Gjest Laikade Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Datteren min sluttet etter 2 år på videregående. Har oppmuntret henne til å søke i år noe hun ikke gjorde. Hun har nå gått et helt år arbeidsledig og får ingen jobb. Det vil si at hun faktisk nesten ikke gjør noe for å få noe heller. Hun sover hele dagen og dermed blir det vanskelig. Hun har begynt å gått på sosialkontoret, men fikk avslag fordi hun hadde sin barnekonto som jeg har spart i alle år til henne, som de mente hun var selvhjulpen med. Synes dette begynner å bli vanskelig. Må nevne at hun er sjenert og har en del angst. Hvordan kan jeg hjelpe henne på rett vei? Nytter ikke bare å snakke med henne heller. Føler at hun heller ikke blir fanget opp av systemet, men bare er en "lat" ungdom. 0 Siter
Gjest move_obj Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hun begynte kanskje som en lat ungdom. Nå er hun deprimert. 0 Siter
frosken Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Det skal finnes noe som heter "oppfølgningstjenesten" som skal forsøke å fange opp de ungdommene som ikke fullfører 3-årig VGS. Dersom de ikke står oppført i telefonkatalogen, så bør PP-tjensten i kommunen ha oversikt over hvem som kan bistå. Det er sannsynligvis riktig av sosialkontoret å ikke gi økonomisk hjelp til ungdom i en slik situasjon, det kan fort bli starten på et langvarig klient-forhold. Men også sosialkontoret burde forsøkt å henvise jenta til noen som kan hjelpe henne å finne jobb eller videre skole. 0 Siter
Gjest Krav still Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hvordan er dere foreldre som forbilder? Er dere i gode jobber eller i trygd? Still krav til at hun må stå opp til fast tid og gi henne en arbeidsliste. Hun blir bare deprimert av å gå hjemme når hun er så ung og vil henge etter andre i samme alder når det gjelder karriere. Gjør det i dag! 0 Siter
Gjest Laikade Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hvordan er dere foreldre som forbilder? Er dere i gode jobber eller i trygd? Still krav til at hun må stå opp til fast tid og gi henne en arbeidsliste. Hun blir bare deprimert av å gå hjemme når hun er så ung og vil henge etter andre i samme alder når det gjelder karriere. Gjør det i dag! Hun bor ikke hjemme, men på hybel hos kjente. Hun ville ikke bo hjemme, da hun ikke klarer å ha plikter som vi gir henne. Vi har faste jobber og tar videreutdanning i tillegg. Er svært i mot at hun skal ha sosialkontoret som sitt levebrød. 0 Siter
Babette Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hun bør jo fanges opp av systemet uansett hvor lat hun måtte være. Frosken nevner Oppfølgingstjenesten. Denne skal automatisk ta kontakt med alle "avhoppere" fra vgs, og samarbeider nært med aetat. Mange får praksisplass via aetat, der de betaler lønnna. Ordningen er altså kostnadsfri for arbeidsplassen ungdommene får praksisplass hos, bortsett fra tida de må bruke til å følge opp og veilede vedkommende. Hvis ungdommen selv er aktiv med å finne praksisplass, går det hele raskere. Lønna er meget beskjeden og ordningen er midlertidig og å oppfatte som en opplæringssituasjon. Det er rart at ikke sosialkontoret har satt henne i forbindelse med aetat. I noen tilfeller må både Oppfølginstjenesten og aetat gi opp, men de fleste kommer seg enten tilbake i utdanning eller i arbeid på sikt, etter hva jeg har forstått. Men datteren din må ta tak selv. Det er flott at du vil hjelpe og pushe på, men hun er nødt til å gjøre en innsats selv. Oppfølginstjenesten er en del av det videregående skolesystemet, og kan finnes på nettet via den aktuelle fylkeskommunes og videregående skoles nettsider. 0 Siter
Gjest Gullerou Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Prøv å få henne igang snarest mulig, ellers kan det bli langvarig. Forklar henne at det blir et fattigslig liv om hun skal havne på trygd i ung alder. Om hun er mye inaktiv og sover mye kan hun faktisk ødelegge noe i immunforsvaret og sove på seg en sykdom som heter ME (kronisk tretthetssyndrom). Jeg leste at forskere nå har funnet ut at en veldig inaktiv ungdomstid kan resultere i ME. De som får den sykdommen som ung uten å ha opparbeidet seg pensjonspoeng i arbeidslivet, havner på en minimusutbetaling som er ingenting å leve av. Ikke noe liv med andre ord. Om hun havner på sosialen får hun enda mindre. Jeg skjønner du er fortvilet, det er fortvilende når voksne unger blir så passive og uintresserte, men det må da gå an å snakke med henne? Du kan uansett ikke leve livet for henne, det må hun gjøre selv når hun er såpass voksen. 0 Siter
fresja Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Dersom hun gikk på allmennfaglig linje, er det kanskje et annet grunnkurs hun er mer interessert i å ta? Be henne kontakte AEtat for å få tilbud om kurs. Vet ikke om man må være mer enn 19 for å få kurs med pengegodtgjørsle. Mange unge "lærer vet" når de blir litt eldre. To unge i min familie begynte på nytt grunnkurs når de var godt over 20. Den ene hadde jobbet og tjent ganske bra i mellomtiden. Den andre hadde bare jobbet litt og hadde gått en del kurs, og hadde fått penger på sosialen. 0 Siter
Sofline Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Har du selv noen kontakter som kan skaffe henne jobb? Jeg kjenner til flere på den alderen som har fått jobb gjennom foreldrenes bekjentskaper, uten at de selv har gjort noe for det. Hvis hun er veldig sjenert kan det jo være en idé. 0 Siter
pip Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Det er vel sjelden noen bare sover døgnet rundt, uten at noe er alvorlig galt. Hun trenger først og fremst en grundig utredning hos lege og psykolog/psykiater. 0 Siter
pip Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Prøv å få henne igang snarest mulig, ellers kan det bli langvarig. Forklar henne at det blir et fattigslig liv om hun skal havne på trygd i ung alder. Om hun er mye inaktiv og sover mye kan hun faktisk ødelegge noe i immunforsvaret og sove på seg en sykdom som heter ME (kronisk tretthetssyndrom). Jeg leste at forskere nå har funnet ut at en veldig inaktiv ungdomstid kan resultere i ME. De som får den sykdommen som ung uten å ha opparbeidet seg pensjonspoeng i arbeidslivet, havner på en minimusutbetaling som er ingenting å leve av. Ikke noe liv med andre ord. Om hun havner på sosialen får hun enda mindre. Jeg skjønner du er fortvilet, det er fortvilende når voksne unger blir så passive og uintresserte, men det må da gå an å snakke med henne? Du kan uansett ikke leve livet for henne, det må hun gjøre selv når hun er såpass voksen. Man kan ikke sove på seg ME. Man har sett en sammenheng mellom at folk som får CFS ofte har vært innaktive som barn, men det er sannsynligivs fordi de allerede da var syke. ME er en tilstand kroppen er i, uvisst hvorfor, som gjør at kroppen ikke tåler påkjenninger som f.eks trening. 0 Siter
Gjest Krav still Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hun bor ikke hjemme, men på hybel hos kjente. Hun ville ikke bo hjemme, da hun ikke klarer å ha plikter som vi gir henne. Vi har faste jobber og tar videreutdanning i tillegg. Er svært i mot at hun skal ha sosialkontoret som sitt levebrød. Har hun dårlige karakterer fra videregående? Gi aldri opp, men prøv forskjellige metoder for å engasjere henne i livet. 0 Siter
Gjest Gullerou Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 Man kan ikke sove på seg ME. Man har sett en sammenheng mellom at folk som får CFS ofte har vært innaktive som barn, men det er sannsynligivs fordi de allerede da var syke. ME er en tilstand kroppen er i, uvisst hvorfor, som gjør at kroppen ikke tåler påkjenninger som f.eks trening. Jeg leste i en artikkel at et veldig inaktivt liv (for mye hvile/søvn/inaktivitet) i barndom og ungdom (altså i oppveksten) kunne føre til at ME brøt ut hos noen personer senere i livet. Et aktivt liv i oppveksten kunne med stor sannsynlighet forhindre utbrudd hos en slik person sto det. Derfor stemmer det jeg skriver. 0 Siter
pip Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 Jeg leste i en artikkel at et veldig inaktivt liv (for mye hvile/søvn/inaktivitet) i barndom og ungdom (altså i oppveksten) kunne føre til at ME brøt ut hos noen personer senere i livet. Et aktivt liv i oppveksten kunne med stor sannsynlighet forhindre utbrudd hos en slik person sto det. Derfor stemmer det jeg skriver. Nei, det stemmer alikevel ikke, fordi dette er en dårlig undersøkelse, og en merkelig konklusjon. En undersøkelse er ikke "riktig" bare fordi det er en undersøkelse. Den må bekreftes, den må kunne gjentas med samme resultater, og den må ha kriteriene i orden. Når det kommer til selve konklusjonen, så kan forskjellige forskere trekke helt forskjellige slutninger. Man kan aldri være sikker på årsak-virkning utfra en slik studie, bare å påstå at det ene er årsaken til det andre etter å ha sett en korrelasjon er uproft. 0 Siter
tiliti Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 En begynnelse kan iallefall være at hun starter med å ta de fagene hun mangler som privatist. Ikke alt på en gang selvfølgelig, litt overveldende, men vgs har masse "lesefag" og det tar ikke mange ukene å pugge seg til en ok eksamenskarakter. Hun kan gjøre det hjemme, på det tidspunkt på døgnet hun ev. er våken. Start med beskjedne mål som f.eks 1 eller 2 fag. Hvis hun mangler svært mange fag kan det være en ide å sikte på studiekompetanse etter 23/5-regelen (fylte 23 år, 5 år tilsammen med utdannelse/jobb/omsorgsarbeid/militærtjeneste + primærfagene norsk(eksamen norsk vk2), engelsk gk, samfunnsfag, matematikk gk og naturfag). Og som de fleste andre her sier, kontakt oppfølgingstjenesten. Kontakt også aetat og skaff deg en generell informasjon om hvilke muligheter hun bør prøve ut gjennom dem mht kurs, praksisplass og lignende. Kontakt deres egne arbeidsplasser og forhør dere om muligheten til sommerjobb, ikke nødvendigvis 8 timer hver dag for hun høres ikke helt frisk ut, men iallefall nok til at hun får litt penger og kommer seg litt ut av huset. 0 Siter
Gjest Gullerou Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Nei, det stemmer alikevel ikke, fordi dette er en dårlig undersøkelse, og en merkelig konklusjon. En undersøkelse er ikke "riktig" bare fordi det er en undersøkelse. Den må bekreftes, den må kunne gjentas med samme resultater, og den må ha kriteriene i orden. Når det kommer til selve konklusjonen, så kan forskjellige forskere trekke helt forskjellige slutninger. Man kan aldri være sikker på årsak-virkning utfra en slik studie, bare å påstå at det ene er årsaken til det andre etter å ha sett en korrelasjon er uproft. Hærligheit, det du skriver kan jo hvem som helst si om hvilke som helst forskningsresultater om de er uenige. Jeg mener vi må stole på det forskerne kommer frem til, når de har forsket mye på saken ved å sjekke en stor mengde menneskers sykehistorie. Derfor mener jeg meg ganske sikker på at det stemmer det jeg skriver her. 0 Siter
pip Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Hærligheit, det du skriver kan jo hvem som helst si om hvilke som helst forskningsresultater om de er uenige. Jeg mener vi må stole på det forskerne kommer frem til, når de har forsket mye på saken ved å sjekke en stor mengde menneskers sykehistorie. Derfor mener jeg meg ganske sikker på at det stemmer det jeg skriver her. Det er en mengde forskningsressultater som sier denne rapporten er feil. Så når du velger å stole på denne, så velger du også vekk en rekke andre. Det er et valg du tar. Å "stole på forskningen" er jo ikke bare bare når forskere ikke er enig seg imellom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.