Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest BanJan
Skrevet

Jeg har SCHVÆÆR veranda! :)

Bor du like ved havet også?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Goliath

10

• Gemini

4

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om man reiser på charter-tur, så har man da like stor frihet til å gjøre ting selv, eller å henge seg på arrangerte aktiviteter.

I alle fall om man unngår å bo på "flaggskipet" til Ving eller hvem man nå reiser med, som kanskje har noe over-ivrige "aktivitetsledere" etc.

Eller har jeg bare vært heldig og/eller selektiv når jeg har reist på mine ferier?

Den største forskjellen er kanskje at da er/bor man på ett sted, mens man på et cruise som regel er innom mange steder - og stadig får nye opplevelser/muligheter.

I tillegg så har jeg alltid benyttet anledningen til å reise videre før og/eller etter cruiset i et par uker(utreise/ankomst-havnen har alltid vært fra/til et spennende reisemål i seg selv) på egen hånd i leiebil.

Så da får man også en kjempefin kombinasjon der - som ikke koster så alt for mye ekstra, siden flyreisen allerede er betalt, og ankomst/retur kan bookes helt uavhengig av cruisets start/slutt:-)

En tre ukers "luksus/opplevelsesferie" (inklusive cruise) har for oss (to stk) vanligvis kommet på rundt 50-60 tusen (25 - 30 pr pers) - absolutt alt inkludert.

Og da har vi ikke holdt tilbake på noe, men gjort og tatt oss råd til å delta på det vi har hatt lyst til av det som har dukket opp av muligheter.

Som for eksempel havfiske (etter virkelige store fisker....) en dag ombord i en 52 fots cabincruiser - med kun kaptein og agner som øvrige deltakere...

Eller på flere timers tur rundt omkring de ulike små øyer i Bahamas - på vannscooter....

Eller på seiltur på en catamaran med innlagte snorkel/dykkestopp ved ulike korallrev underveis....

Eller en svømmetur med tamme delfiner...

og så videre....:-)

Jeg skal love deg at selv om det koster en del, så er det verdt hver eneste krone.

Så selv sparer jeg heller litt ekstra/litt lenger, og tar færre slike ferieturer, enn oftere og "vanligere" charter-turer...hvis jeg måtte velge:-)

Og hvis man ikke føler behov for å koste på seg en del av det som koster en del ekstra, så kan man godt klare å spare inn en del i forhold til hva vi har sett at vi bruker.

Men man lever bare én gang, og noe skal man bruke pengene på.

At vi ikke har barn gjør det selvfølgelig litt enklere.....

Skrevet

Forskjellen mellom et stort cruise skip og Color Fantasy er som natt og dag.

Den som kjeder seg ombord på et stort cruise skip - som i tillegg vanligvis ankommer en ny og spennende havn nesten hver dag - er nok et svært lite mindretall.

Har selv vært på ukeslange cruise flere ganger, og har enda ikke rukket å få med meg på langt nær alt av de aktivitetene og opplevelsene som disse skipene har hatt å by på.

Som mc-fører har jeg benyttet Color Fantasy ved flere anledninger på mc-turer sørover i Europa.

Og for at det ikke skal være noen tvil.....det kan IKKE sammenliknes på noen måte med et større crusie skip...:-)

Jeg sier meg enig i dette!! Jeg var selv på cruise en uke og rakk på langt nær å oppleve alt som var om bord, jeg skulle mer enn gjerne hatt en uke til! Det var folk ialle aldersgrupper, og dessuten våknet vi opp i en ny by, i ett nytt land hver dag. Da kunne vi som nevnt tidligere velge om vi ville loffe rundt på egenhånd eller om vi ville melde oss på et arrangement eller noe! Overalt var det mange serverdigheter og museèr.

På båten var det alltid underholdning og aktiviteter, Og om vi så ønsket å være for oss selv, fant vi oss bare en stille avkrok.

Åååh, som jeg lengter tilbake!!

*sparer penger, kanskje vi kan reise tilbake i 2050 eller noe:)*

Skrevet

Jeg sier meg enig i dette!! Jeg var selv på cruise en uke og rakk på langt nær å oppleve alt som var om bord, jeg skulle mer enn gjerne hatt en uke til! Det var folk ialle aldersgrupper, og dessuten våknet vi opp i en ny by, i ett nytt land hver dag. Da kunne vi som nevnt tidligere velge om vi ville loffe rundt på egenhånd eller om vi ville melde oss på et arrangement eller noe! Overalt var det mange serverdigheter og museèr.

På båten var det alltid underholdning og aktiviteter, Og om vi så ønsket å være for oss selv, fant vi oss bare en stille avkrok.

Åååh, som jeg lengter tilbake!!

*sparer penger, kanskje vi kan reise tilbake i 2050 eller noe:)*

Da har du de samme erfaringer som jeg/vi har.

Og vi har IKKE på noen måte reist på vårt siste cruise:-)

jubalong70
Skrevet

Det er nok fordi du aldri har vært på et skikkelig cruise. Danskebåten er noe fullstendig annet!!!

Jeg har vært på ganske mange cruise i karibien, og kan med hånda på hjertet si at det er fantastisk!

På cruise er det massevis av aktiviteter man kan være med på. Det er show og underholdning hver kveld. Det er mange forskjellige restauranter man kan spise på og maten er kunstverk i seg selv.

Man går i land nesten hver dag (har som regel 1-2 dager bare på sjøen), og ser utrolig spennende steder. Man kan bade, ofte både ute og inne. Man kan sitte på dekk og sole seg mens man leser bok. Man kan trene både ute og inne.

Nei, flisa - du må nok prøve dette!!!

jubalong70
Skrevet

Sier meg enig med deg, flisa. En uke eller to på en båt høres kjedelig ut, selv om en opplever mange steder.

Vi har noen venner som i et par år har prøvd å fått oss med på denne herre Color Fantasy - saken - men jeg må nok innrømme at jeg ikke synes det høres særlig spennende ut. Og særlig ikke når en først må kjøre fra Kristiansand til Oslo med tre unger (den andre familien har fem) og så være på båten lenge (ett døgn?) og så bare noen timer i Kiel - og deretter samme opplegget tilbake? Nei, det har jeg ikke mye lyst til!

Mannen min heller dessverre litt mot dette opplegget, så vi får se hvor lenge jeg klarer å kjempe mot!

Skjønner ikke hvorfor dere sammenligner ei ferje med et cruiseskip? Det er noe helt annet å være på skikkelig cruise enn å være på ei transportferje - uansett om den er stæsja opp!

Skrevet

Den største forskjellen er kanskje at da er/bor man på ett sted, mens man på et cruise som regel er innom mange steder - og stadig får nye opplevelser/muligheter.

I tillegg så har jeg alltid benyttet anledningen til å reise videre før og/eller etter cruiset i et par uker(utreise/ankomst-havnen har alltid vært fra/til et spennende reisemål i seg selv) på egen hånd i leiebil.

Så da får man også en kjempefin kombinasjon der - som ikke koster så alt for mye ekstra, siden flyreisen allerede er betalt, og ankomst/retur kan bookes helt uavhengig av cruisets start/slutt:-)

En tre ukers "luksus/opplevelsesferie" (inklusive cruise) har for oss (to stk) vanligvis kommet på rundt 50-60 tusen (25 - 30 pr pers) - absolutt alt inkludert.

Og da har vi ikke holdt tilbake på noe, men gjort og tatt oss råd til å delta på det vi har hatt lyst til av det som har dukket opp av muligheter.

Som for eksempel havfiske (etter virkelige store fisker....) en dag ombord i en 52 fots cabincruiser - med kun kaptein og agner som øvrige deltakere...

Eller på flere timers tur rundt omkring de ulike små øyer i Bahamas - på vannscooter....

Eller på seiltur på en catamaran med innlagte snorkel/dykkestopp ved ulike korallrev underveis....

Eller en svømmetur med tamme delfiner...

og så videre....:-)

Jeg skal love deg at selv om det koster en del, så er det verdt hver eneste krone.

Så selv sparer jeg heller litt ekstra/litt lenger, og tar færre slike ferieturer, enn oftere og "vanligere" charter-turer...hvis jeg måtte velge:-)

Og hvis man ikke føler behov for å koste på seg en del av det som koster en del ekstra, så kan man godt klare å spare inn en del i forhold til hva vi har sett at vi bruker.

Men man lever bare én gang, og noe skal man bruke pengene på.

At vi ikke har barn gjør det selvfølgelig litt enklere.....

Joda, en del av det høres absolutt flott ut. Men jeg er nok kanskje ikke like rastløs, dvs har ikke like stort behov for variasjon. At jeg velger å reise tilbake til samme øy i Hellas gang på gang er vel mest å sammenligne med folk som reiser på hytta, eller til sitt feriehus i Frankrike. Det er rett og slett to ulike ferier. Men særlig det med å svømme med delfiner hørtes herlig ut. Og flere andre elementer fra en slik ferie også. Så hvem vet, kanskje vi etter hvert orker å spare opp til en slik ferie. I flere av siste årene har det igrunnen ikke vært økonomi til en rimelig utenlandsferie en gang, så vi får se, når økonomien blir noe romsligere...

Skrevet

Joda, en del av det høres absolutt flott ut. Men jeg er nok kanskje ikke like rastløs, dvs har ikke like stort behov for variasjon. At jeg velger å reise tilbake til samme øy i Hellas gang på gang er vel mest å sammenligne med folk som reiser på hytta, eller til sitt feriehus i Frankrike. Det er rett og slett to ulike ferier. Men særlig det med å svømme med delfiner hørtes herlig ut. Og flere andre elementer fra en slik ferie også. Så hvem vet, kanskje vi etter hvert orker å spare opp til en slik ferie. I flere av siste årene har det igrunnen ikke vært økonomi til en rimelig utenlandsferie en gang, så vi får se, når økonomien blir noe romsligere...

Alle har jo forskjellige ønsker og behov (og selvfølgelig også ulike muligheter).

Jeg hadde ikke økonomi til noe slikt når jeg var yngre, men er veldig glad for at jeg har det nå - og fremdeles er i form til å kunne delta på noe av det som også kan være litt fysisk krevende.

Selv blir jeg rastløs av å være på samme sted over litt lengre tid, og synes ferie er til for å oppleve noe nytt.

Men jeg forstår godt de som føler annerledes. Det viktigste er jo å gjøre det som en selv har mest lyst til.

Men samtidig er det nok mange som gjør ting av gammel vane, og ikke tar "risikoen" ved å prøve noe nytt - som flisa:-)

Og for mange av dem så tror jeg at de går glipp av mye de ellers ville satt veldig stor pris på.

Selv føler jeg at det er SÅ mye jeg fremdeles vil oppleve, men desverre ikke nok tid og penger til å få gjort alt - i hvert fall ikke så fort som jeg ønsker å gjøre det:-)

Tror ikke jeg ville fått fritidsproblemer om jeg pensjonerte meg den dag i dag - så fremt jeg hadde hatt nok penger til å gjør det....*arghhh*

På den annen side så tror jeg at jeg skal nøye meg med å føle meg veldig priviligert som faktisk får muligheten til å oppleve alt det jeg gjør.....

"Take it easy....but take it"

og

"jeg tror på et liv før døden"

er noe som er vel verdt å leve etter:-)

Skrevet

Alle har jo forskjellige ønsker og behov (og selvfølgelig også ulike muligheter).

Jeg hadde ikke økonomi til noe slikt når jeg var yngre, men er veldig glad for at jeg har det nå - og fremdeles er i form til å kunne delta på noe av det som også kan være litt fysisk krevende.

Selv blir jeg rastløs av å være på samme sted over litt lengre tid, og synes ferie er til for å oppleve noe nytt.

Men jeg forstår godt de som føler annerledes. Det viktigste er jo å gjøre det som en selv har mest lyst til.

Men samtidig er det nok mange som gjør ting av gammel vane, og ikke tar "risikoen" ved å prøve noe nytt - som flisa:-)

Og for mange av dem så tror jeg at de går glipp av mye de ellers ville satt veldig stor pris på.

Selv føler jeg at det er SÅ mye jeg fremdeles vil oppleve, men desverre ikke nok tid og penger til å få gjort alt - i hvert fall ikke så fort som jeg ønsker å gjøre det:-)

Tror ikke jeg ville fått fritidsproblemer om jeg pensjonerte meg den dag i dag - så fremt jeg hadde hatt nok penger til å gjør det....*arghhh*

På den annen side så tror jeg at jeg skal nøye meg med å føle meg veldig priviligert som faktisk får muligheten til å oppleve alt det jeg gjør.....

"Take it easy....but take it"

og

"jeg tror på et liv før døden"

er noe som er vel verdt å leve etter:-)

Pokker så synd at jeg ikke fikk vært med på cruise den gang min onkel jobbet på cruisebåter i Karibien, dvs. sånn ca hele min oppvekst og litt til...

Skrevet

Pokker så synd at jeg ikke fikk vært med på cruise den gang min onkel jobbet på cruisebåter i Karibien, dvs. sånn ca hele min oppvekst og litt til...

aiii...det hadde vært noe for en ung kvinne det:-)

Skrevet

aiii...det hadde vært noe for en ung kvinne det:-)

Men jeg trodde jo tidligere at cruise kun var særlig aktuelt for pensjonister med blåfarget hår...

Men men, livet byr sikkert på flere muligheter i årene som kommer.

Skrevet

Det er virkelig den ferien jeg kunne ha tenkt meg. Høres helt vidunderlig ut spør du meg.

Jeg vil bli rik :o)

Gjest togli
Skrevet

Enig med deg jeg også.

Dessuten er jeg en enkel fyr, og jeg hadde ikke taklet å befinne meg på en svær båt, uten rømingsmuligheter, sammen med så mange kakser.

Jeg trodde et øyeblikk det stod skrevet "kvinnfolk" der det egentlig stod "kakser" ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg trodde et øyeblikk det stod skrevet "kvinnfolk" der det egentlig stod "kakser" ;-)

Hehe. Da hadde det blitt en annen sak. Jeg skulle klart meg greit på et skip stappfullt av kvinner. :)

Bare så du vet det...
Skrevet

Dette er en MEGET kjedelig tråd.

Gjest togli
Skrevet

Hehe. Da hadde det blitt en annen sak. Jeg skulle klart meg greit på et skip stappfullt av kvinner. :)

Det burde jeg i grunnen ha skjønt ;-)

Skrevet

Dette er en MEGET kjedelig tråd.

Syns jeg også, er jeg erstatningsansvarlig på noen måte? :D

Skrevet

Det er nok fordi du aldri har vært på et skikkelig cruise. Danskebåten er noe fullstendig annet!!!

Jeg har vært på ganske mange cruise i karibien, og kan med hånda på hjertet si at det er fantastisk!

På cruise er det massevis av aktiviteter man kan være med på. Det er show og underholdning hver kveld. Det er mange forskjellige restauranter man kan spise på og maten er kunstverk i seg selv.

Man går i land nesten hver dag (har som regel 1-2 dager bare på sjøen), og ser utrolig spennende steder. Man kan bade, ofte både ute og inne. Man kan sitte på dekk og sole seg mens man leser bok. Man kan trene både ute og inne.

Nei, flisa - du må nok prøve dette!!!

Nope - jeg tiltrekkes IKKE av show og glitter og rastauranter. Og jeg liker havet best fra en strand....:)

Skrevet

Bor du like ved havet også?

Jepp :)

Skrevet

"men det jeg liker best er jo å loffe rundt og se ting da - museer og sånt - hehe"

Hvilket det er flust med muligheter til å gjøre på et cruise - med nye byer/museer og sånt tilnærmet hver dag:-)

Også liker jeg å sitte på i bil .....uten at det er vann under.....:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...