg ville prøvd å snakket med henne om hva det er som hindrer henne i å prøve å få seg en jobb. Hvis det er bare latskap så bør hun pelle seg til Aetat litt kjapt. Om hun ikke kan få en jobb så kan hun få en praksisplass eller kurs innenfor noe hun er interessert i. Hun vil da få individstønad med 265 kr pr dag, noe som utgjør netto 5300 kr pr måned i inntekt.

Hvis hun hadde avsluttet skolegang pga psykisk sykdom (?) og hadde vært under behandling for dette så hadde hun kunnet ha rett på rehabiliteringspenger.

Synd at sosialkontoret kun så din datters henvendelse som en søknad om økonomisk hjelp. Sosialkontoret kan også bistå i forhold til kontakt med Aetat og andre hjelpeinstanser.

Din datter har rettigheter i forhold til at hun er i den alderen som skal få hjelp fra Oppfølgingstjenesten (OT) har hun ikke fått noen henvendelser herfra?

Representanter for OT kan jobbe på skole, ungdomskontor og Aetat..

• 2 måneder senere...
Gjest Jobbing er overrated!

Trenger vel ikke være PU for å få psykiatrisk hjelp?

Du skrev at hun er sjenert og har angst og at hun har vært ledig i et år. Enten trenger hun bare et spark i ræva eller så kan hun ha behov for behandling en periode!

Jeg tror jeg ville prøvd å snakket med henne om hva det er som hindrer henne i å prøve å få seg en jobb. Hvis det er bare latskap så bør hun pelle seg til Aetat litt kjapt. Om hun ikke kan få en jobb så kan hun få en praksisplass eller kurs innenfor noe hun er interessert i. Hun vil da få individstønad med 265 kr pr dag, noe som utgjør netto 5300 kr pr måned i inntekt.

Hvis hun hadde avsluttet skolegang pga psykisk sykdom (?) og hadde vært under behandling for dette så hadde hun kunnet ha rett på rehabiliteringspenger.

Synd at sosialkontoret kun så din datters henvendelse som en søknad om økonomisk hjelp. Sosialkontoret kan også bistå i forhold til kontakt med Aetat og andre hjelpeinstanser.

Din datter har rettigheter i forhold til at hun er i den alderen som skal få hjelp fra Oppfølgingstjenesten (OT) har hun ikke fått noen henvendelser herfra?

Representanter for OT kan jobbe på skole, ungdomskontor og Aetat..

Jeg kjenner meg igjen i det datteren din gjennomgår.

For min del handler det om hva samfunnet forventer av meg. Jeg har hatt en rekke jobber som jeg har følt gir meg veldig lite. Jeg har etterhvert sagt opp disse for å ta meg mer utdannelse for å få meg en jobb jeg faktisk kan trives i, Problemet er bare HVA... Det jeg vil råde deg til er å sende henne til en person med kompetanse for yrkesrådgivning. Det kan hjelpe henne til å finne noe hun kan trives med.

Å sette folk inn i en barnehage for 200 kroner dagen er i mine øyne ikke noen god løsning. Heller demotiverende i mange tilfeller. Det er dårlig betalt, og kanskje ikke hva personen faktisk ønsker seg.

Det er trist at det er så forbventet av oss at vi skal jobbe, men det er klart jeg forstår hvorfor. Allikevel kan jeg skjønne at mange personer ikke orker å gå ut i en jobb bare fordi det er forventet av dem. Det er jo tross alt snakk om 37.5 timer i uken her. Noe som er ganske mye av livet til en person. Man blir også låst fast når man er i jobb. Kanskje hun ville hatt godt av å komme seg litt vekk. Kanskje flytte til utlandet (spania?) jobbe som bartender (eller noe annet) og bare oppleve noe mer enn å gå rett fra skolen og inn i en jobb.

Det er en vanskelig fase å være i når man er ferdig med 2årig skole. Da må man liksom ut i arbeidslivet, og thats that.

Selv kommer jeg nok til å være student så lenge det gir meg mer enn å arbeide. Selvom det betyr bedriten økonomi.

Jeg kjenner meg igjen i det datteren din gjennomgår.

For min del handler det om hva samfunnet forventer av meg. Jeg har hatt en rekke jobber som jeg har følt gir meg veldig lite. Jeg har etterhvert sagt opp disse for å ta meg mer utdannelse for å få meg en jobb jeg faktisk kan trives i, Problemet er bare HVA... Det jeg vil råde deg til er å sende henne til en person med kompetanse for yrkesrådgivning. Det kan hjelpe henne til å finne noe hun kan trives med.

Å sette folk inn i en barnehage for 200 kroner dagen er i mine øyne ikke noen god løsning. Heller demotiverende i mange tilfeller. Det er dårlig betalt, og kanskje ikke hva personen faktisk ønsker seg.

Det er trist at det er så forbventet av oss at vi skal jobbe, men det er klart jeg forstår hvorfor. Allikevel kan jeg skjønne at mange personer ikke orker å gå ut i en jobb bare fordi det er forventet av dem. Det er jo tross alt snakk om 37.5 timer i uken her. Noe som er ganske mye av livet til en person. Man blir også låst fast når man er i jobb. Kanskje hun ville hatt godt av å komme seg litt vekk. Kanskje flytte til utlandet (spania?) jobbe som bartender (eller noe annet) og bare oppleve noe mer enn å gå rett fra skolen og inn i en jobb.

Det er en vanskelig fase å være i når man er ferdig med 2årig skole. Da må man liksom ut i arbeidslivet, og thats that.

Selv kommer jeg nok til å være student så lenge det gir meg mer enn å arbeide. Selvom det betyr bedriten økonomi.

Du har svart feil person..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...