Gå til innhold

Psykopati


HEM:)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en datter på 3 år hvis far er psykopat. Han er også den klassiske utgaven(så vidt jeg har skjønt).Manipulerende,voldelig,ansvarsløs,ødeleggende etc.

Det jeg lurer på er:Hvor stor sjanse er det for at min datter utvikler denne psykdommen? Etter det jeg har lest meg frem til,er det jo arvelig. Og også:Hvor lurt er det at hun har samvær med faren? Hvor mye kan han ødelegge hennes fremtid med å være til stede 1 dag i uken,samt annenhver helg?(de gangene han stiller)

Takk for svar.

Hilsen en fortvilet mamma:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Jeg skjønner at du ikke har høye tanker om din mann, men det jeg lurer på er hvor du får diagnosen psykopati fra? Det er en rekke ting som kan feile din mann utenom psykopati.

At hun skal arve en eventuell psykopati fra ham ville jeg ikke tenkt på. Du kan uten å vite det ved flere anledninger putte din datter i en rolle, stigmatisere henne opp igjennom livet fordi du selv mener din mann er psykopat. Å diagnostisere noen som psykopat er ikke din oppgave, eller noen som får det annenhånds fra deg. Jeg betviler ikke at din mann kan være det, eller kan være en person de fleste burde holde seg unna av andre årsaker/personlighetsforstyrrelser/lidelser.

Men kanskje du skulle skrive litt mer utfyllende, slik at det blir lettere å svare deg

på en skikkelig måte. Hva er du redd han skal gjøre som kan skade din datter? Har han vært en dårlig far, og på hvilke måter?

Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ikke har høye tanker om din mann, men det jeg lurer på er hvor du får diagnosen psykopati fra? Det er en rekke ting som kan feile din mann utenom psykopati.

At hun skal arve en eventuell psykopati fra ham ville jeg ikke tenkt på. Du kan uten å vite det ved flere anledninger putte din datter i en rolle, stigmatisere henne opp igjennom livet fordi du selv mener din mann er psykopat. Å diagnostisere noen som psykopat er ikke din oppgave, eller noen som får det annenhånds fra deg. Jeg betviler ikke at din mann kan være det, eller kan være en person de fleste burde holde seg unna av andre årsaker/personlighetsforstyrrelser/lidelser.

Men kanskje du skulle skrive litt mer utfyllende, slik at det blir lettere å svare deg

på en skikkelig måte. Hva er du redd han skal gjøre som kan skade din datter? Har han vært en dårlig far, og på hvilke måter?

Vh

Jeg har diagnosen psykopat fra dyktige psykologer jeg har vært i kontakt med,samt flere års egen erfaring.

Jeg sitter med 400' i gjeld takket være denne mannen. Jeg har blitt slått, ydmyket, overvåket,løyet til, bedratt, etc.

Min datter har sett meg bli slått, hun har blitt dratt ut av hjemmet vårt, midt på natten, for å bli kjørt(uten vinterdekk) til hans mor, fordi skjortene hans ikke var strøket bra nok. Han bruker henne for å oppnå det han ønsker med meg. Eks.; Han sier "Mamma vil at pappa skal dø",så jeg skal innrette meg etter hans ønsker.

Han truer meg, og storesøsteren(som ikke er hans), på livet om hun eksempelvis får skrubbsår.

Han er under politiets søkelys, for diverse saker. Og jeg er villig til å gjøre det som skal til for at han skal få samvær under tilsyn.

Det er en psykopat jeg snakker om her, så vennligst ikke motsi meg på dette. Du aner ikke hvilket helvete jeg lever i pga denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ikke har høye tanker om din mann, men det jeg lurer på er hvor du får diagnosen psykopati fra? Det er en rekke ting som kan feile din mann utenom psykopati.

At hun skal arve en eventuell psykopati fra ham ville jeg ikke tenkt på. Du kan uten å vite det ved flere anledninger putte din datter i en rolle, stigmatisere henne opp igjennom livet fordi du selv mener din mann er psykopat. Å diagnostisere noen som psykopat er ikke din oppgave, eller noen som får det annenhånds fra deg. Jeg betviler ikke at din mann kan være det, eller kan være en person de fleste burde holde seg unna av andre årsaker/personlighetsforstyrrelser/lidelser.

Men kanskje du skulle skrive litt mer utfyllende, slik at det blir lettere å svare deg

på en skikkelig måte. Hva er du redd han skal gjøre som kan skade din datter? Har han vært en dårlig far, og på hvilke måter?

Vh

Jeg stigmatiserer ikke min datter i det hele tatt. Hun er en kjærlig,og snill,liten engel hun. Men jeg kommer nok til å ha noen flere antenner enn de fleste andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg har diagnosen psykopat fra dyktige psykologer jeg har vært i kontakt med,samt flere års egen erfaring.

Jeg sitter med 400' i gjeld takket være denne mannen. Jeg har blitt slått, ydmyket, overvåket,løyet til, bedratt, etc.

Min datter har sett meg bli slått, hun har blitt dratt ut av hjemmet vårt, midt på natten, for å bli kjørt(uten vinterdekk) til hans mor, fordi skjortene hans ikke var strøket bra nok. Han bruker henne for å oppnå det han ønsker med meg. Eks.; Han sier "Mamma vil at pappa skal dø",så jeg skal innrette meg etter hans ønsker.

Han truer meg, og storesøsteren(som ikke er hans), på livet om hun eksempelvis får skrubbsår.

Han er under politiets søkelys, for diverse saker. Og jeg er villig til å gjøre det som skal til for at han skal få samvær under tilsyn.

Det er en psykopat jeg snakker om her, så vennligst ikke motsi meg på dette. Du aner ikke hvilket helvete jeg lever i pga denne mannen.

Hei!

Jeg prøver ikke å motsi deg denne diagnosen, ba bare om litt mer. Svært mange bruker psykopatibegrepet raskt om sine "syke" eksmenn. Men jeg skrev svært tydelig at det var godt mulig din mann var psykopat. Og han kan svært gjerne ha mer enn det også når det gjelder diagnoser uten at det er så lett å sette, eller forsåvidt så interessant. Han var ikke til å leve med.

Men jeg skjønner hvorfor du ikke vil at din datter skal ha kontakt uten tilsyn med denne mannen, og jeg håper du får det til. Etterhvert vil det sikkert være lurt å ha et nært samarbeid med barnepsykologisk som kan hjelpe deg og barnet ditt hvis hun blir stående melom barken og veden når det gjelder uttalelser fra deg og ham. Det kan hjelpe deg, og gi _deg_ støtte i forhold til hans påvirkning på henne, hvis du ikke klarer å la den påvirkningen bli helt minimal.

Når det gjelder arveligheten rundt psykopati, vet jeg ikke mye om statistikken rundt det.

Heller ikke om det er genetisk betinget, eller mer miljøarvelig. Har du satt deg litt inn i det? Hadde vært interessant å høre i så tilfelle. I tilfelle ikke, er det et spørsmål som kunne være interessant å spørre NHD om.

Personlig tror jeg mest på miljø, og er du en god mor og vil gjøre alt for datteren din, noe jeg ikke tviler på, siden du har klart å komme deg vekk fra en slik mann, noe som slett ikke kan ha vært lett. At du da har den daglige omsorgen tror jeg vil telle hundre ganger mer enn om det skulle være arvelige genetiske disposisjoner til å bli psykopat.

Jeg er lei for at du kom bort i en slik mann, og glad du tross alt har kommet deg vekk fra ham, selv om du fortsatt dessverre må forholde deg til ham. Håper politiet kan finne beviser på det de har på ham, og at det vil hjelpe deg ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

Jeg har diagnosen psykopat fra dyktige psykologer jeg har vært i kontakt med,samt flere års egen erfaring.

Jeg sitter med 400' i gjeld takket være denne mannen. Jeg har blitt slått, ydmyket, overvåket,løyet til, bedratt, etc.

Min datter har sett meg bli slått, hun har blitt dratt ut av hjemmet vårt, midt på natten, for å bli kjørt(uten vinterdekk) til hans mor, fordi skjortene hans ikke var strøket bra nok. Han bruker henne for å oppnå det han ønsker med meg. Eks.; Han sier "Mamma vil at pappa skal dø",så jeg skal innrette meg etter hans ønsker.

Han truer meg, og storesøsteren(som ikke er hans), på livet om hun eksempelvis får skrubbsår.

Han er under politiets søkelys, for diverse saker. Og jeg er villig til å gjøre det som skal til for at han skal få samvær under tilsyn.

Det er en psykopat jeg snakker om her, så vennligst ikke motsi meg på dette. Du aner ikke hvilket helvete jeg lever i pga denne mannen.

Huff, hørtes ut som en ordentlig jævel han der ja. Jeg bare gjetter her, men så lenge du lærer datteren din empati og rettferdighet, så har hun vel ikke noen større risk for å bli psykopat enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bugge -jenta

Jeg stigmatiserer ikke min datter i det hele tatt. Hun er en kjærlig,og snill,liten engel hun. Men jeg kommer nok til å ha noen flere antenner enn de fleste andre...

Jeg ville i din situasjon lest om barn- og unges naturlige utvikling, og lært mest mulig om den. Jeg er selv slik at jeg tyr til fagkunnskap når jeg står overfor noe vanskelig, og det gir litt mer trygghet. Siden du føler du må ha antennene ekstra på er det viktig å vite mest mulig om hva som anses som "normalt" for et barn som vokser opp i en brokete verden. Jeg husker med gru på tenåra når min mor samtidig kom i overgangsalderen.. Ingen god match, men dessverre ofte sammenfallende i tid.

Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i din situasjon lest om barn- og unges naturlige utvikling, og lært mest mulig om den. Jeg er selv slik at jeg tyr til fagkunnskap når jeg står overfor noe vanskelig, og det gir litt mer trygghet. Siden du føler du må ha antennene ekstra på er det viktig å vite mest mulig om hva som anses som "normalt" for et barn som vokser opp i en brokete verden. Jeg husker med gru på tenåra når min mor samtidig kom i overgangsalderen.. Ingen god match, men dessverre ofte sammenfallende i tid.

Vh

Jeg har allerede begynt å ty til fagkunnskap. Og der er de temmelig enige om at arv og miljø er en viktig faktor mht om man blir psykopat,eller ikke.

Nå tror jeg ikke min datter lider noen stor nød mht kos,klem,grensesetting,å lære seg empati ol. Men jeg vet jo allikevel ikke hvor sterk jeg vil være mot hennes fars gener. Dessverre. Jo mer jeg ser av hans familie, og jo mer jeg tenker,blir det klarere for meg at dette er et familiært problem... Og det skremmer meg.

Nå vet jeg jo hvor jeg har faren, så det blir kanskje enklere for meg å se tegnene om de kommer... Men det skremmer meg allikevel.

Første skritt på agendaen er uansett å snakke med BV og se om jeg ikke iallefall kan få i gang samvær under tilsyn... Om ikke annet, så for en periode. For helt ærlig så vrenger det seg i meg de gangene jeg sender henne fra meg, Hun er som sagt bare 3 år, og ikke verdens vanskeligste å influere.

Det var forresten ikke meningen å være krass tidligere. Men det virker noen ganger som om man for all del ikke må kalle noen psykopater om dagen. Men med all info jeg sitter med om denne mannen,så er det nok dessverre sannheten. Eksempelet med bilen var bare ett av mange dessverre. Er utrolig glad for at jeg kom meg unna. Men samtidig er jeg sinna fordi jeg lot meg selv leve i det helvetet såpass lenge. Og ikke minst at jeg lot barna mine oppleve det.

Men å gjøre det beste ut av en grusom situasjon nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tante_q

Jeg har allerede begynt å ty til fagkunnskap. Og der er de temmelig enige om at arv og miljø er en viktig faktor mht om man blir psykopat,eller ikke.

Nå tror jeg ikke min datter lider noen stor nød mht kos,klem,grensesetting,å lære seg empati ol. Men jeg vet jo allikevel ikke hvor sterk jeg vil være mot hennes fars gener. Dessverre. Jo mer jeg ser av hans familie, og jo mer jeg tenker,blir det klarere for meg at dette er et familiært problem... Og det skremmer meg.

Nå vet jeg jo hvor jeg har faren, så det blir kanskje enklere for meg å se tegnene om de kommer... Men det skremmer meg allikevel.

Første skritt på agendaen er uansett å snakke med BV og se om jeg ikke iallefall kan få i gang samvær under tilsyn... Om ikke annet, så for en periode. For helt ærlig så vrenger det seg i meg de gangene jeg sender henne fra meg, Hun er som sagt bare 3 år, og ikke verdens vanskeligste å influere.

Det var forresten ikke meningen å være krass tidligere. Men det virker noen ganger som om man for all del ikke må kalle noen psykopater om dagen. Men med all info jeg sitter med om denne mannen,så er det nok dessverre sannheten. Eksempelet med bilen var bare ett av mange dessverre. Er utrolig glad for at jeg kom meg unna. Men samtidig er jeg sinna fordi jeg lot meg selv leve i det helvetet såpass lenge. Og ikke minst at jeg lot barna mine oppleve det.

Men å gjøre det beste ut av en grusom situasjon nå...

Fagkunnskap om barns naturlige utvikling.

Kanskje ikke så dramatisk og spennende som psykopati, men langt mer nyttig for deg - og ikke minst datteren din!! - å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagkunnskap om barns naturlige utvikling.

Kanskje ikke så dramatisk og spennende som psykopati, men langt mer nyttig for deg - og ikke minst datteren din!! - å lese.

Har du noen eksempler på hva jeg kan/burde lese om dette? Det er mye i denne vrimmelen av faglitteratur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...