Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mumitrollet
Skrevet

Er drittlei ledninger og vil kjøpe en trådløs router til laptopen. Er det bare å kjøpe en hvilken som helst modell som helst på nettet eller er det masse styr med hva som passer til hva. (datahardware interesserer meg minimalt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes tre standarder som er i bruk: 802.11a, b og g. De fleste kort og rutere som selges nå støtter alle tre. Dermed kan du velge hva du vil. Men før du bestiller bør du dobbeltsjekke at ruteren og kortet støtter i alle fall en felles bokstav. g er raskest.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er mest fornøyd med 3Com sine.

De er ikke de billigste, men ikke så dyre heller - og de er relativt enkle å sette opp.

Jeg vet at GLink f.eks ikke er så lett å sette opp sammen med Telenor ADSL...

Men det varierer minst like mye med nettleverandør som med router-produsent, uansett hva du velger :)

mumitrollet
Skrevet

så enkelt kunne det selvsagt ikke være. Jeg har bredbånd fra Nextgentel - spiller det noen rolle?

Skrevet

så enkelt kunne det selvsagt ikke være. Jeg har bredbånd fra Nextgentel - spiller det noen rolle?

Velg et trådløst aksesspunkt (gjerne med innebygget svitsj hvis du ikke allerede har det) heller enn en ruter. Aksesspunktet plugger du bare i ruteren du har fra NGT, da håndterer ruteren trafikken mellom deg og internett, og aksesspunktet bare den trådløse trafikken i huset.

Har du en svitsj fra før som du kobler flere maskiner i, så plugger du aksesspunktet i denne. Hvis du ikke har svitsj fra før, og har behov for å koble til maskiner med ledning i tillegg til trådløst, så kjøper du et aksesspunkt med innebygget svitsj, så kobler du maskinene med ledning til denne i tillegg til at den håndterer det trådløse.

mumitrollet
Skrevet

Velg et trådløst aksesspunkt (gjerne med innebygget svitsj hvis du ikke allerede har det) heller enn en ruter. Aksesspunktet plugger du bare i ruteren du har fra NGT, da håndterer ruteren trafikken mellom deg og internett, og aksesspunktet bare den trådløse trafikken i huset.

Har du en svitsj fra før som du kobler flere maskiner i, så plugger du aksesspunktet i denne. Hvis du ikke har svitsj fra før, og har behov for å koble til maskiner med ledning i tillegg til trådløst, så kjøper du et aksesspunkt med innebygget svitsj, så kobler du maskinene med ledning til denne i tillegg til at den håndterer det trådløse.

Anner ikke hva "svitsj" er. Hvordan finner jeg ut om jeg har det? Har en Dell-maskin, et par år gammel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...